پدیده ای عجیب به نام «دوپینگ اسب ها»! : رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون سوارکاری ...


رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون سوارکاری مدعی شده به دلیل استاندارد نبودن مانژها و زمین ها به اجبار برای درد نکشیدن اسب باید از بعضی داروها استفاده کرد، انجمن حمایت از حیوانات معترض اصلی به این موضع فدراسیون است. روزنامه تماشا: رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون سوارکاری مدعی شده به دلیل استاندارد نبودن مانژها و زمین ها به اجبار برای درد نکشیدن اسب باید از بعضی داروها استفاده کرد، انجمن حمایت از حیوانات معترض اصلی به این موضع فدراسیون است.

اظهار نظر عجیب احسان ترکی، رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون سوارکاری این شبهه را ایجاد کرده که دوپینگ اسب آزاد شده است. ترکی چندی پیش در گفتگو با سایت پادوک این مجوز را صادر کرد که استفاده از بعضی داروهای دوپینگ برای اسب ها آزاد است.

توجیه او این بود زمین ها و مانژها استاندارد نیستند و به اجبار از بعضی داروها باید استفاده شود: «با نگاهی به مقررات جدید FEI و مقایسه امکانات ما با کشورهای پیشرفته، به راحتی می توان فهمید که اجرای بسیاری از این قوانین و مقررات در کشور سخت و حتی گاهی غیرممکن است. به عنوان مثال مانژهای برگزاری تمرین و مسابقات در ایران استاندارد جهانی را نداشته و مسابقه در این زمین ها باعث به خطر افتادن سلامت اسب ها می شود. برای رفع مشکلات به وجود آمده در اسب ها نیاز به استفاده از داروهایی است که باعث مثبت شدن تست دوپینگ می شود. با این تفاسیر و با وجود چنین وضعیتی چگونه می توان افراد را متقاعد کرد که از مصرف دارو خودداری کنند.»

پدیده شاندیز , پدیده , عجیب

بعد از این اظهارنظر ترکی، انجمن حمایت از حیوانات در نامه ای به محمد حیدری، رئیس فدراسیون گوشزد کرد که حرف های رئیس کمیته ضد دوپینگ خلاف قوانین است. در اینجا به چند نکته اشاره شده است:

1- چنانکه نمی توانید به عنوانه متولی مسابقات سوارکاری کشور شرایط مناسبی برای برگزاری مسابقات فراهم آورید، بهتر آن است که مسابقات را تعطیل و پس از ایجاد زیرساخت های لازم مسابقات را برگزار کنید.

2- حتی نامناسب بودن شرایط مسابقات نیز در ذهن هیچ انسان بیدار و اسب دوستی نمی تواند دلیلی بر انجام پدیده شوم و ویرانگر دوپینگ باشد.

3- زمانی که مسئول کمیته دوپینگ که باید همواره مخالف استفاده از داروهای غیرمجاز باشد، اینگونه بر رفتار ناشایست برخی قانون شکنان صحه می گذارد، چگونه از افراد عادی انتظار داشته باشیم که حقوق حیوانات را محترم بشمارند؟

4- سوال دیگری که مطرح می شود این است شما چگونه فردی که هیچ پیشینه و سابقه ای درخصوص شناخت دوپینگ و راه های مبارزه با آن در اسب ندارد، به چنین وظیفه خطیری گمارده اید؟

آقای حیدری، انجمن حمایت از حیوانات به نمایندگی از تمامی حامیان حیوانات در ایران و به نمایندگی از جامعه جهانی حمایت از حیوانات از شما می خواهید با جلوگیری از تکرار اینگونه مسائل، در انجام وظایف قانونی خود بیشتر دقت کنید.

