پایانی شاد برای بزرگ ترین جشن تصویری سال :     صمدیان در مراسم پایانی جشن ...



 

زومیت دونالد ترامپ، بزرگ‌ترین تهدید برای صنعت it هند , زومیت دونالد ترامپ، بزرگ‌ ترین تهدید برای صنعت it هند , 5 مانع بزرگ برای ایجاد محتوای موثر و مفید

 

صمدیان در مراسم پایانی جشن تصویرسال گفت: به خاطر عدم امکانات مساوی برای همه در ارایه آثار هنری و عدم دلسوزی بعضی از مسوولان، کار به جایی رسیده كه این جشن پرحجم و بیش از ظرفیت اخلاقی برای جوابگویی همه مشتاقان شده است.

«ما مسوولیم به استعداد، عواطف و انتظارات طبیعی هنرمندان جوان، جوابی حداقل انسانی بدهیم»

عصر روز جمعه ۲۰ اسفند، پرونده هشتمین تصویر سال بسته شد. خانه هنرمندان از ظهر، میزبان حضور پرشمار هنرمندان تصویری از شهرهای مختلف بود. جوان ها و میان سال ها؛ ساعت از چهار عصر گذشته بود. تصویری های دوره ی هشتم، محوطه ی ورودی و حتا داخل حوض خانه ی هنرمندان جمع شدند تا در قاب سیاره ای ساسان توکلی جای گرفته و در تاریخ جشن های تصویر سال ماندگار شوند.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، همه ی دیوارهای خانه هنرمندان ایران، از هفتم اسفندماه با تصویر پر شده است؛ چه عکس و پوستر و چه کاریکاتور؛ همه ی زمان های نمایش تنها تالار نمایش این خانه هم به فیلم اختصاص پیدا کرده بود. روز جمعه، اما همه ی فضاها، از راه روها گرفته تا گالری های بهار و تابستان، پاییز و زمستان، نامی و میرمیران، نیلوفر و ممیز را خود تصویرسازان پرکرده بودند.

رامبد جوان – بازیگر و کارگردان سینما اجرای مراسم پایانی هشتمین تصویر سال را برعهده داشت و رضا رخشانی او را همراهی می کرد. رامبد جوان با اجرای متفاوت و شادی بخش خود به بهانه های مختلف حاضران در مراسم را به وجد می آورد. او با روش های خلاقانه و بداهه سازی های ویژه خودش در اعلام اسامی نفرات برگزیده، شکل دلنشینی از اجرای مراسم های این گونه را ارائه کرد و حتا در قسمتی از برنامه، حاضران خواست به مدت ده ثانیه با صدای بلند بخندند. البته در این میان حضور رضا رخشانی و حرکات متفاوت نمایشی او در نحوه ی عرضه ی تندیس ها و دیپلم های افتخار و تقدیر به اهداکنندگان جوایز و نیز نوازندگی پیانو به عنوان موسیقی متن از ویژگی های مراسم پایانی بود.

به رسم همیشه، گزارشی تصویری از روند برپایی هشتمین دور از جشن تصویر سال با تدوین ساسان توکلی نمایش داده شد. سیف اله صمدیان – برگزارکننده جشن تصویر سال گزارشی کلی و کوتاه ارایه داد. او از همان ابتدا به شوخی، خودش را رامبد جوان معرفی کرد و رامبد را صمدیان نامید. کنایه او به سختی کار برگزاری اتفاقی بزرگ با حضور بیش از ۲۵۰۰ شرکت کننده بود.

او گفت: از اول قرار نبود این همه شرکت کننده داشته باشیم؛ از دور اول که ۱۲۰ هنرمند برگزیده را دور هم جمع کردیم می خواستیم همان راه را ادامه دهیم، اما حالا کار ما به جایی که تعداد میهمان ها به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

برگزارکننده ی هشت دوره جشن تصویر سال افزود: ما مسوولیم به همه عواطف، خواسته ها و انتظاراتی که این قشر از جامعه ی هنری ایران دارند، جوابی حداقل انسانی بدهیم. اما به خاطر عدم امکانات مساوی برای همه به ویژه در ارایه اثار هنری و نیز به خاطر عدم دلسوزی بعضی از مسوولان فرهنگی، کار به اینجا رسیده است که جشن تصویر سال تا این حد پرحجم شده است و بیش از ظرفیت اخلاقی برای جوابگویی این همه جوان مشتاق و مستعد.

