پایین بودن کیفیت اسپرم، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد : براساس یافته های یک ...



عوارض پایین بودن فشار برای جنین چیست؟ , علت پایین بودن جنین در رحم مادر , پایین بودن جفت جنین
براساس یافته های یک پژوهش:

پایین بودن کیفیت اسپرم، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

براساس یافته های محققان مرکز تحقیقات سلولی صارم پایین بودن کیفیت اسپرم که در اثر عواملی چون آلودگی‌های محیطی، رژیم غذایی نامناسب و افزایش سن بروز می‌کند، نقش موثری در سقط جنین دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهرداد نوروزی‌نیا - مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم با بیان این که براساس نتایج یک پژوهش انجام شده در این مرکز، 20 درصد متقاضیان استفاده از تکنولوژی لقاح مصنوعی دارای اختلال در کیفیت اسپرم هستند که این امر میزان موفقیت این روش ها را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: براساس نتایج همین پژوهش، پایین بودن کیفیت اسپرم در صورتی که منجر به بارداری موفق شود، منجر به سقط جنین و در موارد زیادی سقط‌های مکرر شده است.

وی گفت: از آنجا که یکپارچگی (کیفیت) DNA اسپرم، نقش بسیار مهمی در شکل گیری و رشد طبیعی جنین دارد از بین رفتن یکپارچگی DNA در اسپرم از جمله عوامل مهم و شایع در ارتباط با ناباروری مردان به شمار می‌رود.
نوروزی نیا ادامه داد: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در حدود 20 درصد از مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند.

وی، علت اصلی ایجاد آسیب در DNA اسپرم را عوامل اکسیدان و رادیکال‌های آزاد اکسیژن عنوان کرد که حدود 25 درصد از موارد یکپارچگی DNA اسپرم را به خود اختصاص می‌دهد.
نوروزی نیا از آلودگی‌های محیطی و شغلی، عفونت‌های دستگاه ادراری - تناسلی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی داروها و مصرف سیگار و الکل و... به عنوان عوامل موثر در کاهش یکپارچگی DNA اسپرم یاد کرد و افزود: تحقیقات مختلف ارتباط تنگاتنگ بین اختلال در یکپارچگی DNA را با کاهش میزان موفقیت در بارداری طبیعی نشان می‌دهد.

مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: از سوی دیگر مطالعات مختلف نشان داده که کاهش یکپارچگی DNA اسپرم می‌تواند با سقط‌های مکرر همراه باشد.
وی گفت: کاهش یکپارچگی DNA اسپرم براساس تغییر شیوه و سبک زندگی و همچنین استفاده از داروهای آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین‌هایA ، C، اسید فولیک، سلنیوم و... و نیز استفاده از درمان‌های هورمونی در اغلب موارد بهبود می‌یابد.

به گفته نوروزی‌نیا، از آنجا که وضعیت یکپارچگی DNA اسپرم در آزمایش‌های رایج اسپرم قابل بررسی نیست، بررسی وضعیت سالم یا ناسالم بودن اسپرم از نظر ماده ژنتیکی نیاز به آزمایش‌های دقیق و اختصاصی دارد.
وی افزود: کاهش یکپارچگی DNA همچنین سبب کاهش میزان موفقیت در انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل ICSI ،IVF ، IUI می‌شود. به همین دلیل انجام آزمایش بررسی یکپارچگی DNA اسپرم در صورت وجود ناباروی و قبل از هر گونه اقدامی برای انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی، می تواند به افزایش درصد موفقیت در انجام تکنیک‌ها و تولد نوزاد سالم از نظر ژنتیکی کمک قابل توجهی کند.

مسوول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: تحقیقات دیگر در این زمینه نشان دهنده افزایش شانس ابتلا به ناهنجاری‌های کورموزومی و سرطان در نوزادان در موارد وجود اختلال در یکپارچگی DNA اسپرم در پدر است./ایسنا

 

 


ویدیو : پایین بودن کیفیت اسپرم، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد