پروازهایی که بلاتکلیف در هوا ماند : عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ...


عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و آلودگی صوتی با مشکل روبرو می‌شوند، گفت: به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران باز می‌شود. تابناک: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و آلودگی صوتی با مشکل روبرو می‌شوند، گفت: به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران باز می‌شود.

کاهش آلودگی هوای تهران از جمله مواردی است که همیشه جای بحث و بررسی در میان مسئولان، مردم و رسانه ها دارد چراکه این امر به شکل کاملا مستقیمی با سلامت مردم در ارتباط است؛ اکنون نیز با نزدیک شدن به فصل سرما ضرورت دارد که مسئولان علاج واقعه را قبل وقوع آن انجام دهند به طوری که مانند سال های گذشته در بهبهه ی آلودگی هوا گرفتار نشوند و به فکر راهکاری ساده و البته پیش پا افتاده برای از میان برداشتن این معضل نباشند.

از جمله مباحثی که از گذشته برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر مطرح شده بود، انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) بود، مسئله ای که مورد انتقاد برخی از مسئولان و کارشناسان و مورد پذیرش برخی دیگر قرار گرفته بود.

متاسفانه هم اکنون و طی سال هایی که تهرانی ها با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، تمامی ذهن ها معطوف به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و سوخت غیر استاندارد بود و کمتر کسی به آلودگی بیش از اندازه حاصل از هربار نشست و برخاست هرفروند هواپیما توجه می کرد.

فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۱۷ در جنوب غربی تهران ساخته شد اما با توسعه شهر تهران اکنون این فرودگاه در منطقه‌ای پر جمعیت در غرب تهران قرار گرفته است. فرودگاه مهرآباد با ظرفیت جابه‌جایی ۱۴ میلیون مسافر در سال، بیشترین تعداد پرواز را در بین فرودگاه‌های کشور دارد و روزانه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ پرواز در آن انجام می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این فرودگاه، مبدأ و مقصد بسیاری از سفرهای شهر تهران است، به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ هزار مسافر در این محل تردد می‌کنند.

نتایج تحقیقی با عنوان «بررسی تاثیر آلایندگی فرودگاه مهرآباد در کیفیت هوای منطقه» نشان می‌دهد، سالانه ۱۶۰ تن ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵میکرون و حدود ۶۶۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در فضای اطراف فرودگاه مهرآباد منتشر می‌شود. این ذرات در کنار آلودگی ناشی از تردد خودروها، آلودگی این منطقه را تشدید می‌کند. از سوی دیگر این تحقیق بیان می‌کند، با توجه به قرار گرفتن مهرآباد در قسمت غربی شهر و با توجه به باد غالب، به‌طور عمومی این آلودگی‌ها به داخل شهر هدایت می‌شود.

در این باره مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت:‌ فرودگاه مهرآباد فرودگاه آلوده‌ای است و علت آن این است که بیش از ۱۳۰ سورتی پرواز در سال انجام می‌دهد این در حالی است که کسی به این مسئله توجه نمی‌کند.

فتح الله امی این کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: در طرح جامع تهران فرودگاه امام خمینی ساخته و راه اندازی شد تا فقط در شرایط اضطرار از فرودگاه مهرآباد برای انجام پرواز استفاده شود اما در عمل شاهد انجام اکثر پروازهای شهرستان‌ها و حتی پرواز حجاج  از فرودگاه مهرآباد هستیم.
به گفته مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا طبق استاندارد بین‌المللی این فرودگاه آلوده است.

همچنین محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به این که فرودگاه ها باید در حاشیه شهر بوده و از متن شهر به دورباشند ساخت و طراحی فرودگاه مهرآباد را نیز مبتنی بر همین استراتژی عنوان نمود و اظهار داشت: متأسفانه تبدیل حریم به متن فردوگاه مهر آباد را امروز در متن شهر قرار داده که خود سبب مشکلات بسیاری شده است.

وی گفت: نکته قابل توجه آن است که تهران از نظر آلودگی صوتی در کشور مقام اول را داراست و نقش فرودگاه مهر‌آباد نیز در این زمینه بی تأثیرنبوده است.

در این میان موید حسینی صدر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد که به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران باز می‌شود.

حسینی صدر تصریح کرد: کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی با مشکل روبرو می‌شوند.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت  پیش از این برای انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) شروطی را تعیین کرده بود .

به طوری که در این باره اظهار داشت: سالن فرودگاه امام خمینی (ره) نمی تواند به طور همزمان پاسخگوی حجم سنگین زائران حج تمتع و مسافران عادی باشد بنابر این باید سالن خروج زائران حج جدا باشد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پارکینک زائران حج تمتع برای ورود به فرودگاه باید مجزا باشد، افزود: زائران حج با اتوبوس وارد فرودگاه می شوند و در شرایط فعلی ورودی ترمینال های مسافری فرودگاه امام (ره) جوابگوی توقف همزمان 12 تا 15 اتوبوس نیست.

اوحدی توضیح داد: انجام یک پرواز با ظرفیت 480 نفر، معادل 12 اتوبوس است و باید این تعداد اتوبوس به طور همزمان وارد فرودگاه شوند در حالی که با شرایط فعلی اگر سه اتوبوس وارد فرودگاه شود، ترافیک سنگینی ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حضور وابستگان زائران در هنگام رفت و برگشت، ترافیک زیادی را ایجاد می کند، گفت: بنابر این باید دسترسی ورود زائر به فرودگاه و سالن های ورودی و خروجی جداگانه ای برای حجاج تعریف شود.

اوحدی ادامه داد: البته وضعیت بار زائر نیز باید روشن شود که هنوز کاملا روشن نشده است.

اکنون گوش پایتخت از این حرف و حدیث ها پر شده است گویا قرار است مسائل اصلی که در کاهش آلودگی هوای تهران نقش بسزایی دارند فقط در حد حرف باقی بمانند. آری؛ امروز نیز بحث انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از پرترافیک ترین فرودگاه های کشور که در دل پایتخت جا خوش کرده است به بایگانی ها سپرده می شود و تکلیف پروازهایی که قرار بود انتقال یابد در هوا باقی می ماند ....


ویدیو : پروازهایی که بلاتکلیف در هوا ماند