او با اشاره به حضور هنرمندانی که در خارج از تالار بتهوون در دیگر فضاهای نمایشگاهی و راه پله ها مراسم را پی گیری می کردند افزود: واقعا خجالت آور است که ما در خانه هنرمندان، در جشنی با ۲۵۰۰ شرکت کننده، عده ی زیادی را بیرون نگه داریم و تنها ۱۵۰ نفر را تنها در سالن موجود راه بدهیم. مساله ای که به خاطر آن، در روز اول از خیر مراسم افتتاحیه گذشتم، چون امکان پذیرایی انسانی را با این امکانات نداشتیم.

دبیر هشتمین جشن تصویر سال گفت: البته، از مجموع ۲۵۰۰ نفر، آثار بیش از ۱۷۰۰ نفر حذف شد و این درحالی بود که می دانستیم ارایه تنها یک اثر از بسیاری از هنرمندان به ویژه جوان ترها می تواند باعث ایجاد انرژی یک ساله برای ادامه کارهای هنری باشد.

صمدیان عنوان کرد: ظاهرا قرار است سالن ناصری را به صورت سینما تک دربیاورند. امیدوارم در شرایطی که خانه هنرمندان فضای ایده آل و آرامی برای ارایه آثار هنرمندان مستقل است، این سالن، تنها به صورت سینما تک نباشد و برای مراسم های این چنینی هم در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

او ادامه داد: امسال خیلی کارها می خواستیم انجام دهیم. مهمترین آن، نمایشگاه هنر تبلیغات بود. جایی که تصویر، حضوری ایده آل جهانی ندارد. اکثر آگهی های تبلیغاتی به ویژه تیزرهای تلویزیونی و سینمایی در ایران در شان پشتوانه فرهنگی و هنری ایران نیست. از آنجا که امکان اجرای تکنیکی کار در سه هفته آخر سال ۸۹ مهیا نشد، بنابراین تصمیم گرفتیم نمایشگاه هنر تبلیغات را را در سال آینده به شکلی مطلوب که تمام جزییات آن نیز پیش بینی شده است، اجرا کنیم. زمان و امکانات محدود این دوره امکان برگزاری کارگاه های آموزشی نظیر آنچه که می خواستیم به کمک علی اکبر شیرژیان و دوستانش درباره فتوژورنالیزم انجام دهیم میسر نشد. علاوه بر این ها به خاطر محدودیت مکان نمایش فیلم، از خیر نمایش بسیاری از فیلم ها به ویژه بخش مرور بر آثار برگزیده ی دوره های قبل هم گذشتیم.

صمدیان تاکید کرد: برای دلخوشی آنها که در نمایشگاه نیستند، نمی گویم، بلکه معتقدم زیباترین جایزه، جایزه ای است که هنرمند در هنگام خلق اثر خودش به خودش می دهد. یعنی لذتی استثنایی که فقط از برخود صادقانه و توام با عشق درونی شده ی هنرمند به دست می آید. اگر حواسمان به پاکتی باشد که در مراسم اهدای جایزه چه اسمی از آن خارج می شود، حتا اگر جزو برندگان هم باشیم همیشه طلبکار باقی می مانیم و آن حس و شیرینی ماندگار را از خودمان دور کرده ایم.

او گفت: طبیعتا ما امکان راضی کردن همه را نداشتیم. عکس های امسال در سه رده بندی کیفی عالی، خوب و نسبتا خوب، قرار داشتند. از نظر من حتا یک سوم کارهایی که روی دیوار هستند، می توانست نباشند. امیدوارم دفعه آخری باشد که این قول را به خودم می دهم که از سال آینده بسیار فشرده تر و جدی تر از این، آثار را انتخاب خواهم کرد.

سیف اله صمدیان، از محمد رازدشت و حضور پررنگ و کمک رسانش در همه ی دوره های گذشته جشن تصویر سال، و نیز از زنده یاد کوروش ابوطالب امام هم یادکرد که صبح امروز مراسم سالگرد او بر مزارش برگزار شد. صمدیان به سنگ قبر ویژه ی کوروش امام اشاره کرد که تصویر دوربینی حک شده بر سنگ است که داخل لنز آن آیینه ای کار گذاشته شده است تا عکاسی که تا آخرین لحظات عمرش، حتا در بستر بیماری طولانی اش از عکاسی دست نمی کشید، به تنها آرزویش برسد. کسی وصیت کرده بود سنگ قبرش تنها آیینه ای باشد بدون هرگونه نوشته ای.

