پانته آبهرام از «بدرود بغداد» می گوید :         پانته آ بهرام با انتقاد از ...



 

 

 

آخرین وجدیدترین عکس پانته آبهرام عکس , پانته آبهرام , پانته آ پناهی ها

 

پانته آ بهرام با انتقاد از اطلاق واژه مخاطب خاص از تجربه ی بازی در فیلم «بدرود بغداد» سخن گفت.

این بازیگر سینما و تئاتر درباره دشواری های بازی در فیلمی كه تمام دیالوگ هایش به زبانی جز زبان مادری است،گفت: گاهی فراموش می كنیم كه تلاش چقدر زیباست. یعنی نفس جست وجو كردن و كوشیدن برای رسیدن به یك هدف، حركت بسیار زیبایی است.

وی ادامه داد: جهان ، زندگی و كائنات ما را مدام به سمتی برده كه سعی می كنیم با ساده ترین شكل، بیشترین چیزها را كسب كنیم اما من هنوز موافق این مساله نیستم به همین دلیل وقتی آقای نادری به من گفت؛ قرار است در«بدرود بغداد» هیچ بازیگری فارسی صحبت نكند ، هیچ شكی به دلم راه ندادم و بلافاصله گفتم، من هستم و پس از آن بود كه پرسیدم «حالا چه كسی قرار است به من درس بدهد؟»

بازیگر «بدرود بغداد» سپس به نقش «عدنان شاه طلایی» به عنوان فردی كه برای گفت وگو به زبان عربی به بازیگران كمك كرده است، اشاره كرد و یادآور شد: وقتی آقای نادری به من گفت كه آقای عدنان شاه طلایی به عنوان مترجم چند سفارت خانه با ما كار می كند، خیالم راحت شد. در طول كار من دیالوگ ها را با صدای ایشان ضبط می كردم و دوماه به صورت مداوم فایل ضبط شده را گوش می دادم بنابراین آقای شاه طلایی كمك زیادی در فیلم به من كردند.

پانته آبهرام ادامه داد:آقای شاه طلایی به درست تلفظ كردن كلمات و برخی نكات دیگر كمك كرد. حتی ما به مرحله ای رسیدیم كه بتوانیم كلماتی را بداهه بگویم!

وی در عین حال یادآور شد: من گاهی در این بخش به زبان عربی كه در دبیرستان یاد گرفته بودم و یا قرآنی كه خوانده بودم، رجوع می كردم. چرا كه ما از بچگی با كلمات قرآن آشنا می شویم و قرآن را همیشه با معنی می خوانیم.

بازیگر «بدرود بغداد» در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این پرسش كه «آیا از نتیجه فیلم و آنچه اكران شده است، راضی هستید؟» بیان كرد: واقعیت این است كه من می ترسیدم به دلیل كمبود بودجه ، مسائل حاشیه ای و سختی زیاد كار، رؤیایمان تحقق نیابد اما در هر صورت این اتفاق افتاد.

پانته آبهرام در بخش دیگری از سخنانش به ایسنا گفت: با پدیده سینمای خاص موافق نیستم. وقتی اسم فیلمی را خاص یا مخاطب خاص می گذاریم، این پیش داوری را به مخاطب داده ایم كه ممكن است تو این فیلم را دوست نداشته باشی در حالیكه ممكن است بیننده ای اصلا خودش را خاص نداند بنابراین ما پیشاپیش این كار را می كنیم كه عده ای اثر را نبیند. یعنی خودمان را از تماشاچی و تماشاچی را از خودمان دریغ می كنیم و بعد هم می گوییم چرا فلان فیلم كم فروخت؟!

بازیگر «بدرود بغداد» ابراز عقیده كرد: فكر می كنم ضربه زدن به بعضی حوزه ها آگاهانه صورت می گیرد. وقتی اكران یا تبلیغات مهجور است و یا فیلم با عنوانی مانند مخاطب خاص اكران می شود به آن لطمه زده ایم. دلم می خواهد بدبینانه بگویم كه این اتفاق آگاهانه صورت می پذیرد و مدتی است كه به حوزه هایی از جمله حوزه هنر ، سینما و تئاتر لطمه وارد می شود.

پانته آ بهرام در پایان این گفت وگو مطرح كرد: گویی بعضی از مدیران می خواهند با معیارها و عقایدشان سره را از ناسره كه آن را هم خودشان تشخیص می دهند، جدا كنند و به همین دلیل قوانین و سیاست هایی وضع می شود كه به جای افزایش مخاطب، باعث انتخاب كردن مخاطب می شود. یعنی برخی می خواهند به تماشاچی بگویند چه كارهایی را ببیند و چه كارهایی را نبینید كه به نظرم این روند تعمدی است.... / خبرگزارى ایسنا 


ویدیو : پانته آبهرام از «بدرود بغداد» می گوید