پروژه تندروها برای شکست مذاکرات/پشت پرده طرح سئوال از ظریف/ماجرای معاهده ترکمنچای هسته ای چیست؟ :



سخنان رهبری در مورد مذاکرات هسته ای , انرژی هسته ای چیست , راهکارهایی برای مشکل درد پارگی پرده بکارت


اخبار سیاسی - پروژه تندروها برای شکست مذاکرات/پشت پرده طرح سئوال از ظریف/ماجرای معاهده ترکمنچای هسته ای چیست؟

در آستانه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، حملات به تیم مذاکرات مذاکره کننده کشورمان آغاز شده است.

دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک از روز سه شنبه این هفته (18نوامبر 2014) در شهر وین برگزار می‌شود. در آستانه این دور حساس از مذاکرات، بار دیگر طرح سئوال از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است. همزمان با طرح این سئوال، برخی از طراحان سئوال از "معاهده ترکمنچای هسته ای" سخن می گویند.

طرح سئوال از ظریف
 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای سؤال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و تعدادی از نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین 6 را امضا کردند.
این سؤال که در ابتدا به امضای 40 نماینده مجلس رسیده بود، برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ارجاع شده بود اما به دلیل قانع نشدن کریمی‌قدوسی، قلمرو سؤال ملی تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به صحن علنی خانه ملت ارجاع شده است.


پس از ارجاع سؤال به صحن علنی، 60 نماینده دیگر به تعداد امضاکنندگان این سؤال اضافه شده و تعداد امضاهای آن به 100 نفر رسیده است.
قرار بود این سؤال هفته گذشته در صحن علنی بررسی شود اما به دلیل حضور وزیر امور خارجه در وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با 1+5، رسیدگی به آن به تعویق افتاده و به هفته جاری موکول شده است.
 
پشت پرده طرح سئوال از ظریف
اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان پس از انجام هر دور از مذاکرات هسته ای با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نمایندگان مجلس را در جریان کامل مذاکرات قرار می دادند و گزارشی مفصل از روند مذاکرات و میزان پیشرفت برای انجام توافق نهایی را ارائه می کردند. پس از انجام مذاکرات هسته ای نیویورک و وین، عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان برای ارائه گزارش راهی مجلس می شود و گزارش کاملی از روند مذاکرات به نمایندگان ارائه می کند. پس از ارائه این گزارش، برخی از نمایندگان مجلس با استناد به گزارشی دیگری که توسط اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان محتوای آن تایید نشد، از برخی مفاد توافق نهایی سخن گفتند. آنها حتی ادعا کردند که ایران و آمریکا به توافق نهایی رسیده اند اما نمی خواهند تا پایان زمان مقرر مذاکرات، آن را علنی کنند! برخی از مفاد این توافق احتمالی نیز توسط این نمایندگان افشا شد! آنها از توافق ایران و آمریکا بر سر تعداد سانتریفیوژها سخن گفته و عدد آن را 4 هزار اعلام کردند.
این اظهارنظرها هم از سوی دستگاه دیپلماسی ایران و هم وزارت امور خارجه آمریکا تکذیب شد. اعضای تیم مذاکره کننده نیز این ادعاها را بشدت تکذیب و از اعلام این اظهارنظرها انتقاد کردند؛ چرا که به تضعیف ایران در مذاکرات هسته ای کمک می کرد.

مانور رسانه ای غرب بر سر یک ادعا
نکته جالب توجه اینکه پس از این اظهارنظرها، رسانه های غرب در تحلیل های خود پیرامون مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 عدد سانتریفیوژها در توافق نهایی را 4 هزار اعلام کردند. در حالی که پیش از آن عدد 6 هزار و حتی 8 هزار را عنوان می کردند. اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان بارها نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها را تکذیب کردند.


یک کارشناس ارشد مدیریت رسانه درباره این ادعا به خبرگزاری آریا می گوید: به نظر می رسد اعلام عدد تعداد سانتریفیوژها از سوی برخی از نمایندگان کشورمان، باعث شد رسانه های غرب که در راستای منافع غرب در مذاکرات هدایت می شوند، پروژه تخریب اعضای تیم مذاکره کننده ایران را با کمک تندروها و مخالفان مذاکرات هسته ای در داخل ایران دنبال کنند. ایران و آمریکا به احتمال زیاد بر سر تعداد سانتریفیوژها با عددی غیر از 4 هزار توافق کرده و یا خواهند کرد که بیشتر از عدد اعلام شده است. اما اعلام عدد 4 هزار سانتریفیوژها از سوی یک نماینده مجلس باعث می شود که طرف غربی در مذاکرات بر سر این میزان سانتریفیوژ پافشاری کند و تیم مذاکره کننده کشورمان را تحت فشار قرار دهد که مجلس ایران به 4 هزار سانتریفیوژ راضی شده است و شما هم باید به آن رضایت دهید.


