پدر آنالیز ریاضی ایران درگذشت : منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ...


منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی، شب گذشته درگذشت. خبرگزاری ایسنا: منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی، شب گذشته درگذشت.

دكتر منوچهر وصال در بهمن سال 1291 در تهران متولد شد. دوره دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.

وی سپس یك سال در دانشسرای عالی در رشته فیزیك تحصیل كرد و پس از آن با آخرین دوره‌ای كه جهت ادامه تحصیل به اروپا اعزام شدند به فرانسه رفت.

بازیگر جوان سینمای ایران درگذشت , پیشگویی آینده ایران با احتمالات ریاضی , درگذشت امین باقری یکی از قویترین مردان ایران

در پاریس پس از یك سال شركت در كلاس كنكور از تحصیل مهندسی منصرف و وارد دوره لیسانس ریاضی شد. وصال پس از آن، رهسپار سوئیس شد و دكتری ریاضی خود را با راهنمایی استاد «درام» در ژنو اخذ كرد.

استاد در سال 1320 به ایران بازگشت و در دانشكده علوم دانشگاه تهران در رشته ریاضی استخدام شد و همچنین برای یك سال درس ریاضیات دوره ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس كرد و در سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیك را عهده دار شد.

دكتر وصال پس از آن به تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.

استاد وصال در سال 1314 به دعوت دانشگاه شیراز جهت تدریس عازم دانشگاه شیراز شد و پس از دوسال خدمت به ریاست دانشكده مهندسی منصوب شد و اداره موفقیت‌آمیز این دانشكده جدید التأسیس، باعث انتخاب دكتر به سمت معاونت آموزشی دانشگاه شیراز شد.

دكتر وصال تا زمان بازنشستگی در سال 1356 تدریس در دانشگاه شیراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به آموزش اشتغال داشت.

استاد وصال در اسفند ماه 1360 در مركز نشر دانشگاهی به‌عنوان سرپرست گروه ریاضی، مسئولیت خطیر ویرایش و نظارت بر انتشار كتب و نشریات ریاضی و آمار مركز را عهده‌دار شد.

انجمن ریاضی ایران كه استاد وصال نیز از پایه گذاران آن است به پاس تجلیل از خدمات ارزشمنده دكتر وصال كه بیش از 30 سال تدریس مستمر آنالیز ریاضی، جایزه‌ای را به نام ایشان تعیین كرده و همه سال در كنفرانس ریاضی ایران به مؤلف بهترین مقاله ارائه شده در زمینه آنالیز ریاضی اهدا می‌شود.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم ساعت 9:30 صبح روز چهارشنبه از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌‌شود.    


ویدیو : پدر آنالیز ریاضی ایران درگذشت