ویلای زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر :  نیاز نیست برای خلق یک طرح خوب از فرم ...



 نیاز نیست برای خلق یک طرح خوب از فرم های عجیب قریب و شاخ دار استفاده کرد با کمی تامل و صبر می توان حتی با یک مکعب مستطیل ساده فرمی زیبا خلق کرد.

ویلای ساوه - رتبه سوم جایزه معمار 92
مکان : اتوبان تهران-ساوه- زرندیه-ساوه
1389-1392
طراح: گروه معماری کارند
مساحت: 460 متر مربع


ویلای مدرن مسیول اسیق اصلاح طلب در ساوه , منابع و ماخذ ویلای ساوه , تور کویر مصر

 شرایط مکانی پروژه (اقلیم گرم و خشک و قرارگیری بنا در میان آب) فرصت بازخوانی معماری کوشک را برای معماران فراهم نمود. بر این مبنا، دغدغه اصلی طراح ضمن فراهم نمودن شرایط آسایش در دل کویر، ایجاد ارتباطی معنادار با معماری ایرانی و کوشک بود. در طراحی این بنا سعی شده مفاهیم پایه در معماری کوشک را اقتباس و به زبانی امروزی بازگو شود.

  کویر مصر , کویر مرنجاب , ساوه

 تضاد میان پر و خالی، نحوه اتصال فضای تهی داخلی با مرز ساختمان و بیرون، حفظ هندسه کلی و تمامیت قابل ادراک، تاکید بر فرآیند ورود به ساختمان و ایجاد تنوع فضائی و دیدهای متقاطع در فضاهای بسته و نیمه باز از موارد مورد نظر در طرح پروژه بوده است.

  کویر , تور کویر مرنجاب , تور کویر

 مکعب شکل گرفته از اتصال این 4 دیوار، پوسته ای است برای جمع آوری فضاهای نیمه باز و بسته درون زیر یک سقف و ایجاد تمامیت بنا. برای دستیابی به تنوع فضائی و دیدهای متقاطع، از تغییر ارتفاع در تراسها و ایجاد منظره در فضای داخل استفاده شده است.

پیشگامان کویر یزد , کویر لوت , ویلای من

 ویلای ساوه در حاشیه یک زمین کشاورزی و در میان استخری با ظرفیت 2500 مترمکعب که برای آبیاری باغ در نظر گرفته شده، جای گرفته است. طبقه اول ویلا شامل اتاق مهمان، آشپزخانه، سرویس و حمام، پذیرائی عمومی و تراس و طبقه دوم شامل دو اتاق خواب، آشپزخانه کوچک، پذیرایی خصوصی و تراس است.

  جهانگیر الماسی , کویر شهداد , کویر مصر کجاست

   در طراحی ویلای ساوه، از فرم مکعب با تاکید بر هندسه چهارتایی (چهار دیوار جانبی) استفاده شده است. مکعب شکل‌گرفته از اتصال این چهار دیوار، پوسته‌ای است برای جمع‌آوری فضاهای نیمه‌باز و بسته درون زیر یک سقف و ایجاد تمامیت بنا. در طراحی بنا، از قرار دادن فضای تهی داخلی در مرکز هندسی و تقلید از نمونه سنتی کوشک پرهیز شده است و در عوض، سطوح نیمه‌باز به شکل پیچیده چند L متقاطع در ضلع‌های شمال، شرق و جنوب ساماندهی شده‌اند.

   شعر کویر , کویر ریگ جن , نگین کویر

  با توجه به قرارگیری ساختمان در میان آب، ورود به ساختمان اهمیت ویژه‌ای یافت؛ مجموع پل و نمای شرقی برای تاکید بر فرآیند ورود و ایجاد تعریفی نو از ایوان طراحی شده است.

   کویر مصر ایران , کویر ایران , ویلای ترامپ

 در ضلع غربی، برای جلوگیری از دریافت بیش از حد تابش خورشید، تامین دید به استخر و استفاده از انعکاس نور بر روی آب، ارتفاع پنجره‌ها به یک متر محدود شده است.

 متن زیبا در مورد کویر , ویلای لوکس , عکس کویر

 سفر به کویر حتما بخوانید , زیباترین کویر ایران , متن کویر

 

کویر های ایران , بازیگران ویلای من , جمله در مورد کویر

 عکس ویلای علی دایی , تصادف ساوه , منوچهر الماسی

 

منبع:chidaneh.com


ویدیو : ویلای زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر