پراید دوباره 18 میلیونی شد : بعد از اینكه وزیر صنعت در جلسه مطبوعاتی خود اعلام ...


بعد از اینكه وزیر صنعت در جلسه مطبوعاتی خود اعلام كرد كه مردم منتظر كاهش قیمت خودرو نباشند و حتی زمزمه افزایش قیمت‌ها را هم سرداد، مدیران عامل ایران خودرو وسایپا هم بیكار ننشستند و از احتمال افزایش قیمت برخی خودروها خبر دادند. روزنامه تهران امروز: بعد از اینكه وزیر صنعت در جلسه مطبوعاتی خود اعلام كرد كه مردم منتظر كاهش قیمت خودرو نباشند و حتی زمزمه افزایش قیمت‌ها را هم سرداد، مدیران عامل ایران خودرو وسایپا هم بیكار ننشستند و از احتمال افزایش قیمت برخی خودروها خبر دادند.

 به تبع این اتفاقات مردم ترغیب به خرید شده و قیمت‌ها تا حدودی در بازارافزایش یافت. در این خصوص رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور از افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد خبر داده است.

ایسنا نوشت: «حسن زمانی‌افشار» از افزایش دو میلیونی پراید فول و همچنین افزایش یك‌میلیونی تیبا خبر داده و افزایش قیمت محصولات ایران خودرو را نیز بین پنج تا شش درصد اعلام كرده است. به گفته او، قیمت پراید فول با رشد دو میلیون تومانی از 16 میلیون و 300 هزار تومان به 18 میلیون و 300 هزار تومان و قیمت تیبا نیز با افزایش یك میلیون تومانی از 20 میلیون و 200 هزار تومان به 21 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

 همچنین قیمت پرشیا با رشد دو میلیون تومانی از 33 میلیون و 700 هزار تومان به 35 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. قیمت تندر 90 مدل E2 نیز حدود یك میلیون تومان یعنی از 35 میلیون و 800 هزار تومان به 36 میلیون و 800 تومان رسیده است. البته به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو كشور، برخلاف خودروهای داخلی هیچ افزایش قیمتی در خودروهای وارداتی در هفته گذشته وجود نداشته است.

افزایش قیمت و تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو

با توجه به اینكه قدرت خرید مردم در حد قیمت‌های فعلی بازارنیست در نتیجه با وجود رشد قیمت‌ها، بازار همچنان در ركود به سر می‌برد. شركت‌های خودروساز هم تعهدات عقب افتاده خود را عمل نكرده و همچنان تحویل محصولات‌شان با تاخیر انجام می‌گیرد. گفته می‌شود خودروسازان تا آخر آذر فرصت دارند به تعهدات عقب‌مانده خود عمل كنند.

 در این خصوص «محسن صالحی‌نیا» معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر صنعت در گفت‌وگویی با فارس با بیان اینكه مهلتی برای خودروسازان در این مورد تعیین نشده است، گفته: خودروسازان سعی دارند با افزایش تیراژ تولید، تحویل خودروها را به مشتریان تسریع بخشند. در حال حاضر شركت ایران خودرو در تحویل برخی خودروها مانند رانا و پژو 206 با تاخیر عمل می‌كند و علاوه بر این، تحویل تندر 90 نیز با مشكل روبه‌رو است. به گفته این مسئول، ظاهرا مشكل خودروسازان با شركت رنوپارس در زمینه تحویل قطعات برطرف شده و طبق اعلام مسئولان ایران‌خودرو، تولید تندر 90 از هفته گذشته روندی افزایشی گرفته و قراراست به روزانه 50 دستگاه برسد.

همچنین تحویل برخی محصولات سایپا از قبیل «مگان» با مشكل روبه رو است. معاون وزیر صنعت همچنین در پاسخ به این سوال فارس كه چرا در شرایطی كه قیمت خودرو بالاست، شما و وزیر صنعت تلاش كردید بازار خودرو را تحریك كنید و مردم را به خرید خودرو با قیمت‌های بالا تشویق كنید؟ گفت:‌ دیدگاه من این بود كه قیمت خودرو كاهش نمی‌یابد و با توجه به اینكه این موضوع، سوال بسیاری از مردم بود، به آن پاسخ دادیم.

وی افزود:‌ منطق این است كه در شرایط فعلی، قیمت خودرو امكان كاهش ندارد و با توجه به قیمت‌های تعیین شده خودرو توسط شورای رقابت، باید هزینه 2-3درصدی اضافه شده به هزینه تولید خودرو را نیز در نظر گرفت. این معاون وزیر صنعت معتقد است كه ما با اعلام اینكه امكان كاهش قیمت در خودرو وجود ندارد، واقعیت را به مردم گفته‌ایم اما این مشكل به مرور زمان و با افزایش تیراژ تولید برطرف خواهد شد.

 البته با گذشت چند روز از صحبت‌های نعمت زاده هنوز بازار خودرو به تكاپو نرسیده و كمتر مشتری در این بازار وجود دارد. به اعتقاد فعالان بازار خودرو صحبت‌های وزیر نگرانی را در نزد مشتریان به وجود آورد و حتی خبرهای ضدونقیض شركت‌های خودروساز مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها نیز بر حجم نگرانی‌ها افزوده است.


ویدیو : پراید دوباره 18 میلیونی شد