پسته ۱۵درصد گران شد، کشمش ۲۰ درصد :         رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ...



 

 

 

پسته , پسته رفسنجان , کشمش

 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران از افزایش ۱۵ درصدی قیمت پسته و ۲۰ درصدی قیمت کشمش نسبت به ابتدای فصل خبر داد.

به گزارش شبکه بازرگانی، اسدالله عسگراولادی گفت: صادرات خشکبار در ۱۰ ماهه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ قیمتی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی درخصوص صادرات خشکبار اعلام کرد: خشکبار یکی از رشته‌های بسیار قدیمی و ارزشمند صادراتی کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ده قلم کالا از جمله پسته، کشمش، خرما، فندوق، بادام و انجیر و … از جمله اقلام مهم صادراتی در حوزه خشکبار محسوب می‌شود.

وی درآمد حاصل از صادرات خشکبار در ۱۰ ماه گذشته را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در ۱۰ ماه گذشته، پسته به میزان ۱۰۰ هزار تن، کشمش ۹۰ هزار تن، خرما ۸۳ هزار تن و انجیر در حدود ۶ هزار تن صادر شده است.

عسگراولادی اذعان داشت: چهار قلم مذکور در حدود ۹۰ درصد صادرات خشکبار را تشکیل می‌دهند و از بازار خوبی نیز برخوردار هستند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تا مرداد سال ۹۰ تمامی محصولات تولیدی خشکبار صادر خواهد شد ادامه داد: درحال حاضر تولید پسته درحدود ۲۰۰ هزار تن است که ۱۰۰ هزار تن آن صادر شده، ۳۰ هزار تن مصرف داخلی بوده، ۵ الی ۶ هزار تن غیرقابل صادرات است، ۵۰ هزار تن در دوماه باقی مانده سال صادرمی شود و ۱۵ هزار تن مابقی نیز در چهار ماهه اول سال ۹۰ صادر خواهد شد.

وی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت پسته و ۲۰ درصدی قیمت کشمش نسبت به ابتدای فصل خبر داد و گفت: در خرما هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته است و تمام محصولات تولیدی خرما به جهت کیفیت مرغوب تا پایان سال صادر خواهد شد.

عسگراولادی با اشاره به اینکه صادرات خشکبار بعد از صادرات محصولات پتروشیمی و آهن‌آلات بالاترین جایگاه را دارد، اظهار داشت: در۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات خشکبار از لحاظ وزنی ۲۵ درصد و از لحاظ قیمتی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی تنها مشکل موجود بر سر راه صادرات خشکبار را ایستگاه‌های بازدارنده دانست و گفت: با عنایت وزارت بازرگانی و کمک دولت امیدواریم که میزان صادرات خشکبار تا پایان سال جاری از نظر وزنی به ۳۰ درصد افزایش و از نظر قیمتی به ۵۰ درصد افزایش برسد....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : پسته ۱۵درصد گران شد، کشمش ۲۰ درصد