پروژه راه آهن قزوین رشت آستارادر... :           معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت ...



 

 

 

پروژه , قزوین , دانشگاه آزاد قزوین

 

 

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اعتبار لازم برای اتمام زیرسازی پروژه راه آهن قزوین - رشت - آستارا را افزون بر یکهزار و ۱۰۰میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: در صورت تزریق به موقع پیش بینی می شود این پروژه در موعد مقرر به پایان برسد.

زیرسازی راه آهن قزوین - رشت - بندرانزلی تا پایان بهار ۸۹ از نظر فیزیکی حدود ۳۹ درصد پیشرفت داشته است.

وی سپس پیشرفت مالی این پروژه را حدود ۲۰ درصد برشمرد و افزود: پروژه راه آهن قزوین - رشت - بندرانزلی از نظر مالی حدود یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال کارکرد عملیاتی داشته است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین کل مبلغ قرارداد این طرح را حدود ۳۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت شده است ضمن اینکه جمع مطالبات پیمانکاران افزون بر۲۱ میلیارد تومان است.

پاکدل در ادامه تصریح کرد اعتبار سال جاری برای این پروژه حدود ۷۷ میلیارد تومان بوده که قراراست ۲۴۰ میلیارد تومان هم از مصوبات دولت به این طرح اختصاص یابد.

معاون توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه پروژه راه آهن قزوین - رشت - بندرانزلی بوسیله متخصصان داخلی مطالعه، طراحی و توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود، گفت: تنها ریل مورد نیاز از خارج خریداری و استفاده می شود ضمن اینکه تولید ریل ملی نیزتوسط دولت دردست پیگیری است.

پاکدل با اشاره به اینکه طول کلی مسیر تا بندرانزلی حدود ۲۰۵ کیلومتر و تا آستارا ۳۷۶ کیلومتر است، افزود: به سبب عبور از مناطق صعب العبور بیش از ۷۳ دستگاه پل های دهانه بزرگ در مجموع به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و ۴۷ دستگاه تونل به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر در این مسیر احداث می شود.

معاون توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه شاخه ای از پروژه راه آهن قزوین- رشت - بندر انزلی نیز به سمت مرز آستارا می رود، گفت: این طرح علاوه بر اینکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بین المللی بسیار مهم است.

به گفته وی، کشورهای منطقه نیز پیگیر اجرای این پروژه بوده و برای همکاری در این طرح اعلام آمادگی کردند.

پاکدل در پایان تصریح کرد جابه جایی انبوه بار و مسافر، ایمنی بسیار بالا نسبت به سایر روش های حمل و نقل به ویژه جاده ای، مصرف بسیار اندک سوخت نسبت به جاده، استهلاک بسیار کمتر شبکه ناوگان، استمرار خدمات در شرایط مختلف منجمله شرایط بحرانی، رفاه و امنیت مسافران و عوارض پایین زیست محیطی از جمله مزیت هایی به شمار می آیند که خطوط ریلی در مقایسه با سایر شیوه های حمل و نقل برخوردار هستند..../تحلیل:ایرنا


ویدیو : پروژه راه آهن قزوین رشت آستارادر...