وقت مدیتیشن ندارید؟ این مطلب را بخوانید : مدیتیشن مزایای بسیاری در روح و جسم ...


مدیتیشن مزایای بسیاری در روح و جسم دارد: این کار باعث می شود تا نیروی تازه بگیریم، کمک می کند تا روی لحظه کنونی خود تمرکز کنیم، باعث می شود تا منطقی تر و با شخصیت تر رفتار کنیم، کمک می کند تا از عهده این دنیای مملو از اطلاعات و ارتباطات بر بیاییم.



پادشا: پیتر برگمن، نویسنده آزاد وب سایت فوربس این مطلب را در مورد مدیتیشن نوشته است و ارزش خواندن را دارد.

بیشتر مردم معتقد هستند که این روزها هیچ کس برای تفکرات عمیق و مدیتیشن وقت ندارد. یا مثلا می گویند: چه کسی وقت دارد چند دقیقه در روز هیچ کاری انجام ندهد؟ اما باید بدانید مدیتیشن مزایای بسیاری در روح و جسم افراد دارد: این کار باعث می شود تا نیروی تازه بگیریم، کمک می کند تا روی لحظه کنونی خود تمرکز کنیم، باعث می شود تا منطقی تر و با شخصیت تر رفتار کنیم، کمک می کند تا از عهده این دنیای مملو از اطلاعات و ارتباطات بر بیاییم. مدیتیشن باعث می شود تا خلاق تر باشید.

چگونه؟ با افزایش ظرفیت شما برای مقاومت در برابر تمایلات و نیروهای منحرف کننده که باعث حواس پرتی می شوند. تحقیقات نشان داده اند، توانایی مقابله با نیاز و تمایلات به بهبود روابط انسان ها کمک می کند و باعث می شود تا وابستگی افراد کم و بازده آنها بیشتر  شود. با ایستادن در برابر تمایلات درونی می توانید تصمیمات بهتر و منطقی تری اتخاذ کنید. با مدیتیشن می توانید قدرت بیان خوب پیدا کنید و تشخیص دهید چه حرفی را کجا و چگونه باید مطرح کرد؛ محدوده دید شما گسترش پیدا می کند و می توانید پیامد فعالیت های خود را از پیش تعیین کنید.

توانایی ما در ایستادگی در برابر هوس ها و خواسته ها، تعیین کننده موفقیت ما در یادگیری رفتارهای جدید و تغییر عادت های پیشین است. این تنها مهارت بسیار مهم برای رشد و پیشرفت در زندگی است.

اگر همسرتان تکراری شده این مطلب را بخوانید , اگر میل جنسی ندارید، بخوانید , اگر ابروی پر پشت دوست دارد این مطلب را بخوانید

وقتی مدیتیشن می کنید، بدن در آرامش قرار دارد. در  مدیتیشن باید فکر خود را خالی کنید و فقط به دم و بازدم نفس های خود فکر کنید. همین باعث آرامش مغز و قلب انسان می شود.   در طول مدیتیشن، هنگام تنفس برای خالی کردن مغز، همه افکار ناراحت کننده به ذهن انسان هچون می آورند. دلیل آن نیز تنفر ذاتی انسان از خلا و پوچی است. به طور مثال، صورت انسان خارش می گیرد. یا مثلا من در مورد کتاب بعدی خود کلی ایده به سرم زد که می خواستم همان لحظه تا فراموش نکرده ام، یادداشت کنم؛ به تماس های تلفنی که باید برقرار می کردم فکر می کردم، به جلسه کاری دشواری که وسط روز باید انجام می دادم فکر می کردم، از اینکه برای نوشتن وقت کافی نداشتم عصبی شده بودم و با خود فکر می کردم الان من چرا اینجا نشسته ام؟ دوست داشتم چشم های خود را باز کنم و ببینم چقدر از زمان مدیتیشن من باقی مانده است. صدای بچه ها از اتاقشان می آمد که با هم دعوا می کردند و می خواستم بروم و آنها را از هم جدا کنم.

تفکر اصلی این است: از من «خواسته شده» همه این کارها را انجام دهم اما من آنها را «انجام نمی دهم.» در عوض، هر بار که این افکار به مغزم هجوم می آوردند سعی می کردم فکر خود را روی نفس کشیدنم متمرکز کنم.

گاهی اوقات دنبال نکردن آن چه که می خواهید مساله ساز است، نه نوشتن پروپوزال یا خوب تمام کردن جلسه کاری. اما بعضی مواقع، مشکل این است که دقیقا کارهایی انجام می دهیم که نمی خواهیم. مثلا، حرف زدن به جای گوش کردن یا سیاست بازی به جای حل کردن مساله.

مدیتیشن به ما کمک می کند تا در مقابل تمایلات زیان‌آور خود ایستادگی کنیم. با اینکه اعتقاد دارم مطمئن ترین و آسان ترین راه، ایجاد شرایطی است که از اهداف شما حمایت کند و این مستقیما به اراده فرد بستگی دارد، اما گاهی هم بد نیست روی روشی قدیمی تر متمرکز شویم که به کنترل نفس اعتقاد دارد.

به طور مثال، هنگامی که یک کارمند اشتباهی مرتکب می شود، دوست دارید سر او داد بزنید اما عقل سلیم می گوید برای حفظ شخصیت طرف و جو شرکت، نباید این کار را انجام دهید و به پرسش چند سوال با لحنی تقریبا آرام بسنده می کنید. یا مثلا در جلسه کاری دوست دارید حرفی بزنید، اما ترجیح می دهید ساکت بمانید و فقط گوش کنید.

هر روز مدیتیشن کردن باعث تقویت ماهیچه های اراده انسان می شود. تمایلات شما از بین نمی روند اما شما اینقدر قوی هستید که آنها را مدیریت کنید و به این درک می رسید که تمایلات شما فقط یک پیشنهاد هستند و می توانید با قدرت اراده آنها را رد یا قبول کنید.

آیا منظور این است که هیچ گاه بر اساس خواسته های خود رفتار نکنیم؟ البته که نه! تمایلات انسان نیز اطلاعات مفیدی در خود دارند. به طور مثال، گرسنگی بهترین نشانه نیاز به غذا است. همچنین می تواند نشانه خستگی شما از انجام کار باشد. مدیتیشن توان تشخیص نیازهای واقعی و غیرواقعی را به انسان می دهد. می توانید تشخیص دهید کدام یک از تمایلات خود را برآورده کنید و کدام یک را برآورده نکنید.  

چگونه باید این کار را انجام داد؟

صاف و بدون قوز روی زمین، صندلی یا مبل بنشینید تا تنفس راحتی داشته باشید و تایمری نیز به زمان دلخواه تنظیم کنید. پس از فشار کلید استارت تایمر، چشم های خود را ببندید، ریلکس باشید و تا تمام شدن زمان تعیین شده، هیچ حرکتی جز نفس کشیدن انجام ندهید. در طول این مدت روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید. هرگاه فکر و خواسته ای به ذهنتان خطور کرد حواس خود را به دم و بازدم نفس هایتان پرت کنید.

اگر بی خوابی به سرتان می زند این مطلب را بخوانید , عفونت سینوس دارید این مطلب را بخوانید , برای حفظ سلامت پوست قبل از اصلاح با ژیلت این مطلب را بخوانید

این کار بسیار ساده به نظر می رسد اما واقعا چالش برانگیز است. بهتر است ابتدای تمرینات خود را با 5 دقیقه در روز آغاز کنید. و سپس هر روز تکرار و به تدریج زمان را بیشتر کنید.


ویدیو : وقت مدیتیشن ندارید؟ این مطلب را بخوانید