پخش قطعه های خاطره انگیز "ساری گلین" و "ماما" از اجرای کنسرت مشترک علیزاده و گاسپاریان، تنها موسیقی های پخش شده در برنامه مراسم پایانی نبودند، چراکه رضا رخشانی در میانه های برنامه به هر بهانه ای، با اشاره ی رامبد جوان، پیانوی سیاه رنگ روی سن را به صدا درمی آورد و قطعه کوتاهی داخل و خارج از نت می زد.

کلیپی از زنده یاد محمد رازدشت هم روی پرده رفت. رویا رازدشت –دخترش آن را ساخته بود. زنده یاد رازدشت در این کلیپ خودش در بهشت زهرا بر سر قبرهای خالی قدم می زند و دنبال جای خودش می گردد. کلیپ هایی جام جهانی و انقلاب مصر هم –به انتخاب محمد فرنود از آثار عکاسان آژانس عکس سیپا نشان داده شد که فرزاد خوشدست آنها را آماده نمایش کرده بود. سپس صمدیان، با نشان دادن عکسی از محمد فرنود در بیمارستانی در فرانسه با اشاره به تلاش های زیاد او در جمع آوری تصاویر برتر سال درباره ی وقایع اخیر جهان برای چاپ در کتاب تصویر سال از عمل جراحی اخیر چشم فرنود هم یاد و برای او آرزوی سلامتی کرد.

پر سر و صداترین بخش اما، اهدای جوایز جوانان زیر ۲۵ سال بود. تقدیرشده ها علاوه بر لوح تقدیر، تندیسک تصویر سال را نیز دریافت کردند. به برندگان دیپلم افتخار علاوه بر دیپلم افتخار و تندیسک تصویر سال، سکه بهار آزادی اهدا شد. اما برندگان تندیس جشن تصویر سال نیز علاوه بر اصل تندیس دوربین عکاسی Canon G۱۲ هدیه گرفتند. همه جوایز از طرف بنیاد رسول اف تهیه شده بود.

در این میان، احسان رسول اف – مدیر گالری محسن به ارایه گزارشی درباره گالری و بنیاد محسن رسول اف پرداخت.

رامبد جوان برگزیده ها را از بخش گرافیک و کاریکاتور آغاز کرد و بعد از عکس نوبت به فیلم های بخش جشنواره فیلم تصویر رسید.

بخش گرافیک هشتمین جشن تصویر سال را بهرام کلهرنیا، پریسا تشکری و اونیش امین الهی داوری کردند. جوایز برترین ها نیز توسط هر سه داور حاضر در مراسم اهدا شد. برگزیده نخست و برنده تندیس جشن تصویر سال، علیرضا حصارکی بود و دیپلم افتخار به مسعود آقایی و معصومه میری اعطا شد.مسعود مرگان و آرمان خلعتبری، مرتضی طاهری، سیدعباس عمادحقی، میلاد فروزنده مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کاریکاتور، بنا بر رای کامبیز درمبخش، مسعود مهرابی و مهدی کریم زاده، محمود آزادنیا تندیس جشنواره را گرفت؛ آزادنیا با ابراز شادی بسیار از دریافت تندیس در آخرین روزهای ۲۵ سالگی اش، از حاضران خواست که رقص شادی او را با کف زدن همراهی کنند. در این بخش به شاهین کلانتری، دیپلم افتخار رسید و از ایمان مهتابی هم قدردانی شد. کامبیز درمبخش و مهدی کریم زاده جوایز را به برگزیدگان کاریکاتور اهدا کردند.

اما در بخش پرتعداد و شش گانه ی عکس که با داوری محمود کلاری، میترا محاسنی و نادر داوودی انجام شده بود، جوایز توسط نادر داوودی به عنوان نماینده هیات داوران تقدیم شد. در بخش هنر و هنرمندان، محسن رضایی تندیس تصویر سال گرفت و دیپلم افتخار به سپهر کبیری مجد و محمدرضا سلطانی رسید. در بخش نگاهی دیگر برگزیده ی نخست و برنده ی تندیس جشنواره، پانته آ صادقی راد بود و به شکوفه بیاتی و میعاد آخی دیپلم افتخار اهدا شد. قاسم براتی و محمد بنیامین پاسوار تقدیری های این بخش بودند.

