پاهای سالم زیباترند : كفش‌ها قرار است به شما كمك كنند تا راحت راه بروید اما ...


كفش‌ها قرار است به شما كمك كنند تا راحت راه بروید اما گاهی وقت‌ها این رفیقان به قاتل جان شما تبدیل می‌شوند. / كفش مناسب بخرید، وقتی كفش می‌خرید، حتما نوع خوب آن را انتخاب كنید. دقت كنید جلوی كفش باید حدود 12‌میلی‌متر فضای خالی باشد.


تغذیه سالم , غذای سالم , صبحانه سالم

     درد و سوزش پاشنـه

علائم: احساس سوزش در پاشنه پا كه معمولا با برخاستن از خواب شدیدتر می‌شود.

دلایل: فاشیای پلانتار یك رباط بلند و نازك است كه درست زیر پوست كف پای شما قرار گرفته است. این رباط از پاشنه پا به زیر پنجه پا كشیده شده و موجب قوس كف پا می‌شود. بر اثر فشار بیش از حد به فاشیای پلانتار محل اتصال آن به استخوان پاشنه دچار كشیدگی و پارگی‌‌های كوچك و میكروسكوپی می‌شود. پاسخ بدن به این اتفاق، التهاب و دردی است كه در محل اتصال این رباط به پاشنه احساس می‌شود. استفاده از كفش‌‌های خیلی تخت یا پاشنه بلند یا كفش‌‌های تنگ، التهاب و درد كف پا را بیشتر می‌كند. اگر كفشی با فرورفتگی‌پا متناسب نباشد، باعث كشیده‌شدن رباط كف پا و ایجاد درد در آن می‌شود.

روش‌های درمان:  كفش مناسب بخرید، وقتی كفش می‌خرید، حتما نوع خوب آن را انتخاب كنید. دقت كنید جلوی كفش باید حدود 12‌میلی‌متر فضای خالی باشد، پشت پاشنه محكم باشد و پاشنه كفش هم كوتاه باشد. كفش بندی هم بهتر از كفش بدون بند است. قبل از خرید هر 2 لنگه كفش را با جورابی كه همیشه از آن استفاده می‌كنید با دقت امتحان كنید. پهن‌‌ترین جای پا باید در پهن‌ترین جای كفش قرار گیرد. همیشه در بعد‌ازظهر كفش بخرید چون در طول روز پای‌تان ورم می‌كند.

حركات كششی در پا: یادتان باشد كه انجام حركات كششی به محض برخاستن از خواب كمك می‌كند سختی ایجاد شده در طول شب در رباط كف پایی از بین برود.

 پاها را بلند كنید: در آخر روز، دراز بكشید و پاهای‌تان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این كار باعث برگشت مایعات جمع شده در پا شده و درد و گاهی نیز تورم و فشار را كاهش می‌دهد.

 ورم پاهای‌تان را كم كنید: یك بطری پلاستیكی را پر از آب كنید، بگذارید تا یخ بزند، و آن‌را زیر پاهای‌تان قرار داده و پاها را برای چند دقیقه روی آن حركت دهید. این كار درد پاشنه پا را تا حد زیادی كاهش می‌دهد.

توصیه: درصورت امكان به یك پزشك متخصص مراجعه كرده و از او بخواهید تا یك كفش طبی متناسب با اندازه پاهای‌تان برای شما تجویز كند. 



     فرورفتن ناخن در گوشت پا

علائم: ایجاد درد شدید و حساسیت در اطراف انگشتان به‌ویژه شست پا. قرمزی، تورم و ایجاد عفونت درصورت التهاب شدید.

دلایل: فرورفتن ناخن پا در گوشت عبارت است از وضعیتی كه در آن لبه تیز ناخن در گوشت یكی از انگشتان پا (معمولا شست‌) فرو می‌رود و فشار ناشی از آن احساس ناراحتی دائمی را برای فرد ایجاد می‌كند. استفاده از كفش‌‌های بسیار تنگ یا كفش‌هایی كه متناسب پای شما نیستند و كوتاه‌كردن نادرست ناخن‌ها باعث بروز این مشكل می‌شود.

روش‌های درمان

از كفش‌‌های نوك تیز استفاده نكنید:  بهتر است تا می‌توانید از كفش‌‌های نوك تیز استفاده نكنید یا حداقل اگر می‌خواهید برای یك مسیر طولانی پیاده‌روی كنید، كفش نوك تیز خود را با یك كفش راحتی كه انگشتان پا در آن آزاد هستند عوض كنید.

پای خود را مرطوب نگه دارید: وقتی كه پوست روی انگشتان خشك و متورم می‌شود، باعث به‌وجود آمدن زخم‌هایی در اطراف ناخن‌ها شده و ناخن فرو رونده در گوشت پا وضعیت وخیم تری پیدا می‌كند.  حفظ لطافت و شادابی پوست پا  این مشكل را تا حد زیادی كم می‌كند.  ناخن‌‌های پا را با دقت‌ كوتاه‌ كنید. یادتان باشد گوشه‌های ناخن را به سمت پایین كوتاه نكنید. برای انجام عمل‌‌های زیبایی روی ناخن هم حتما به یك فرد با تجربه و متخصص مراجعه كنید. 

اگر اوضاع انگشتان شما وخیم‌تر شد، به یك پزشك مراجعه كنید: اگر با نشانه‌هایی از قبیل تورم، التهاب و قرمز شدن بیش از حد اطراف ناخن‌ها روبه‌رو شدید، به‌دنبال جراحی‌های خانگی و غیراصولی نباشید. حتما به یك پزشك مراجعه كنید تا با یك جراحی ساده پای شما را از این درد و تورم همیشگی خلاص كند.