آل داوود: به جای تغییر قوانین مانژها را درست کنید

این نامه روز 20 تیر ماه به فدراسیون سوارکاری و ستاد مبارزه با دوپینگ ارسال شده اما هنوز بدون جواب مانده است. دکتر جاوید آل داود، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حیوانات به تماشا می گوید: «فعلا به نامه ما جوابی نداده اند. فقط با خود آقای ترکی صحبت کردم. گفت منظورش از این حرف هایی که زده استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب بوده نه دوپینگ. البته این داروها هم طبق قوانین اروپایی دوپینگ محسوب می شوند. توضیحات ترکی قابل توجیه نیست. ما بر اساس قوانین جهانی باید پیش برویم. به جای اینکه پیشنهاد بدهیم که از داروها استفاده کنیم، بهتر است که مانژها را درست کنیم.»

حیدری: همین که اسب چلاق نمی شود یعنی مانژ مشکلی ندارد


محمد حیدری، رئیس فدراسیون تقریبا حرف های ترکی را تایید و از او حمایت می کند. حیدری مدعی است در این دو سالی که او رئیس فدراسیون بوده، اسب ها در هر دو سال در مسابقات شرکت کرده اند بدون اینکه چلاق شوند. این در حالی است که بیشتر صاحبان اسب در همه سال های گذشته معترض بوده اند که به دلیل استاندارد نبودن پیست ها و مانژها اسب هایشان از رده خارج شده است . حتی هستند کسانی که ترجیح می دهند اسب هایشان را در مسابقات خارجی شرکت دهند.

احسان ترکی، رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون مصاحبه ای کرده و گفته که به دلیل استاندارد نبودن مانژها ایرادی ندارد اسب ها دوپینگ کنند. انجمن حمایت از حیوانات هم در نامه ای به شما به این موضوع معترض شدند اما هنوز جوابی نداده اید. با نظر ترکی موافق هستید؟


- آقای ترکی به این صراحت این حرف را نزده. خرابی زمین هم نمی تواند توجیه گر دوپینگ باشد. دوپینگ برای ما هم بحث جدی است. این کار چه برای اسب چه برای انسان کار غیرقانونی است و ناپسند و مورد تایید ما هم نیست. البته زمین های ما هم خراب نیست که بخواهیم مسابقات را تعطیل کنیم.

به هرحال ایرادی دارد که ترکی این پیشنهاد را داده.


- شاید بعضی از باشگاه های کیفیت بالایی نداشته باشند اما سال ها است که ما مسابقات را برگزار می کنیم و مشکلی پیش نمی آید. در مسابقات قهرمانی کشور ارتفاع مانژها در مقایسه با مسابقات دیگر بالاتر است و در هر دو سالی که من در فدراسیون بودم، برای برگزاری مسابقات در نوروز آباد، چهارده پانزده میلیون تومان برای آماده کردن زمین ها هزینه کرده ایم. همین که یک اسب هر دو سال می پرد و چلاق نشده، یعنی مانژ مشکلی نداشته، اگر داشت که نمی توانست مسابقه بدهد.

اما همیشه به استاندارد نبودن زمین ها و مانژها اعتراض می کنند.


- بعضی از باشگاه هایمان شاید مشکل داشته باشند اما همه این وضعیت را ندارند.

یکی از مسائل دیگری که مطرح است این است که فدراسیون تست های دوپینگ را به امارات می فرستد. امکانش نیست که این تست ها داخل ایران انجام شود تا این همه هزینه نکنید. مسئولین بیمارستان دامپزشکی تهران می گویند تا حالا از آنها نخواسته اید که امکانات را برای این کار بررسی کنند.


- از نظر قانونی در حوزه دامپزشکی و تایید سلامت دام صرف نظر از حیوان بودنش سازمان دامپزشکی ایران است. این سازمان آزمایشگاه امارات را تایید کرده و ما هم تست ها را آنجا ارسال می کنیم. این سازمان آزمایشگاهی را داخل ایران تایید نکرده.


ویدیو : پدیده ای عجیب به نام «دوپینگ اسب ها»!