وین دایر؛ مرگ مردی که معلم زندگی بود : اگر شما نیز مانند من هر روز در خانه ...


اگر شما نیز مانند من هر روز در خانه یا در خودرو سی دی های سخنرانی های انگیزه بخش نویسنده و سخنران برجسته آمریکایی- وین دایر- را شنیده یا در زمره انبوه کسانی بوده باشید که در سراسر جهان آثار او را خوانده یا به سخنرانی های او گوش فرا داده اند و می دهند با شنیدن خبر درگذشت او شوکه شده و از خود پرسیده اید: آخر چرا؟



هفته نامه امید جوان - کتایون بناساز: اگر شما نیز مانند من هر روز در خانه یا در خودرو سی دی های سخنرانی های انگیزه بخش نویسنده و سخنران برجسته آمریکایی- وین دایر- را شنیده یا در زمره انبوه کسانی بوده باشید که در سراسر جهان آثار او را خوانده یا به سخنرانی های او گوش فرا داده اند و می دهند با شنیدن خبر درگذشت او شوکه شده و از خود پرسیده اید: آخر چرا؟ او که سرشار از زندگی بود. نکند همان شیرینی هایی که این همه از آنها تعریف می کرد کار دست او داد؟!

وقتی در خانه و خودرو از گوشی تلفن همراه سخنرانی ها و صدای یک یا چند چهره برجسته را هر روز و هر روز گوش می کنی تا به عنوان آمزوه به کار بندی احساس خویشاوندی عمیقی ایجاد می شود بی آن که دیده باشی و کافی است تنها یکی از آموزه ها یا گفته ها بر زندگی ات اثر گذاشته باشد.

اما مگر جز این است که مهم ترین دلیل برای شادبودن این است که زندگی کوتاه تر از آنی است که تصور می کنیم و به جای غبطه و غصه باید وجودمان را سرشار از انرژی حیات کینم و از لحظه لحظه حیاتی که به ما ارزانی شده لذت ببریم؟

فقط دخترها بخوانند 6 مردی که مرد زندگی هستند , زندگی با مردی که در کماست , توکلی معلم دین و زندگی خلخال

وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer) در 10 مه 1940 دیده به جهان گشود و در 29 اوت سال 2015 خیل انبوه دوستداران و علاقه مندان خود را در سراسر جهان تنها گذاشت و رفت و شاید شامگاه شنبه- 7 شهریور 1394- تنها صدا و سیمای ما بود که از کنار این خبر به سادگی گذشت وگرنه رسانه های دیگر دنیا بسیار به او پرداختند چرا که چهره ای بسیار مشهور و رسانه ای هم بود.

نویسنده کتاب های خودیاری و سخنران انگیزش آمریکایی در میان ایرانیان نیز با کتاب «چگونه شخصیت سالم تر بیابیم» یا همان «قلمرو اشتباهات شما» شناخته می شود کتابی که در سال 1976 در حدود 30 میلیون نسخه فروخت. آماری که به عنوان یکی از بالاترین فروش کتاب ها در تاریخ ثبت شد. دایر در سال 1987 نیز به عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد.

اگر بخواهیم شرح زندگی او را با جزییات بیاوریم باید بگوییم بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه طی کرد و همین می تواند قابل توجه کسانی باشد که شاید همه عمر از احساس بزرگ شدن در پرورشگاه و محروم بودن از پدر و مادر در رنج باشند.

آری، وین دایر یک کودک پرورشگاهی بود اما به جایی رسید که در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق کار می کرد. در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همین زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ می رساند و به صورت آزمایشی به درمان های خصوصی می پرداخت. اما سخنرانی او در دانشگاه سنت جان در مورد شیوه متمرکز شدن افکار منفی و گفت و گوی تحریک آمیز بود که دانشجویان را ترغیب کرد در کلاس های خصوصی او ثبت نام کنند.

روایت زندگی مردی که معمار محبت بود , زندگی با مردی که ناتوان است , سبک زندگی

پس از آن بود که یک موسسه با دایر پیشنهاد کرد ایده های خود را در قالب یک کتاب جمع آوری کند و نتیجه آن همان کتاب «قلمرو اشتباهات شما» شد. دایر چندی بعد شغل تدریس را رها کرد و به کار تبلیغات مشغول شد و توانست در تلویزیون ملی در برنامه گفت و گوی شب حضور یابد که در شهرت او بسیار موثر افتاد.

دایر، آن گاه دست در کار تهیه مجموعه نوارهای کنفرانس های خود و تدوین کتاب شد. آنچه او را متمایز ساخت این بود که مخاطبان شنوندگان نوارهای دایر همانند مخاطبان دیل کارنگی یا استیفن کاوی نبودند که تنها به کسب و کار مشغول و دغدغه های تجاری داشته باشند.

