پرداخت 1 میلیون تومانی به نوزادان متوقف شد : وضع مالی نوزادان متولد سال 89 ...


وضع مالی نوزادان متولد سال 89 دیگر حسادت‌برانگیز نیست. نوزادانی كه قرار بود برای تولدشان مبلغ یك‌میلیون ‌تومان از دولت هدیه بگیرند و هر ساله هم تا رسیدن به سن قانونی 100 هزار تومان به آن افزوده شود، تا در 18سالگی صاحب حسابی پر از پول باشند. شرق:  وضع مالی نوزادان متولد سال 89 دیگر حسادت‌برانگیز نیست. نوزادانی كه قرار بود برای تولدشان مبلغ یك‌میلیون ‌تومان از دولت هدیه بگیرند و هر ساله هم تا رسیدن به سن قانونی 100 هزار تومان به آن افزوده شود، تا در 18سالگی صاحب حسابی پر از پول باشند.

این یعنی پا گذاشتن به جوانی بدون دغدغه مشكلات مالی؛ موضوعی كه بیشتر به رویا شبیه بود. این رویای رنگین اما روز گذشته با حرف‌های وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به طور كامل رنگ باخت. او گفت به دلیل نداشتن مصوبه قانونی و اعتبار یعنی تنها یك‌سال پس از این طرح، دیگر نه از آن یك میلیون تومان و نه از صد هزار تومان‌های بعدی‌اش خبری هست.

داستان از این قرار بود كه بر اساس مصوبه هیات وزیران دولت دهم در جلسه روز هشتم آبان 88 در مركز استان خراسان رضوی قرار بود به حساب همه نوزادان متولد شده پس از تاریخ اول فرودین سال 89 مبلغ یك میلیون واریز شود.

این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت مسكن و شهرسازی و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تامین آتیه فرزندان ایرانی و برای مشاركت و حمایت از تهیه مسكن، ازدواج، اشتغال و تحصیل آنان، تحت عنوان آیین‌نامه تامین آتیه مهر امام رضا (ع) تصویب شد. بر این اساس قرار گذاشته شد برای همه متولدان پس از تاریخ 1/1/89 توسط مجری طرح، كه بانك ملی ایران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود.

موجودی اولیه این حساب مبلغ یك میلیون تومان بود كه توسط بانك ملی به حساب نوزاد واریز می‌شد. سن برداشت هم حداقل 20 سالگی برای برداشت 10میلیون ریال وجه اولیه و 18 سالگی برای وجوهی كه طی سال‌های دوم به بعد توسط والدین واریز می‌شد اعلام شد. به این ترتیب اولین گروه از این نوزادان می‌توانستند در اولین روز كاری فروردین سال 1408 به بانك ملی مراجعه كرده و هم یك میلیون اولیه و هم كل مبلغی را كه در این 20 سال از سوی دولت و والدین به حسابشان ریخته شده بود، به‌علاوه سود این همه سال دریافت كنند.

هم محمود احمدی‌نژاد و هم دیگر اعضای دولتش از اولین روزی كه این طرح مطرح و اجرایی شد از آن به عنوان یكی از اساسی‌ترین اقدامات خود برای حل مشكل مالی و اشتغال نسل آینده جوانان ایرانی سخن می‌گفتند، بر این اساس قرار شده بود مبلغ حاصل از این سرمایه‌گذاری صرف اموری چون تامین مسكن، ایجاد فرصت شغلی اولیه برای كسب و كار، هزینه‌های ازدواج، تحصیلات عالی و حوزوی، درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و هزینه‌های حج تمتع صاحب حساب شود.

با این حال از همان ابتدایی‌ترین روزهای طرح این مساله تاكنون همیشه انتقاداتی به طرح و محل تامین اعتبارات آن می‌شد. اما محمود احمدی‌نژاد و دولتش از این مصوبه و ایده نیز همچون دیگر برنامه‌های خود سرسختانه دفاع و حمایت می‌كردند. محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح همین طرح كه در نیمه شعبان سال گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری با اهدای نمادین دفترچه حساب سپرده به 12 نوزاد متولد سال‌جاری، رسما آغاز شد،در رسای این طرح دولت خود گفته بود: «این طرح را هدیه امام عصر(عج) به ملت ایران تلقی می‌كنیم و امیدواریم در تمام خانواده‌های ایرانی عشق و محبت موج بزند و رحمت و بركات الهی بیش از گذشته بر ملت ایران نازل شود.

رییس دولت در این مراسم انتقادات خود را از شعار «دو بچه كافی است»، نیز مطرح كرد و آن را استعماری خواند. محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانك ملی ایران به عنوان مجری طرح نیز در سخنانی طرح تامین آتیه مهر امام رضا(ع) را اقدامی مثبت و شجاعانه دانست كه با ابتكار و دوراندیشی رییس‌جمهور عملیاتی شده است. او افزود: « هدف اساسی طرح مذكور این است كه نسل حاضر همه ثروت‌های كشور را استفاده نكند و بخشی از آن را برای تامین آتیه نسل‌های بعد پس‌انداز كند.» وی با عنوان اینكه در كمتر از 72 ساعت موافقتنامه‌های لازم با صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان ثبت احوال منعقد شده است، افزود: «بانك ملی ایران افتخار دارد خود را جزیی از هویت هموطنان بداند و این بانك تلاش دارد با تمام توان و استفاده از ظرفیت‌های موجود، خدمتگزار خوبی برای دولت و مردم باشد.»

حالا اما تیر خلاص را یكی از اعضای دولت به مصوبه هیات وزیران زد و طرح را تمام شده اعلام كرد. دیروز وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت به دلیل عدم تصویب قانون و مشخص نشدن محل اعتبار، از اجرای این مصوبه معذوریم. آن‌طور كه عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در خصوص سرانجام طرح تامین آتیه مهر كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی داوطلب اجرای آن شده بود، به مهر گفت: «به دلیل مشكلات قانونی و همچنین عدم تامین اعتبار و منابع مورد نیاز این طرح در حال حاضر اجرایی نشده است. ما هم مسوولیتی تاكنون در قبال اجرای این طرح نداشتیم، ولی داوطلب شده بودیم كه اگر قرار است اجرا شود ما از سوی عوامل وزارتخانه و با به كارگیری امكانات موجود، آمادگی اجرای آن را داریم.»

شیخ‌الاسلامی با تاكید بر اینكه اگر مشكلات قانونی این طرح رفع شود و از سویی نیز مجلس با تصویب قانون در این زمینه، تامین منابع و اعتبارات لازم برای اجرایی شدن طرح تامین آتیه مهر را مشخص كند، مانند طرح بیمه بیكاری، ما آمادگی اجرایی كردن آن را داریم.»

در همین حال كافی نبودن اعتبارات سال گذشته به نسبت متولدان آن سال و حذف اعتبار 2500‌میلیاردتومانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 90 در كمیسیون تلفیق، ادامه اجرای این طرح را نیز در هاله‌ای از ابهام فروبرده بود.

در همین حال اما رییس سازمان ثبت احوال نیز پیش از این اعلام كرده بود: 500 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده در سال 89 برای این طرح به طور كامل اختصاص پیدا كرد و برای تعداد زیادی از نوزادان متولدشده، حساب یك میلیون تومانی در بانك ملی باز شد.

حالا معلوم نیست والدینی كه با چشم امید و شوق این طرح نوزادانی را به این كره خاكی رهنمون كرده‌اند با اعلام تعطیلی طرح چه خواهند كرد.


ویدیو : پرداخت 1 میلیون تومانی به نوزادان متوقف شد