پایان جشنواره فیلم های مهجور :       مراسم اختتامیه جشنواره «تصویر سال» كه ...



 

 

جشنواره فیلم فجر , جشنواره فیلم مقاومت , جشنواره فیلم کوتاه

 

مراسم اختتامیه جشنواره «تصویر سال» كه از اول اسفند آغاز شده بود، روز جمعه برگزار می‌شود


«ام.پی.تری» جشنواره‌ها؛ این شاید بهترین تعبیری باشد كه بتوان درخصوص جشن تصویر سال به كار برد؛ جشنی كه هفت سالی است از سوی «سیف‌‌الله صمدیان» عكاس، فیلمبردار و فیلمساز سینمای ایران در بخش‌های فیلم، گرافیك، كاریكاتور و عكس برگزار می‌شود و مكانی برای عرضه آثاری است كه به دلیل غیرتجاری بودن، قابلیت اكران عمومی ندارند.

جشن تصویر سال با ۲۴ روز برگزاری از نظر زمانی طولانی‌ترین رویدادی است كه در كشور ما برگزار می‌شود. جشنواره دو بخش اصلی و آزاد دارد. در بخش آزاد، آثار هنرمندان بالای ۲۵ سال عرضه می‌شود و در این بخش هیچ نوع داوری در کار نیست اما در بخش زیر ۲۵ سال، آثار داوری هم می‌شوند. این جشن روز اول اسفند با نمایش فیلم «شیرین» تازه‌ترین ساخته عباس کیارستمی و پخش مستندی از پشت صحنه این فیلم با نام «طعم شیرین» کار خود را آغاز کرده و قرار است عصر جمعه ۲۱ اسفند ساعت ۳۰/۱۵ در خانه هنرمندان اختتامیه خود را برگزار کند و البته نمایش آثار تا ۲۴ اسفند همچنان ادامه خواهد داشت.

محسن خانجهانی، یکی از فیلمسازان فعال عرصه سینمای کوتاه که ۴ فیلمش در این رویداد نمایش داده شده، درخصوص تفاوت این رویداد با رویدادهای مشابه در عرصه فیلم می‌گوید: «مهم‌ترین تفاوت این است که در این جشن به برخی از فیلم‌ها که به دلیل نوع موضوع، سوژه و... حساسیت‌برانگیز است و امکان نمایش عمومی در جشنواره‌ها را ندارد، امکان دیده شدن می‌دهد. دو فیلم «کلاه شیشه‌ای» و «سند آزادی» از ساخته‌های من در این جشنواره در حالی نمایش داده شد که بین ۱۰ تا ۱۵‌نفر در سالن حضور داشتند اما از فیلم یار دبستانی من به‌دلیل ویژگی‌های موضوعی آن استقبال فراوانی شد و فیلم همزمان در ۲ سالن پخش شد». این فیلمساز که از چند سال قبل مخاطب این رویداد بوده، تاکنون چند بار به تماشای عکس‌های این جشنواره رفته است و نمایش این عکس‌ها را از نقاط قوت این رویداد می‌داند.


● توجه به فیلم‌های مهجور

مراسم امسال با تاخیر برگزار و از آذر به دی و از دی به اسفند ماه موکول شد. اما آن‌طور که صمدیان دبیر جشن تصویر سال می‌گوید این جشنواره قرار است از این پس از اول تا ۲۰ اسفند برگزار شود.

حذف چند بخش از جمله بخش عکاسی محلات و انتخابات، حذف جایزه بخش عکاسی از ورزش محلات، کمبود حامیان مالی و... برخی از حواشی جشن امسال بود. جشن امسال تلاش کرد در بخش فیلم شیوه‌ای آموزشی داشته باشد. مسعود نجفی، کارگردان جوانی که فیلم مستند «قیصر، چهل سال بعد» ساخته او نیز در این جشنواره به‌نمایش درآمد؛ در گفتگو با خبرنگار ما درباره مخاطبان خاص این جشنواره می‌گوید: فیلم من در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت هم نمایش داشت اما در بسیاری از بخش‌های فیلم که حاوی ریزه‌کاری‌های مختلف بود، مخاطبان واکنشی نشان ندادند، اما در جشن تصویر سال این مساله شکل دیگری داشت و نشان می‌داد مخاطبان این رویداد، از سطح فرهنگی بالاتری نسبت به سایر مخاطبان برخوردار هستند. البته تماشاگرهای خاص فیلم قصیر هم در این برنامه حضور داشتند.نجفی ویژگی دیگر این رویداد را برگزاری نشست برای فیلم‌هایی عنوان می‌کند که در شکل عادی از چنین امکانی برخوردار نیستند و چنین وضعیتی را راهی برای طرح بیشتر فیلم‌های مهجور معرفی می‌کند.

به نظر می‌رسد جشن تصویر سال تلاش کرده تا با خروج از چارچوب یک جشنواره و تبدیل شدن به یک جشن، تنها مکانی برای نمایش آثار خاص به دور از جار‌و‌جنجال‌های خاص مربوط به داوری باشد و این امتیاز کمی نیست.


ویدیو : پایان جشنواره فیلم های مهجور