پانزدهمین لشگر اینترنتی جهان : کاربران اینترنت ایرانی در کجای نقشه جهان قرار ...


کاربران اینترنت ایرانی در کجای نقشه جهان قرار دارند؟ روز به روز بر ضریب نفوذ زبان فارسی در پهنه اینترنت افزوده می شود که بیش از هر چیز حاصل فعالیت شگفت انگیز میلیون ها کاربر ایرانی است. این گزارش را از دست ندهید.



روزنامه هفت صبح - محمدجواد ترابی: کاربران اینترنت ایرانی در کجای نقشه جهان قرار دارند؟ روز به روز بر ضریب نفوذ زبان فارسی در پهنه اینترنت افزوده می شود که بیش از هر چیز حاصل فعالیت شگفت انگیز میلیون ها کاربر ایرانی است. این گزارش را از دست ندهید.

بیست کشور جهان، 74 درصد کاربران اینترنت جهان را از آن خود کرده اند! در کمال شگفتی، ایران در رده 15 این فهرست قرار گرفته است. بدین ترتیب پانزدهمین لشگر کاربران اینترنتی جهان در دست فارسی زبانان است. این فهرست را روز گذشته پایگاه معتبر «اینترنت ورلداستتز» منتشر کرد؛ پایگاهی که در گزارش های رسمی جهانی از جمله اتحاد بین المللی ارتباطات (ITU) مورد ارجاع قرار می گیرد. در گزارش امروز، پس از بررسی فهرست کشورهایی که بیشترین کاربر اینترنت دارند، به سراغ سبک وب گردی کاربران ایرانی می رویم؛ اینکه ما ایرانی ها به چه سایت هایی سر می زنیم و بیشتر وقت خود را هنگامی که با گوشی و تبلت به اینترنت متصلیم چگونه می گذرانیم. جزئیات این لشگر اینترنتی را در ادامه بخوانید.

چینی ها، بیشترین کاربر و بیشترین تولید، اما هندی ها...


براساس این گزارش کشورهای چین، هند و ایالات متحده آمریکا، به ترتیب صدر فهرست بیشترین کاربران اینترنت تا 30 ژوئن 2015 (9 تیر چین، 28 درصد مردم هند و 87 درصد مردم ایالات متحده، به ترتیب با 674 میلیون، 354 میلیون و 280 میلیون کاربر بیشترین کاربران اینترنت در جهان را دارا هستند. چین و ایالات متحده در این فهرست مورد صحبت برای خود پایگاه ها و شبکه های اجتماعی بسیار محبوبی دارند که عموما لشگر چند صد میلیونی کاربرانشان در آن محیط ها سرگرمند. در چین، موتور جست و جوی بایدو (Baidu)، پرتال اینترنتی کیوکیو (Qq) و فروشگاه آنلاین تائوبائو (Taobao) در صدر قرار دارد؛ در آمریکا هم گوگل و فیس بوک و آمازون. جالب آنکه هندی ها در این فهرست کمتر تولیدی دارند و با اینکه نسخه هندی گوگل در صدر قرار دارد تا رتبه 12 که پرتال خبری ایندیاتایمز جا خوش کرده، خبری از هیچ سایت هندی نیست!

شگفتی های فهرست پرکاربرترین کشورها در اینترنت


در ادامه این فهرست به کشورهای برزیل، ژاپن، روسیه، نیجریه، اندونزی، آلمان و بریتانیا می رسیم. در این میان برزیلی ها با حضور وسیع در شبکه های اجتماعی، از ارکات سابق گرفته تا فیس بوک و اینستاگرام، جایگاهشان طبیعی است. در این میان نام نیجریه و اندونزی شاید عجیب به نظر برسد.

نیجریه با 181 میلیون نفر جمعیت و 51 درصد ضریب نفوذ اینترنت، 92 میلیون کاربر اینترنت دارد و اندونزی با حدود 256 میلیون نفر جمعیت و 28 درصد ضریب نفوذ اینترنت، 73 میلیون کاربر اینترنت دارد. بدین ترتیب این دو کشور رتبه 7 و 8 فهرست پرکاربرترین کشورهای جهان از لحاظ دسترسی به اینترنت قرار دارند. مکزیک، فرانسه، مصر، فیلیپین و ایران نیز رتبه های 11 تا 15 این فهرست را از آن خود کرده اند.

جالب آنکه کشورهای ترکیه، کره جنوبی و ایتالیا بعد از ایران در این فهرست قرار دارند؛ این فهرست با 20 کشور حدود 4 میلیارد و 900 میلیون جمعیت را شامل می شود که با میانگین 49 درصد ضریب نفوذ اینترنت، دو میلیارد و 400 میلیون کاربر اینترنت یا به عبارتی حدود 74 درصد اینترنت جهان را مال خود کرده اند.

