پرتره «احمد شاملو» در خانه هنرمندان : فیلم مستند «پرواز در دایره حضور» پرتره ...


فیلم مستند «پرواز در دایره حضور» پرتره ای از زندگی و آثار احمد شاملو به کارگردانی مختار شکری‌پور است که عصر روز 18 آذرماه در تالار شهناز خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود. خبرگزاری مهر: فیلم مستند «پرواز در دایره حضور» پرتره ای از زندگی و آثار احمد شاملو به کارگردانی مختار شکری‌پور است که عصر روز 18 آذرماه در تالار شهناز خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود.

مختار شکری‌پور کارگردان مستند پرتره احمد شاملو درباره کم و کیف این فیلم مستند گفت: مستند پرتره «پرواز در دایره حضور» با ورود به محیط زندگی شاملو و روایت ویژه آیدا از زندگی‌ با این شاعر آغاز می‌شود و چهره های مختلف سینمایی چون محمود دولت‌آبادی، سیمین بهبهانی، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی اشرف درویشیان، ایران درودی، محمدرضا اصلانی، علی رفیعی، محمد شمس لنگرودی، حافظ موسوی و محمد یعقوبی درباره این شاعر معاصر صحبت می کنند.

احمد شاملو , خانه هنرمندان , اشعار احمد شاملو

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های قابل توجه این فیلم مستند علاوه بر حضور هنرمندان مختلف، حضور «شهرام ناظری» است که شعر «طرح» شاملو را با ساز و آواز در متن فیلم اجرا می‌کند. همچنین مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، آیدا کیخایی و علی سرابی بازیگران جوان تئاتر و سینما بر مبنای ایده‌ای نمایشی، شعر «عشق عمومی» احمد شاملو را اجرا کرده‌اند.

شکری‌پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که احمد شاملو روی این فیلم مستند شعرخوانی می کند، گفت: در برخی از لحظات فیلم شعرخوانی شاعر را بر روی صحنه ها آورده ام و سعی کردم در انتخاب اشعار دقت لازم را به عمل آورم و در راستای مباحثی باشند که درباره شاملو طرح شده‌اند.

این مستندساز در پایان صحبت های خود با اشاره به این مطلب که آیدا شاملو حضور پر رنگی در این فیلم مستند دارد، گفت: آیدا ۴۰ سال با شاملو عاشقانه و مسئولانه و در کمال تعهد زندگی کرد و به نوعی برای شعرهای شاملو چشمه الهام بوده است و ردپای آیدا در اشعار شاملو به وضوح دیده می‌شود که برجسته ترین نمود این حضور در دفتر «آیدا در آینه» است.

ابوالفضل کریمی اصل، علیرضا سعادت‌نیا و حمید قوامی تصویربرداران و محمد ناصری تدوینگر «پرواز در دایره حضور» هستند. این فیلم برای اولین بار در هفتمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به نمایش درآمد.


ویدیو : پرتره «احمد شاملو» در خانه هنرمندان