در بخش مستند اجتماعی، برگزیده ی نخست و برنده ی تندیس تصویر سال، روشن نوروزی بود و دیپلم افتخار به احمد خیاله نژاد و مختار حسین زاده اعطا شد. اما در بخش عکس های خبری تندیس تصویر سال به رضا دهداری اعطا شد و دیپلم افتخار را منا هوبه فکر و میلاد بهشتی دریافت کردند. این بخش نیز همچون بخش های هنر و هنرمندان و مستند اجتماعی تقدیری نداشت. در بخش عکس های ورزشی نیز شاهین کمالی تندیس گرفت و دیپلم افتخار به علی صفری و غزاله کشاورز اعطا شد. حامد بارچیان و آریا جعفری تقدیر شده ها در این بخش بودند. بخش عکس های موبایلی، تندیس نداشت و دیپلم افتخار به فرشید نصرآیادی و سروش جوادیان اعطا و از فرزاد قاسمی قدردانی شد.

بخش مسابقه ی عکس "نور" به هنرمندان عکاس زیر ۳۰ سال اختصاص داشت. در این بخش تندیس نور به فردین نظری اهدا شد و دیپلم افتخار هم به مقداد مددی و آرزو باباگلی رسید. سهیل زندآذر و سیداحسان میرصادقی نیز تقدیر شدند. جایزه های این بخش توسط حسین خطیبی مدیر شرکت نور به برگزیدگان اهدا شد.

بنا بر این گزارش، در بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال جشنواره فیلم تصویر، رخشان بنی اعتماد، رضا میرکریمی، عزیز ساعتی، حبیب رضایی و امید روحانی آثار را داوری کردند. حبیب رضایی به نمایندگی از سوی هیات داوران و هدیه تهرانی از جمله هنرمندان حاضر سینمایی در مراسم، اهدای جوایز این بخش را بر عهده داشتند.

در بخش فیلم های کوتاه این جشنواره برنده تندیس تصویر سال اعلام نشد اما دیپلم افتخار را به فیلم های "آنفولانزای A"به کارگردانی اکتای سرشت و "پایان بی صدا" به کارگردانی یوسف حاتمی کیا اهدا شد و از فیلم های "یک بدون عنوان تلخ" ساخته ی سارا ایوزخانی و "هوای بسته بندی شده" ساخته اکبر تراب پور با اهدای تقدیرنامه قدردانی شد.

اما در بخش فیلم های نیمه بلند، داوران دو فیلم را شایسته دریافت تندیس معرفی کردند؛ فیلم مستند "ده تا" ساخته ی محمدصادق دهقانی و "سلاطین خیابان ها" به کارگردانی مشترک زینب تبریزی و پالیز خوشدل. همچنین دیپلم افتخار به دو فیلم "ننو گهواره دستی ننه هامان!" ساخته احسان شادمانی و "هر چیز بی اهمیت" ساخته مصیب حنایی تعلق گرفت. فیلم های "اتاق سفید" به کارگردانی سیاوش مقدم و "چاه" به کارگردانی امیررضا جلالیان نیز تقدیر شدند.

نمایش فیلم های برگزیده ی بخش مسابقه جوان قسمت دیگر مراسم بود. اما فیلم سورپریز این مراسم فیلم مستند "بر فراز سالیان" ساخته ی سعید قربانی بود. قربانی در این فیلم علاوه بر ارایه صحنه هایی از مراسم "در ستایش هفتادسالگی"، درباره عباس کیارستمی، محمد احصایی و آیدین آغداشلو با بزرگان هنر و سینما گفت وگو کرده است.

عرقبه های ساعت که به ۲۲ نزدیک می شدند، پرونده تصویر سال هشتم هم بسته شد؛ با اینکه در آخرین لحظه ها از قول مجید جوزانی – مدیرعامل خانه هنرمندان – اعلام شد که نمایشگاه تصویر سال تا روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه جاری ادامه دارد و پس از تعطیلات ۱۴ روزه ی نوروز خانه هنرمندان، این نمایشگاه تا یک هفته برای بازدید عموم برقرار خواهد بود.... / گزارش : خبرگزارى ایلنا


ویدیو : پایانی شاد برای بزرگ ترین جشن تصویری سال