وندی شرمن: نمی دانم اگر کنگره توافق ایران را رد کند، چه اتفاقی می افتد، اما مطمئن هستم که این توافق اجرایی خواهد شد :



توافق گازی ایران و گرجستان , 27 دی اجرای توافق نامه‌ی برجام و پایان تحریم‌ها علیه ایران , توافق ایران و عربستان بر سر فریز نفتی

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت اگر ایران مفاد توافق هسته ای را نقض کند با بازگشت تحریم های اقتصادی مواجه خواهد شد.

به گزارش انتخاب به نقل از کاوالیر دیلی، وندی شرمن در مرکز میلر در دانشگاه ویرجینیا در برنامه پی بی اس به پرسش های داگلاس بلکمان و حاضران درباره جزییات توافق هسته ای ایران و انتقادات پاسخ داد.

شرمن گفت عدم وجود بند انجام بازرسی ها در هر زمان و از مکان در ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی امری طبیعی است به ویژه با توجه به این که آژانس همواره دست کم بیست و چهار ساعت قبل می تواند برای بازرسی از تأسیسات ایران به این کشور اطلاع دهد.

شرمن گفت: «آژانس باید بیست و چهار ساعت قبل از بازرسی تأسیسات به ایران اطلاع دهد.»

وی افزود: اگر توافق هسته ای اجرایی شود و ایران از صدور مجوز بازرسی به آژانس خودداری کند، در آن صورت،‌ ‌ایران و آژانس وارد بحثی دو هفته ای خواهند شد. اگر نتوانند به نتیجه برسند، کمیسیون مشترک در این باره تصمیم گیری خواهد کرد که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند بار دیگر به تأسیسات ایران دسترسی داشته باشد.

معاون وزیر خارجه آمریکایی اضافه کرد: اگر مجوز بازرسی به آژانس داده شود، ایران سه روز فرصت دارد برای این بازرسی آماده شود.

شرمن گفت مجموع زمانی که این روند بدان نیاز دارد برای پنهان کردن شواهد مرتبط با اورانیون غنی شده کافی نیست.

یکی از حاضران این سوال را مطرح کرد که اگر کنگره آمریکا توافق هسته ای را تصویب نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شرمن گفت وی نمی داند پس از آن چه اتفاقی می افتد.

او گفت:‌ «نمی دانم چه اتفاقی می افتد. اما مطمئن هستم که این توافق اجرایی خواهد شد.»

شرمن در این جلسه گفت: توافق ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک براساس اعتماد یا دیپلماسی قبلی نیست بلکه براساس نظارت همیشگی آمریکا است.این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس نظارت سرزده است.

 

اخبار سیاست خارجی  - انتخاب

 


ویدیو : وندی شرمن: نمی دانم اگر کنگره توافق ایران را رد کند، چه اتفاقی می افتد، اما مطمئن هستم که این توافق اجرایی خواهد شد