     شكستگی استخوان كف پا به‌دلیل فشار و خستگی زیاد


علائم: حساسیت بسیار شدید پا و قسمت‌های خاصی از آن مانند قسمت جلویی و استخوان بلند كف پا.

دلایل: فشار‌های دائمی روی استخوان، مانند راه رفتن و دویدن در محیط‌های سخت و محكم، به میزان خیلی طولانی به‌خصوص با كفش‌‌های نامناسب. كفش‌‌های پاشنه بلند هم می‌توانند پا‌های شما را به این بیماری حساس‌تر كنند زیرا كفش پاشنه بلند باعث می‌شود بیشتر وزن بدن روی كف و پنجه پا باشد. در نتیجه باعث حساس شدن این قسمت از پا می‌شود.

روش‌های درمان
 
مراجعه به پزشك: بهترین راه كمك به بهبود این مشكل مراجعه به پزشك است. پزشك متخصص با تجویز كفش‌‌های طبی شما را برای همیشه از این مشكل دردناك رها می‌كند. استراحت كنید. برای كاهش فشار وارد شده روی استخوان كف پا، فقط نیاز به استراحت دارید. برای چند روز پیاده‌روی و دویدن را كنار بگذارید یا حداقل میزان آن را كاهش دهید.

از پیشرفت بیماری جلوگیری كنید: با حفظ وزن خود در حالت متعادل و استفاده از كفش‌‌های طبی و استاندارد از پیشرفت بیماری جلوگیری كنید.



زندگی سالم , سالم , پوست سالم

   پینه پا

علائم: حساس‌شدن پا به ضربه، ایجاد بیرون‌زدگی‌‌های غیرعادی در پا به‌ویژه اطراف شست پا.

دلایل: به‌نظر می‌رسد پینه پا ریشه ارثی دارد البته اندازه نامتناسب كفش، راه رفتن زیاد، كم شدن قوس پا یا برآمدگی استخوان كف پا كه بیش از حد طبیعی وزن بدن را متحمل می‌شود هم از علت‌های متداول پینه هستند.

روش‌های درمان

كفشی متناسب با اندازه پای خود بپوشید: از پوشیدن كفش‌‌های پاشنه بلند یا نوك تیز كه در قسمت پنجه پا تنگ شده‌اند خودداری كنید.

از پد ژل‌های مخصوص پینه پا استفاده كنید: آنها را روی پینه پا قرار داده و شروع به ماساژ  دادن پا كنید تا محل دردناك روی پاهای‌تان كمی آرام شود.

از جراحی فرار نكنید: اگر علائم تشدید و پینه‌ها دردناك‌تر شدند یا تحرك پای‌تان را مختل كردند، یك جراحی ساده می‌تواند به همه این مشكلات پایان دهد.



توموری كه تومور نیست

  • تومور عصب پا (نوروما مورتون)
علائم: اگر درد مداومی زیر پنجه پای‌تان دارید و احساس می‌كنید روی مرمر راه می‌روید ممكن است نوروما مورتون داشته باشید. این بیماری یك نوع تومور خوش‌خیم عصبی است. نوروما مورتون البته یك تومور واقعی نیست بلكه در واقع یك نوع كلفتی بافت‌هایی است كه دورتادور اعصاب حسی انگشتان پا را فرا گرفته‌اند.

دلایل: نوروما مورتون در اعصاب كف پا ایجاد می‌شود. شایع‌ترین محل آن عصبی است كه بین انگشتان سوم و چهارم پاست و علت به‌وجود آورنده آن معمولا تحریك، فشار و ضربه به عصب است. كفش‌‌های تنگ و پنجه كوچك باعث افزایش فشار به عصب‌های پا و ایجاد درد در آنها می‌شود.

روش‌های درمانی

  •   كفش با پنجه پهن و گشاد و با پاشنه كوتاه بپوشید.
  •   ازكفی‌‌های مخصوص استفاده كنید: كفی‌هایی كه زیر پنجه پا قرار گرفته و موجب كاهش فشار وارد شده به پنجه می‌شوند مفید هستند.
  •    مصرف دارو‌های ضد‌التهابی: مانند آسپرین یا پروفن.
  •  تزریق چند مرتبه كورتن:این تزریق‌ها حتما باید در محل توسط پزشك ارتوپد انجام ‌شود.اقدامات فوق در 80 درصد موارد مشكل را حل می‌كنند. درصورت ادامه درد ممكن است نیاز به عمل جراحی باشد؛ این جراحی معمولا به‌صورت خارج كردن توده عصبی یا آزاد كردن بافت‌‌های اطراف عصب است.



كفش پشت باز به نفع شماست

  • آماس كیسه‌های مفصلی
علائم: ایجاد درد در مفاصل به‌ویژه پاشنه پا.

دلایل: این بیماری معمولا در افرادی شایع است كه به‌طور ژنتیك استخوان پاشنه پای آنها كمی غیرعادی و بزرگ‌تر از سایر افراد است. درد‌های این بیماری معمولا به یك درد ضربتی مقطعی بسیار شدید شبیه است كه استفاده از كفش‌‌های نامناسب و با كفه صاف ضربه‌های آن‌ را شدید و شدیدتر می‌كند.

روش‌های درمانی

  •   كفش‌‌های پشت باز بپوشید، این كفش‌ها شدت درد را بسیار كم می‌كند.
  •  ناحیه متورم را در پایان هر روز كمی ماساژ داده و برای تسكین درد آن ‌را خنك نگه‌دارید. درصورت وخیم شدن علائم حتما به پزشك متخصص مراجعه كنید.


ویدیو : پاهای سالم زیباترند