نگاهی دوباره به این فهرست بیندازیم! ایران که کشوری فارسی زبان است، حضوری کاملا پویا در اینترنت دارد. ضریب نفوذ 57 درصدی، بدین ترتیب سبب شده است که حدود 47 میلیون نفر در کشور بنا بر تخمین ها به اینترنت دسترسی داشته باشند. رشد تعداد کاربران اینترنت در ایران از 15 سال پیش تا به امروز با شتاب صعودی بوده است و رتبه سوم بیشترین رشد بعد از نیجریه و بنگلادش به ایران رسیده است.

ایرانی ها چگونه در فضای مجازی سر می کنند؟


پایگاه اینترنتی الکسا (Alexa) یکی از مراجع معتبر از لحاظ محبوبیت و سطح مراجعه کاربران اینترنت است که به تفکیک کشور نیز گزارش محبوبیت سایت ها را انتشار می دهد. السکا، فهرست سایت های محبوب ایرانی ها را اینگونه روایت می کند. گوگل و یاهو رتبه اول و دوم را از آن خود کرده اند. سایت خبری ورزش 3 در رتبه سوم قرار دارد. خدمات دهنده وبلاگ بلاگفا در جایگاه چهارم نشسته است. سرویس پخش اینترنت آپارات در رتبه پنجم و فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در رتبه ششم قرار دارند.

موتور جست و جوی اسک (Ask) احتمالا به سبب نوار ابزارهای اعصاب خردکنی که همراه با نرم افزارهای دیگر روی مرورگرهای اینترنت نصب می کند نیز در جایگاه هفتم فهرست محبوب سایت ها در ایران قرار گرفته است.

باز هم یک خدمات دهنده وبلاگی دیگر به نام میهن بلاگ، با قرارگیری در جایگاه هشتم، یکی از 10 سایت محبوب ایرانی ها شده است. دانشنامه آنلاین ویکی پدیا در رتبه نهم قرار دارد و خبرگزاری فارس در رتبه 10. مرور نام سایت های ادامه این فهرست نشان می دهد اغلب سایت های محبوب یا خدمات دهنده وبلاگی هستند، یا سایت و پرتال خبری یا شبکه های اجتماعی

لشگر پیام رسان ها


آمار کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی در یک برحه زمانی در دسترس نیست، اما می توان با در نظر گرفتن تعداد کاربران کافه بازار که از اپ های این شبکه ها یا نرم افزارهای پیام رسان استفاده می کنند به نکات جالبی دست یافت. طبق آمار کافه بازار (همان زنبیل مشهور خرید و نصب برنامه در اندروید)، واتس اپ بیش از 15 میلیون بار، تلگرام بیش از 14 میلیون بار، لاین بیش از 10 میلیون بار، وایبر بیش از 9 میلیون بار، بی تاک بیش از 5 میلیون کاربر و IMO و تانگو بیش از 4 میلیون بار بارگذاری و نصب شده اند.

این آمار فقط ویژه آنهایی است که گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی دارند (و نه ویندوزفون و نه iOS اپل) و از کافه بازار این برنامه را دانلود و نصب کرده باشد.

در هر صورت این آمار قیاسی قابل استناد از سطح محبوبیت و ضریب نفوذ نرم افزارهای پیام رسان در بین کاربران ایرانی را در دسترس قرار می دهد. همچنین در بین شبکه های اجتماعی، جز فیس بوک و توئیتر که اپ شان روی کافه بازار به سبب محدودیت های کشور موجود نیست و گوگل پلاس که به صورت پیش فرض روی تمام دستگاه های اندرویدی نصب است و در کافه بازار آپدیت می شود (با 21 میلیون نصب)، اینستاگرام از همه محبوب تر است. این شبکه اجتماعی در ایران، بیش از 9 میلیون کاربر دارد. پس از آن شبکه اجتماعی در ایران، بیش از 9 میلیون کاربر دارد. پس از شبکه اجتماعی کسب و کاری لینکدین با فاصله بسیار و با بیش از 500 هزار نصب و دانلود جا خوش کرده است.

نکته: سبک وبگردی وابسته به ابزار!


ترکیب آمار الکسا، میزان نصب و دانلود کافه بازار و البته مشاهدات میدانی، نشان می دهد که برای کاربران اینترنت در ایران بسته به اینکه کاربر گوشی یا تبلت باشند یا رایانه، سطح رجوع به سایت ها تغییر می کند.

کاربران رایانه ای، به جز ایمیل، به شدت به دنبال خبرند و البته استقبال گسترده ای از وبلاگ نویسی و بلاگ خوانی دارند، هرچند که در دنیا از مد افتاده است. اما کاربران ایرانی در گوشی های هوشمند و تبلت خود، آن زمانی که در اینترنت صرف می کنند بیشتر وقت خود را در نرم افزارهای پیام رسان و معدود شبکه های اجتماعی مجاز سپری می کنند.

حال این عیب است یا مزیت، قضاوت با کارشناسان این حوزه. هرچه هست، ایران را خواسته و ناخواسته مجهز به لشگر اینترنتی خارق العاده کرده است؛ پانزدهمین لشگر اینترنتی جهان.


ویدیو : پانزدهمین لشگر اینترنتی جهان