پدر ادبیات جنگ کیست؟ : نویسنده کتاب «زندان الرشید» گفت: در یک کلمه می‌توان ...


نویسنده کتاب «زندان الرشید» گفت: در یک کلمه می‌توان «مرتضی سرهنگی» را پدر ادبیات جنگ نامید. خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب «زندان الرشید» گفت: در یک کلمه می‌توان «مرتضی سرهنگی» را پدر ادبیات جنگ نامید.

هفته آینده مراسم بزرگداشت مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت در قالب پنجاهمین «عصرانه ادبی فارس» برگزار می‌شود. نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادبیات مقاومت هر یک از زاویه نگاه خود این بزرگمرد حوزه فرهنگ را توصیف کردند.

حجت‌الاسلام محمد مهدی بهداروند نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و نویسنده کتاب «زندان الرشید» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، به نحوه آشنایی خود با سرهنگی اشاره کرد و گفت: اولین مرتبه با اسم آقای سرهنگی از طریق یک کانکسی در حوزه هنری واقع در زیر پل حافظ آشنا شدم و دوقلوهای سرهنگی و بهبودی را آنجا شناختم، که از روزنامه جمهوری اسلامی هجرت کردند و پایه‌گذار ثبت تاریخ شفاهی 8 سال دفاع مقدس شدند.

ادبیات بومی , دیوث کیست , ادبیات

وی افزود: من دورادور دست پخت‌های ایشان و زحمات خطیر او را می‌دیدم. آن زمان خاطراتی از عملیات والفجر 8 با عنوان «آبراه هجرت» منتشر کردند و این ارتباط صمیمی شد. در کارهای فاخری که با ایده او تدوین شد و تبدیل به برگ زرین ادبیات دفاع مقدس در تاریخ شفاهی شدند همکاری کردم. «گمشده من» بهترین روایت از شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه سری نصرت از فرمانده کل سپاه بود که منتشر شد و چند چاپ از آن وارد بازار کتاب شد. به نظرم من در یک کلمه می‌توان «مرتضی سرهنگی» را پدر ادبیات جنگ نامید. باید حق سرهنگی و بهبودی ادا شود و خدمتی که این دو کردند باید تکریم شود.

این نویسنده گفت: آن چیز که از سرهنگی در طول این چند دهه دیدم این بود که بیشتر به کار فکر می‌کرد تا خودش، این ویژگی است که من در هیچکس ندیدم. هر وقت با ایشان کار می‌کردم در خروجی عادت به مصاحبه و جلوی دوربین رفتن نداشت و همیشه در پشت دوربین قرار می‌گرفت و همیشه به خود کار اشاره می‌کرد و به فرآیند کار کمتر اشاره‌ای داشتند.


ویدیو : پدر ادبیات جنگ کیست؟