ویکی لیکس/ برادران لاریجانی بهترین گزینه برای ایرانی باثبات تر :       در ...



 

 

بهترین گزینه برای آشنایی کودکان با مسایل ترافیکی چیست؟ , بهترین گزینه های شما برای خرید ماشین , بهترین گزینه برای افتاب سوختگی آلوورااست

 

در یکی از اسناد ویکی لیکس به اختلاف در دولت افریقای جنوبی بر سر ایران و تحلیل مقامات این کشور از برداران لاریجانی اشاره شده است. این سند در سفارت امریکا در پرتوریا و در 25 فوریه سال 2010 تنظیم شده است.

در حاشیه گشایش پارلمان و در گفتگوها و جلسات در کیپ تاون، سفیر {آمریکا} مکررا شنید که دولت افریقای جنوبی بر سر چگونگی برخورد با ایران در مورد مسئله ی حقوق بشر و منع گسترش سلاح هسته ای درگیر است.

ویکی لیکس می افزاید: در حالی که افریقای جنوبی متوجه وابستگی خود به نفت و دیگر منافع اقتصادی ایران، است، اما مسئولان  افریقای جنوبی در مورد  نقض حقوق بشر در ایران نگران هستند!

"ابراهیم اسماعیل ابراهیم" معاون وزیر در اداره روابط بین الملل و همکاری دولت افریقای جنوبی، در این مورد به روشنی می گوید که هنوز این موضوع در دولت حل نشده است.

در گفتگویی با سفیر،  ابراهیم تصدیق کرد که افریقایی جنوبی به شدت از درون در مورد ایران دچار اختلاف شده است.

زمانی که سفیر در مورد ماهیت اختلاف اصرار ورزید، ابراهیم آن را توضیح نداد و گفت: ما هنوز این قضیه را حل نکرده ایم.

در طول دیداری جداگانه با رئیس مجمع عمومی افریقای جنوبی، مکس سیسولو اظهار داشت که سفرش به ایران سفری پارلمانی بوده است.

او از پاسخ به سئوال سفیر در مورد نقض حقوق بشر دولت ایران طفره رفت.

وی در مورد مسئله ی هسته ای ایران گفت: افریقایی جنوبی به دولت ایران گفته است که از برنامه صلح امیز هسته ای ایران حمایت می کند.

زمانی که سفیر از نظامی بودن برنامه هسته ای ایران! سخن گفت، سیسولو از بحث بیشتر در این مورد خودداری کرد.

وی اشاره کرد که شرکت MTN و زغال سنگ افریقای جنوبی و شرکت گاز و نفت، بازیگران بزرگی در بازار ایران هستند.

ابراهیم رسول فرماندار سابق استان "کیپ غربی"  که جز هیئتی بود که در اوایل فوریه به تهران سفر کرد، جزئیات بیشتری را از سفر به ایران در اختیار ما گذاشت.

رسول تایید کرد که دولت ایران به شدت از دست افریقایی جنوبی در مورد عدم رای دادن به ایران در "کمیتهٔ سوم" سازمان ملل (کمیته ی اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی) عصبانی بود و اینکه دولت افریقای جنوبی حتی به ایران در مورد تغییر رای خود چیزی نگفته بود.

وی تاکید کرد که فشار دولت امریکا بر روی ایران نتیجه ی عکس دارد چراکه احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از آن برای متحد کردن مردم علیه غرب استفاده می کند.

وی اضافه کرد: فشار بین المللی مهم نیست مخصوصا از زمانی که دولت ایران به طور موثر مخالفان داخلی را شکست می دهد.

رسول معتقد بود که لاریجانی و دو برادرش بهترین امیدها برای ایرانی باثبات تر هستند.

توضیح نویسنده سند: در طی، ریاست جمهوری مبکی، مقامات افریقای جنوبی مایل به تاکید بر روی روابط اقتصادی افریقای جنوبی با ایران و به تصویر کشیدن ایران و این کشور به عنوان نیروهای ضد غرب بودند.

این در حالی بود که رئیس جمهور زوما، اقدام به خروج دولت خود از تمایلات دولت قبلی کرده اما همچنان از اقدامات ایران حمایت می کند.

با این وجود، ما قصد فشار به دولت افریقایی جنوبی در مسائل مذکور را داریم.../انتخاب


ویدیو : ویکی لیکس/ برادران لاریجانی بهترین گزینه برای ایرانی باثبات تر