پرورش دماغ انسان در ساعد دست! : پرورش دماغ انسان در ساعد دست! یک تاجر انگلیسی ...



آموزش و پرورش , استخدام آموزش و پرورش , وزارت آموزش و پرورش

پرورش دماغ انسان در ساعد دست!

یک تاجر انگلیسی که بینی خود را در اثر سرطان از دست داده، اکنون با دستاورد دانشمند ایرانی در حال پرورش یک بینی جدید بر روی ساعد دست خود است.

این بینی جدید که با شیوه پیشگامانه پروفسور اسکندر سیفعلیان، استاد کالج دانشگاهی لندن به وجود آمده، اولین بینی جهان بوده که از سلول بنیادی تولید شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران ،این بینی جدید که با شیوه پیشگامانه پروفسور اسکندر سیفعلیان، استاد کالج دانشگاهی لندن به وجود آمده، اولین بینی جهان بوده که از سلول بنیادی تولید شده و در نهایت شبیه به اندام یک مرد 56 ساله با کمی چروک خواهد بود.

در صورت موفقیت، این بینی در نهایت از ساعد خارج شده و بر روی صورت پیوند خواهد خورد.

متخصصان کالج لندن امیدوارند این بینی از حس بویایی برخوردار باشد.

پرفسور سیفعلیان، اظهار کرد: بینی بیمار کمی به سمت چپ خمیده بود و ما می‌خواستیم آنرا درست کنیم اما وی دقیقا چیزی شبیه به بینی خود می‌خواست.

این بینی جدید در ابتدا بر اساس بینی اصلی بر روی قالب شیشه‌ای ساخته شد. سپس یک ماده مصنوعی شبیه به کندوی عسل برای ایجاد چارچوبی جهت قرار دادن سلولهای بنیادی در آن، افشانه شد.

در گام بعدی این قالب برداشته و ماده مصنوعی شبیه کندوی عسل در فرآیندی در یک شیشه چرخان موسوم به بیوراکتور با میلیونها سلول بنیادی پوشیده شد که در صورت تغذیه صحیح می‌توانند به غضروف بینی تبدیل شوند.

در همین حین، پوست ساعد بیمار به تدریج با یک بالن کوچک که در زیر سطح قرار گرفته و باد می‌شد، کشیده شده تا جای کافی برای قرار دادن بینی در زیر آن باز شود.

حدود دو ماه پیش این چارچوب آماده شده و جای بالن را در زیر پوست کشیده شده گرفت.

این بینی جدید اکنون از ساعد بیمار بیرون زده که در نهایت به شبکه‌های عصب و رگهای کوچک به همراه یک پوشش پوست از ساعد فرد برای پیوند به صورت نیاز خواهد داشت.

سیفعلیان در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اظهار کرد: ما فقط می‌توانیم بینی را بسازیم اما پوست را نمی‌توانیم.

پس از حداقل سه ماه، این بینی از زیر پوست بیرون آمده و در یک عمل جراحی که جای هیچ زخمی را نباید بر جای بگذارد، بر روی صورت بیمار پیوند خواهد خورد. ساعد پس از کشیدن پوست به جایگاه قبلی خود، به حالت عادی برخواهد گشت.

این بیمار که خواسته ناشناس بماند، بینی خود را پس از ابتلا به سرطان پوست از دست داد. درمانها برای توقف تومور باعث بدتر شدن آسیب و خانه‌نشین شدن فرد در اثر زخمهای روانی برای وی شد.

در صورت دستیابی به موفقیت در این عمل، بیماران مشابه بسیاری، از قربانیان تصادفات گرفته تا سربازان آسیب‌دیده می‌توانند از مزیتهای آن برخوردار شوند.

پروفسور سیفعلیان که امیدوار است بتواند در نهایت کل صورت را در آزمایشگاه پرورش دهد، اظهار کرد: ما همه امیدواریم که این بینی در زیر پوست با موفقیت آماده شود./باشگاه خبرنگاران

 

 


ویدیو : پرورش دماغ انسان در ساعد دست!