پدیده تبلیغات محصولات جنسی در ماهواره : «فقط با یک تماس تلفنی، محصول مورد نظرتان ...


«فقط با یک تماس تلفنی، محصول مورد نظرتان را در منزل تحویل بگیرید.» این جمله پای ثابت همه تبلیغات اینترنتی و ماهواره‌ای محصولات جنسی است. بخش اعظم تبلیغات در اینترنت و ماهواره، به کالاهای جنسی اختصاص دارد و عناوینی همچون «درمان تضمینی ناتوانی جنسی فقط با یک قرص» و «افزایش قوای جنسی» آنقدر فریبنده‌اند که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کنند... در جوامع مختلف، حداقل 20 درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می‌برند، حال تصور کنید در کشور ما از این تعداد مبتلایان، فقط 20 درصد دنبال حل مشکل خود باشند، در این صورت عدد 2 میلیون به دست می‌آید که قابل‌ملاحظه است. تابویی هم که در مورد مسایل جنسی در کشور ما وجود دارد، باعث شده بسیاری از مردم به جای آنکه به دنبال راه علاج باشند، بیماری خود را مسکوت نگه ‌دارند یا به استفاده از این کالاهای جنسی روی ‌آورند.

موج تبلیغات ماهواره و اینترنت در مورد کالاهای جنسی، از یک سو و ناآگاهی مردم از مشکلات جنسی از سوی دیگر باعث می‌شود افراد به این کالاها گرایش پیدا کنند. معاون درمان وزارت بهداشت، با ابراز نگرانی از افزایش این تبلیغات در ماهواره می‌گوید: «هیچ ابزار نظارتی‌ای برای کنترل این تبلیغات وجود ندارد و تنها راهکار مفید این است که مردم را آگاه کنیم.» دکتر امامی‌رضوی با اعتقاد به اینکه تجربه نشان داده در مورد تهاجم فرهنگی، رفتارهای مقابله‌ای نتیجه‌بخش نخواهد بود، می‌افزاید: «متاسفانه مشکل اصلی ما این است که در مورد این مسایل بسته عمل می‌کنیم در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسیناسیون فرهنگی و آگاهی دادن در جامعه جوابگو خواهد بود.»

او به اقدامات خود در معاونت سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند سال پیش در معاونت سلامت سایتی راه‌اندازی کردیم که در مورد مسایل جنسی به مردم آموزش می‌داد. با مخالفت‌های زیادی روبرو شدیم، اما بسیاری از افرادی که به کمک نیاز داشتند راهنمایی می‌شدند.»

کلینیک‌های سلامت خانواده شاید بهترین گزینه برای آگاهی دادن در مورد مسایل جنسی باشند اما تعداد این کلینیک‌ها بسیار کم است. دکتر امامی رضوی با بیان این موضوع و با تاکید بر لزوم افزایش این کلینیک‌ها می‌گوید: «علاوه بر مراکز آموزشی، متخصصان این امر نیز در جامعه بسیار کم‌تعداد هستند که این قضیه ناشی از تابویی است که نسبت به این مسایل در جامعه وجود دارد.» معاون درمان بسیاری از اختلالات روانی، طلاق‌ها و مشکلات رفتاری را ناشی از مشکلات جنسی می‌داند.»

از آنجا که عمده محصولات جنسی‌ای که تبلیغ می‌شوند، داروهای تقویت قوای جنسی هستند، نظارت بر توزیع آنها در کشور بر عهده معاونت غذا و دارو خواهد بود.

رییس‌ اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو، در مورد مکانیسم‌های نظارتی برای برخورد با این تبلیغات می‌گوید: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست محصولاتی را که ماهواره یا اینترنت تبلیغ می‌کنند تهیه می‌کند و در اختیار ما قرار می‌دهد. اولین اقدام ما، قطع تلفن است و بعد با کمک شماره تلفن، این افراد را ردیابی می‌کنیم و مورد پیگیری قضایی قرار خواهند گرفت.»

دکتر بهروز جنت با بیان اینکه هیچ‌کدام از این محصولات مورد تایید وزارت بهداشت نیست، توضیح می‌دهد: «تاکنون بیش از 150 مورد از تلفن‌هایی که برای تبلیغ این محصولات به مردم معرفی شده بود، مسدود شده‌اند و صاحبان آنها نیز براساس نشانی‌ها شناسایی خواهند شد.» وی در مورد محصولات موردتایید وزارت بهداشت، می‌گوید: «محصولات استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت، مجوز تولید یا مجوز واردات دارند که این مجوز با کد مربوطه روی آن ذکر شده است.

فقط مراکز مجاز مانند داروخانه‌ها و اصنافی که مجوز وزارت بازرگانی دارند، می‌توانند محصولات جنسی را توزیع کنند.» دکتر جنت با هشدار درمورد عوارض این داروها، ادامه می‌دهد: «اگر این محصولات عوارض نداشتند و مفید بودند، چرا با یک شماره تلفن همراه اعتباری تبلیغ می‌شوند؟ همین موضوع نشان‌دهنده تقلبی بودن آنهاست.» رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد:

«کالاهای جنسی‌ای که در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شوند و مجوز وزارت بهداشت ندارند، قاچاق هستند و مصرف آنها عوارض متعدد جسمی و روحی خواهد داشت که قابل‌پیگیری نیز نیست.»

منبع: خبرآنلاین


ویدیو : پدیده تبلیغات محصولات جنسی در ماهواره