ظاهراً پس از این اظهارنظرها که تیم مذاکره کننده را در دور بعدی مذاکرات تضعیف کرده است، مثل روال گذشته اعضای تیم مذاکره کننده برای ارائه گزارش مذاکرات هسته ای راهی مجلس نمی شوند و تصمیم به محرمانه ماندن مذاکرات تا پایان رسیدن به نتیجه نهایی می گیرند. به نظر می رسد این تصمیم بهانه دیگری برای مخالفان مذاکرات هسته ای شده است و آنها با طرح سئوال از ظریف در آستانه مذاکرات هسته ای، قصد دارند پروژه شکست مذاکرات را پیش ببرند. در همین راستا برخی ادعاها درباره "معاهده ترکمنچای هسته ای" از سوی آنها نیز مطرح می شود.

"ماجرای معاهده ترکمنچای هسته ای"
 ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی، با اشاره به مذاکرات اخیر ایران در مسقط مدعی شده است: آمریکایی ها در اقدامی گستاخانه با ارائه پیشنهادات 8 صفحه ای در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ریختند؛ پیشنهاد 8 صفحه ای آمریکا در مسقط یک معاهده ترکمنچای هسته ای است که بدون شک تیم مذاکره کننده هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.


 بنابه ادعای این نماینده مجلس، "طرح آمریکایی ها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در حد چرخش دکوری و حیات نباتی و توقف تحقیق و توسعه در حد سانتریفیوژهای نسل کهنه (نسل یک) و تعطیلی طولانی مدت آب سنگین اراک به بهانه بازطراحی و تغییر ماهیت به آب سبک و اعلام بازرسی های نامحدود و سرزده از تمامی تاسیسات هسته ای و در امتداد آن از تاسیسات نظامی است."
 
خبرگزاری آریا در این خصوص، با دکتر صادق زیباکلام و شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفتگو کرده است.
صادق زیباکلام ،تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره حملات به دکتر ظریف در آستانه مذاکرات وین به خبرگزاری آریا می گوید:نفع سیاسی تندرویان، جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای نیست و به عبارت دیگر اصولگرایان تندرو به راحتی منافع سیاسی خود را بر منافع ملی ارجحیت می دهند و منافع ملی را قربانی مصالح سیاسی خود می کنند و برای آنکه اجازه ندهند دکتر روحانی و تیم هسته ای به توافق دست پیدا نکنند حاضر هستند جلوی توافق را که به نفع منافع ملی کشور است بگیرند و منافع ملی را قربانی مصالح سیاسی خود کنند.


احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم درباره حمله برخی نمایندگان به وزیر خارجه کشورمان در آستانه مذاکرات وین به خبرگزاری آریا می گوید:نمایندگانی که بحث سوال از دکتر ظریف را مطرح می کنند این سوالات از قبل طرح شده و کمیسیون امنیت ملی مجلس حدود 7 یا 8 ماه پیش سوالات از دکتر ظریف را طرح کرده بود که قانع نشده بودند و اکنون همان سوالات قبلی در صحن مجلس طرح می شود. سوال جدیدی طرح نشده است. دکتر ظریف مدتی است که در کمیسیون حضور پیدا نکرده است و بر اساس آنچه که در دستور کار قرار گرفته است قرار است دکتر ظریف به سوالات قبلی پاسخ دهد.


شوهانی با بیان اینکه با نمایندگان سوال کننده همراه نیست، ادامه می دهد:دکتر ظریف کار خود را به خوبی انجام داده و تیم مذاکره کننده با حساسیت از منافع ملی دفاع می کند اما از طرف دیگر حق نمایندگان است که سوالات خود را مطرح کنند.اکنون نیز طرح سوالات قبلی در دستور کار صحن مجلس برای رای گیری قرار دارد.
وی تاکید دارد:اگر اینگونه سوالات طرح نشود بهتر است و قطعا تاثیر گذار است و بزرگنمایی می شود و شکاف میان مجلس و دولت را بیشتر می کند و تریبونهای بیگانه بر روی آن مانور می دهند.

اخبار سیاسی - آریا


ویدیو : پروژه تندروها برای شکست مذاکرات/پشت پرده طرح سئوال از ظریف/ماجرای معاهده ترکمنچای هسته ای چیست؟