پاسخ ایران به ادعاهای مرزی عربستان سعودی : پاسخ ایران به ادعاهای مرزی عربستان ...



پاسخ ایران به ادعاهای مرزی عربستان سعودی

نشست نمایندگان 1+5 در بروکسل به منظور هماهنگی رویکردها در قبال ایران، نگرانی غرب از جا به جایی سوخت در نیروگاه هسته ای بوشهر، اظهارات آمانو درباره عدم تأثیر تحریم ها بر برنامه هسته ای ایران و طرح اتهام علیه یک ایرانی در آمریکا به جرم تلاش برای صادرات آنتن های نظامی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

نشست نمایندگان 1+5 در بروکسل به منظور هماهنگی رویکردها در قبال ایران، نگرانی غرب از جا به جایی سوخت در نیروگاه هسته ای بوشهر، اظهارات آمانو درباره عدم تأثیر تحریم ها بر برنامه هسته ای ایران، پاسخ ایران به ادعاهای اخیر عربستان سعودی و طرح اتهام علیه یک ایرانی در آمریکا به جرم تلاش برای صادرات آنتن های نظامی به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

پیامدهای سیاسی تحولات اقتصادهای نفتی عربستان سعودی و ایران , عربستان سعودی , ایران عربستان

 

به گزارش «تابناک»، در آستانه دیدار نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در بروکسل به منظور هماهنگ کردن سیاستهایشان در قبال ایران، خبرگزاری فرانسه از تلاش این شش کشور برای ایجاد تغییراتی در پیشنهادات خود به منظور سازنده تر و پذیرفتنی تر کردن این پیشنهادها خبر داده است. یکی از دیپلمات های غربی در همین راستا اظهار داشته این کشورها در پی سنجش این قضیه هستند که آیا می توان در پیشنهاد قبلی اصلاحاتی انجام داد یا خیر. این خبرگزاری همچنین می نویسد دیپلمات ها در نشست فردا سعی دارند به طور دقیق پیشنهادهای خود و آنچه در مقابل از ایران انتظار دارند را مشخص نمایند.

 

حمله عربستان به ایران , سفیر سابق ایران در عربستان , سفیر ایران در عربستان

 

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از نگرانی غرب نسبت به جا به جایی سوخت در نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، در پی انتشار بخشی از گزارش اخیر آژانس مبنی بر خارج کردن سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر و انتقال آن به یک مخزن مجزا، مقامات غربی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و خواستار ارائه توضیح از سوی ایران شده اند. یک دیپلمات غربی در این رابطه مدعی شده: «این یک موضوع روتین یا چیزی کم و بیش عادی نیست. بنابراین، این موضوع بسیار نگران کننده است. ما نیازمند پاسخ هستیم». یکی دیگر از دیپلمات های غربی نیز مدعی شده جا به جایی سوخت، سوالاتی را در زمینه ایمنی این نیروگاه به وجود آورده است.

 

انیمیشن حمله ایران به عربستان , بازی ایران عربستان , رقابت نفتی ایران و عربستان

 

در خبر دیگری مربوط به برنامه هسته ای، شماری از مطبوعات بین المللی، از جمله «عرب نیوز» مطلبی را به نقل از یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرده اند که در آن تأیید کرده تحریم های شدید اقتصادی وضع شده از سوی غرب، هیچ تأثیری بر برنامه هسته ای ایران نداشته است. آمانو در این رابطه گفته: «ما فعالیت ها در مراکز هسته ای ایران را تأیید می کنیم و شاهد هیچ تأثیری نیستیم. به عنوان مثال، آن ها در روندی پیوسته، به غنی سازی اورانیوم در سطح 5 درصد و 20 درصد ادامه می دهند». وی همچنین گفته پیش بینی اینکه آیا ایران و آژانس در دور جدید گفت و گوهای خود به توافق خواهند رسید یا خیر، دشوار است.

 

مقایسه نیروی هوایی ایران و عربستان , تهدید ایران توسط عربستان , مقایسه ی قدرت نظامی ایران و عربستان

 

اما سایت خبری «عربین بیزنس»، اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فعالیت های غیرقانونی عربستان سعودی در مناطق ممنوعه مرزی را بازتاب داده است. این سایت ضمن اشاره به ادعای اخیر سعودی ها درباره تجاوز ایران به میادین نفت و گاز این کشور در منطقه خلیج فارس، اظهارات مهمانپرست را اقدامی متقابل در پاسخ به این ماجرا دانسته است. مهمانپرست در این زمینه گفته بود: «عربستان سعودی آشکارا اقدام به فعالیت های اکتشافی در مناطق ممنوعه مرزی می کند. هشدارهای لازم داده شده و نقطه نظر کشور ما و تعهد ما به موافقتنامه های مرزی به سفیر سعودی در تهران منتقل شده است». این سایت در مطلب خود سابقه ای رقابت های ایران و عربستان را نیز مورد اشاره قرار داده است.

 

حمایت حماس عربستان ایران , ضرر عربستان از حجاج ایران , پاداش عربستان برای عملیات تروریستی در ایران

 

در نهایت، روزنامه «واشنگتن پست» از طرح اتهام دستگاه قضایی آمریکا علیه یک ایرانی به جرم تلاش برای صادرات آنتن های نظامی به ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دادگاهی در واشنگتن، امین روان، از اتباع ایرانی و شرکت وی را به توطئه برای فریب ایالات متحده، قاچاق و تخطی از قوانین صادرات متهم کرده است. بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، روان ماه گذشته در مالزی دستگیر شده و ایالات متحده در پی استرداد وی جهت محاکمه است. در صورت اثبات جرم، روان با مجازات حداکثر 35 سال زندان مواجه خواهد شد.


ویدیو : پاسخ ایران به ادعاهای مرزی عربستان سعودی