پاداش 50 میلیون دلاری عربستان به سومالی برای قطع روابط با ایران :  بر اساس ...



پاداش عربستان برای عملیات تروریستی در ایران , 30 میلیون دلاری برای ساخت انیمیشن یک پزشک , شرط عربستان برای رابطه با ایران

 بر اساس سند ادعایی خبرگزاری رویترز سومالی در همان روزی که اعلام کرد روابط‌ش با ایران را قطع می‌کند قول کمک 50 میلیون دلاری عربستان سعودی را دریافت کرد.

  درادامه گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: دولت سومالی که این تعهد مالی عربستان را تایید و تکذیب نکرده اعلام کرده است: هیچ ارتباطی بین حمایت مالی بلند مدت عربستان و تصمیم دیپلماتیکش در قطع روابط با ایران وجود ندارد.

با این حال دیپلمات‌ها گفتند این سند آخرین نشانه نوع حمایتی است که پادشاهی عربستان برای افزایش پشتیبانی منطقه‌یی علیه ایران به کار می‌گیرد.

خصومت بین ایران و عربستان در زمانی که عربستان سعودی با اکثریت سنی یک روحانی شیعه را اعدام کرد و معترضان ایرانی با حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران به آن واکنش نشان دادند، عمیق‌تر شد.

بر اساس سندی از سفارت عربستان سعودی در کنیا به سفارت سومالی در کنیا، پادشاهی عربستان قول پرداخت 20 میلیون دلار بودجه حمایتی و 30 میلیون دلار دیگر برای سرمایه‌گذاری در سومالی را داده است.

بر اساس این سند به تاریخ 7 ژانویه، همان روزی که سومالی روابط با تهران را قطع کرد، این دو امتیاز اهدایی از سوی بودجه توسعه عربستان تامین می‌شود.

سومالی با این ادعا که ایران در امور سومالی مداخله کرده و امنیت ملی این کشور را به مخاطره افکنده است روابط خود با تهران را قطع کرد و به دیپلمات‌های ایرانی 72 ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کنند.

محمد عدنان ابراهیم، وزیر مالی سومالی از اظهار نظر درباره‌ی این سند و قول‌های عربستان خودداری کرد، اما گفت هرگونه کمک مالی از سوی عربستان به موگادیشو به موضوع ایران ارتباطی ندارد.

برخی از کشورهای عربی از جمله بحرین، متحد دیرینه نزدیک و دریافت کننده کمک‌های اهدایی عربستان نیز روابط خود را با ایران قطع کردند. دیگر کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس سفیران خود را فرا خواندند.

سودان که مانند عربستان سعودی و سومالی عضو اتحادیه عرب است نیز روابط خود را با ایران غیر عرب قطع کرد.

روابط سومالی با عربسان سعودی افزایش یافته است.

حسن شیخ محمود، رییس‌جمهور سومالی در ماه اکتبر با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در عربستان دیدار کرد. یک تیم سعودی نیز در اواخر سال 2015 برای بحث و گفت‌وگو درباره‌ی حمایت‌های بیش‌تر عربستان از این کشور دیدار کردند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  ایسنا 


ویدیو : پاداش 50 میلیون دلاری عربستان به سومالی برای قطع روابط با ایران