پیام او درباره لحظه تفکر نو بود و بسیار طنین انداخت. او اغلب حکایاتی را از زندگی خانوادگی خود باز می گفت و در قالب این حکایات کارآزمودگی بعدی خود را نتیجه می گرفت. هم چنان که در کتاب «مرد خودساخته» به قسمتی از جذبه هاب خودش اشاره داشت. دایر به مخاطبش توصیه می کند واقع بین باشند چون ندای اعتماد به خود، همانند یک راهنمای مذهبی انسان را کارآزموده می کند و همچنن به خوانندگانش پیشنهاد می کند دین باور باشند.

یک بار وقتی از او سوال شد: «طریقه عبادت معنوی شما چیست» پاسخ داد: همیشه به ماجرای مهاتما گاندی فکر می کنم وقتی که در قطاری نشسته بود که به دهلی نو می رفت و تکه کاغذی به او داده شد که در آن از او پرسیده شده بود: پیام تان چیست؟ گاندی به کسانی که بیرون قطار بودند گفت: پیام من زندگی است.

دایر می افزاید: من به عبادت معنوی به عنوان کاری که با شیوه ای خاص باید هر روز تکرار شود نگاه نمی کنم. نقل قولی از چیدو کریشنامورتی یادم می آید که می گوید: حقیقت یک مفهوم نیست. حقیقت، زندگی روزانه من است. چه باور کنید چه نه، من همیشه در عبادت مدام هستم و همه این چیزها را در کوتاه ترین مسیرشان هر روز تمرین می کنم و روی آنها کار می کنم. عشق خود را نثار کسی می کنم که با دستپاچگی در جاده ها به حال نیاز افتاده کمی بیشتر پول می دهم و در گرماگرم جر و بحث های مردم به یک فروشگاه می روم و سعی می کنم به آن محیط عشق ببرم.

زندگی , پردیس زندگی , معلم

در غالب هزاران راه، هر روز، عبادت معنویم بخشش عشق است، نه اینکه یک مسیحی، کلیمی، بودایی یا مسلمان باشم بلکه می کوشم شبیه به مسیح، شبیه به بودا، شبیه به موسی یا شبیه به محمد باشم.

شماری از کلمات قصار یا گزین گویه های وین دایر از این قرار است:

•    دنیا مانند پژواک اعمال و خواست های ماست. اگر به جهان بگویی: «سهم مرا بده...» دنیا مانند پژواکی که از کوه بر می گردد، به تو خواهد گفت: «سهم مرا بده...» و تو در کشمکش با دنیا دچار جنگ اعصاب می شوی. اما اگر به دنیا بگویی: «چه خدمتی برایتان انجام دهم؟...» دنیا هم به تو خواهد گفت: «چه خدمتی برایتان انجام دهم؟...»

•    هرکس به دیگری زیانی برساند و یا ضربه ای به کسی بزند، بیشترین زیان را خود از آن خواهد دید، چرا که هر کس در دادگاه عدل الهی در برابر اعمال ناروای خودش مسوول است.

•    به هر کاری دست زدید، نیاز به خداوند و خدمت به مردم را در نظر داشته باشید، زیرا این شیوه زندگی معجزه آفرینان است.

•    تنها راه تغییر عادت ها، تکرار رفتارهای تازه است.

مجله تصویر زندگی , حس خوب زندگی , مهارت های زندگی

•    درست کارترین مردم جهان، بیشترین احترام را بسوی خود جلب شده ایم بینند، حتی اگر آماج بیشترین بدرفتاری ها و بی حرمتی ها قرار گیرند.

•    برای آغاز هر تحول در خود، ابتدا منبع تولید ترس و نفرت را در وجود خود شناسایی و ریشه کن کنید.

•    از مهم ترین کارهایی که به عنوان یک آدم بزرگ می توانید انجام دهید این است که گهگاه به شادمانی دوران کودکی بازگردید.

•    درون تو مشتی گوشت قرمز است که دیدنش تو را با خودت مواجه نمی کند. تو لا به لای گوشت های قرمز درونت نیستی. آنجا را نگرد! خودت را در آرزوهایت خواهی یافت.

•    اگر مختارید که بین حق به جانب بودن و مهربانی یکی را انتخاب کنید، مهربانی را انتخاب کنید.

•    دروغ انفجاری است در اعتماد به نفس تو.

[سراغ یکی از سخنرانی های او می روم. ای صدا همیشه زنده است.]


ویدیو : وین دایر؛ مرگ مردی که معلم زندگی بود