پرطرفدارترین پوشش زنان افغان +عکس : برقع چادری مخصوص است که برخی از زنان در ...


برقع چادری مخصوص است که برخی از زنان در کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی از آن استفاده می‌کنند که در افغانستان این پوشش و حجاب با شکل و ظاهری کاملاً متفاوت از دیگر کشورها تولید و استفاده می‌شود. خبرگزاری فارس: برقع چادری مخصوص است که برخی از زنان در کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی از آن استفاده می‌کنند که در افغانستان این پوشش و حجاب با شکل و ظاهری کاملاً متفاوت از دیگر کشورها تولید و استفاده می‌شود.

برقع، چادری با پلیسه‌های عمودی بوده که یک کلاه متصل به خود دارد که باعث پوشش تمام بدن می‌شود و با آن فقط چشم‌ها مشخص هستند.

زنان زیبای افغان , پوشش زنان در ایران باستان , پوشش زنان ایرانی

این چادر با داشتن کلاه تزئینی همرنگ خود که به صورت یک مهارت خاص توسط برخی خیاطان ماهر گلدوزی شده به بازار فروش عرضه می‌شود.

با وجود آزادی‌ها دولت کنونی پس از فروپاشی طالبان، برقع هنوز هم در میان بسیاری از زنان افغانستان پوششی محبوب به حساب می‌آید.

به اعتقاد زنان افغان، این پوشش کاملاً اسلامی است و آنان را از دید نامحرمان محفوظ می دارد.

پوشش زنان , مقدار پوشش پا زنان هنگام نماز از نظر بهجت , پوشش زنان در ایران در دوره های مختلف تاریخی

برقع‌های افغانستانی دارای رنگ‌های آبی، سیاه، سفید، زرد و قهوه‌ای است که بیشتر رنگ آبی آن مورد پسند همگان است.

در جشن‌های عروسی، برقع از جمله ضروریاتی است که جزء هدایای داماد به عروس محسوب می‌شود.

وزن کلی برقع کمتر از 2 کیلوگرم است و پلیسه‌های عمودی آن توسط برخی زنان و با اتوهای ذغالی قدیمی انجام می‌شود که به گفته فروشندگان این نوع چادر این پلیسه‌ها تا 10 سال ظاهر خود را حفظ می‌کنند.

نظامیان غربی نیز به این نوع پوشش علاقه‌مند شده و به گفته فروشندگان این چادر، هر از گاهی خریدار خارجی به خصوص نظامیان خارجی برقع را به عنوان سوغات از افغانستان برای زنان خود خریداری می‌کنند.

پوشش زنان در مصر باستان , پوشش زنان هنگام نماز از نظر بهجت , مقدار پوشش زنان هنگام نماز از نظر بهجت

در دانشگاه هرات که بزرگترین مرکز عملی غرب افغانستان است هنوز برخی از دانشجویان دختر از این نوع پوشش از خانه تا دانشگاه استفاده می‌کنند.

برقع چینی رقیبی شکست خورده برای نوع سنتی آن

چینی‌ها از چند سال پیش تاکنون بازار افغانستان را با تولید انواع چادر حجاب «برقع» در اختیار گرفته بودند اما اکنون متوجه شده‌اند که هیچ‌گاه رقیب برقع تولیدی به شیوه سنتی در افغانستان نمی‌شوند زیرا چادر (برقع) تولید داخل طول عمر 10 ساله دارد اما نوع چینی آن عمری 90 روزه دارد.

پوشش زنان مانتویی , پوشش زنان در جشن حافظ 95 , پوشش نامناسب زنان ایرانی

کارخانه‌داران چینی چند سال پیش با تولید برقع که یکی از عمومی‌ترین پوشش‌های اسلامی در میان زنان و دختران  افغانستان است، اقدام به صدور این کالا به افغانستان کردند اما نتوانستند بازار این محصول را به دست گیرند.

برقع چینی مشابه نوع افغانی

فروشندگان هراتی معتقدند واردات برقع از کشور چین با جذابیت و مرغوبیت ظاهری و قیمت کمتر باعث جلب مشتریان برای مدت کوتاهی شد اما اکنون خریدار گذشته را ندارد.

به اعتقاد آنان، تولید مشابه چینی دوام چندماهه را هم ندارد ولی برقع تولید افغانستان تا 10 سال همان کیفیت، رنگ و طرح اصلی خود را حفظ می‌کند.

پوشش زنان در جشنواره فیلم فجر , زنان افغان , سلامت زنان مشاور زنان

هم اکنون بیش از 200 تولیدی کوچک و بزرگ در مناطق مختلف هرات و حدود 100 مرکز فروش در این ولایت مشغول تولید و آماده‌سازی برقع کامل هستند.

یک برقع سنتی با کیفیت خوب 3 روز کار می‌برد تا آماده استفاده شود و به قیمت 2500 افغانی معادل 50 دلار به فروش می‌رسد.


ویدیو : پرطرفدارترین پوشش زنان افغان +عکس