وقتی هنوز زندگی هست و بهار هم هست می توان شاد بود : شاید سخت باشد وقتی بچه‌هایت ...



وقتی که دیگران زندگی شما را کنترل می‌کنند , سبک زندگی , بهار

شاید سخت باشد وقتی بچه‌هایت هر کدامشان یک غم و غصه‌ای دارند شاد باشی، یا وقتی هیچ کدامشان را نمی‌توانی ببینی، خوشحالی‌ات را بروز دهی. شاید سخت باشد بعد از یک عمر زندگی وقتی تک و تنها مانده‌ای یا آن‌قدر پول نداری که به شکل دلخواهت زندگی و غصه‌هایت را مهار کنی.
سالمند

شاید خسته و رنجور باشی و با درد جسمی و روحی نتوانی بگویی شادی، اما وقتی هنوز زندگی هست، بهار هست و تو هستی، می‌توان شاد بود.

موازنه شادی
برای این که شاد باشید، لازم نیست راه بروید و قاه قاه بخندید. شادی و خرسندی در واقع یک حالت روانی متعادل است که می‌گذارد انرژی درونتان بخوبی در فعالیت‌های مختلف زندگی‌تان مصرف شود، نه این‌که فقط با تمرکز روی نکات منفی هدر برود.

در این وضع ممکن است آن‌قدر انرژی مثبت اضافه بیاورید که هر کس کنارتان می‌نشیند احساس شادی و خرسندی پیدا کند. وقتی آرامش روانی دارید ناخودآگاه لبخندی بر لب و رفتاری توام با آرامش و تسلط از شما دیده می‌شود. برای این‌که در این موازنه به‌سر ببرید، سعی کنید فکر و ذهن خود را درگیر مسائل استرس‌زا و اسیر غم و اندوه نکنید.شاید باورتان نشود، اما بیشتر از آن که دریافت چیزی شما را خوشحال کند، بخشیدن و باز کردن گره از کار دیگران به شما شادی می‌دهد.


اگر سنی از شما گذشته است، قطعا چیزهای زیادی برای بخشیدن دارید. بخشش فقط ثروت نیست، شما تجربیاتی دارید که می‌توانید به دیگران هدیه دهید، روی گشاده، بخشیدن گناهان و خطاهای دیگران و بخشیدن کوچک‌ترین و زیباترین یادگارهای زندگی‌تان و راهنمایی‌هایی که با تجربه‌تان به دست آورده‌اید، همه و همه ثروت‌های بی‌انتهایی است که بخشیدنشان شما را غنی‌تر می‌کند و همراه با احساس خوب نیکی، حس روانی تسلط و رهایی را به شما ارزانی می‌دارد.
این بخشیدن همان‌طور که گره را از ذهن شما و زندگی مردم باز می‌کند، بهار را به قلبتان هدیه می‌دهد.

عشق بورزید، دوست بدارید
ما هر چقدر که بیشتر دوست داشته شویم، خوشحال‌تریم و همان‌قدر دوستمان دارند که دوست می‌داریم. پس گام اول برای خرسندی دوست داشتن و عشق ورزیدن به همه چیز و همه کس است. مگر نه این است که همه بندگان خدا هستند و برترین عشق‌ها از آن خداست، پس چگونه می‌توان حاصل کارگاه هستی را دوست نداشت و آن را با خشم و نفرت نگاه کرد؟

عیب کسان منگر و احسان خویش
وقتی خشم می‌آید سراغ آدم، انگار زمین و زمان منفور و زشت می‌شود. این جور مواقع سراغ کاری بروید که بسیار به آن علاقه دارید. بگذارید ذهنتان منحرف شود، این کار بسیار بهتر از زیر و رو کردن معایب آدم‌ها و بدگویی از آنها و دشنام‌گویی به شرایط است. سکوت کنید و با کاری که از آن خاطره‌های خوش و لذتبخش دارید، امواج خرسندی و شادی را در جسم خود جاری کنید.
بدگویی و منفی‌بافی خشم و ناراحتی را در درون شما بارها بازتاب می‌دهد و ذهنتان را مسموم می‌کند. بهتر است اگر می‌خواهید شاد زندگی کنید با آدم‌های منفی‌باف، علاقه‌مند به غیبت و بدگویی و ناخرسند و خرده‌گیر هم‌کلام و همنشین نشوید، زیرا حال بد خود را به شما نیز منتقل می‌کنند.

بدبختی‌ها را مرور نکنید
درد و رنج در زندگی سهم همه است و بموقع سر می‌رسد. از این بابت خیالتان راحت باشد. پس نیازی نیست که دائم منتظر آن باشید یا از ترس از آن به‌سر ببرید یا حتی خودتان را به برای آن محدود و بدبخت تصور کنید. رنج‌ها انسان را صبور و بزرگ می‌کند و او را آماده می‌سازد تا برای مراحل مشکل‌تر زندگی آماده شود، بنابراین لزومی ندارد رنج‌ها را بزرگ‌تر و وخیم‌تر از آنچه هست جلوه دهید و دائم آنها را مرور کنید. کافی است آنها را پشت سر و به مرحله جدید زندگی خود قدم بگذارید.

گاهی خودخواهی بد نیست
نمی‌گوییم خودخواه و متکبر باشید، اما از خودتان مثل عزیزترین کسی که دارید مراقبت کنید و خود را مثل همان شخص بخواهید. ما وقتی کودکمان را دوست داریم او را با تمام عیب‌ها و حسن‌هایش می‌پذیریم، اما با خودمان چنین نیستیم. دائم خود را به سبب خطاهای سالیان گذشته سرزنش می‌کنیم، خودمان را به دلیل سالمندی، خستگی یا رنجوری دوست نداریم و سرزنش می‌کنیم. اما تا وقتی که خودمان از خود بیزاریم، دیگران نیز نمی‌توانند از حضور ما لذتی ببرند.

کودکانه وقت بگذرانید
کودکان سرشار از زندگی و شادمانی هستند. در کنار کودکان بودن سبب می‌شود شما نیز انرژی آنها را جذب کنید و احساس جوانی و شادابی داشته باشید. پس اگر حوصله هم ندارید گاهی به بچه‌ها زنگ بزنید و بخواهید نوه‌هایتان را نزد شما بیاورند. آنها اگر در حد ساعاتی از روز آن هم چند وقت یک بار نزد شما بیایند بسیار برای شادمانی و سلامت شما مفید است.حتی اگر نوه‌ای ندارید، می‌توانید برنامه‌ای داشته باشید که گاه به گاه به کودکان بی‌سرپرست بهزیستی سر بزنید. باور کنید شما به هم احتیاج دارید و شادی یکدیگر را تکمیل می‌کنید.

دنباله‌رو اخبار نباشید
لازم نیست خبرها را مثل یک برنامه غذایی روزانه دنبال کنید. خوب است که به‌روز باشید، اما وسواس مطلع بودن از خبرهای روز شما را نگران و مشوش می‌کند. به هر حال اخبار اگر خیلی مهم باشد به گوش شما خواهد رسید.

هفته‌ای یک بار هم که اخبار را گوش کنید در جریان همه چیز قرار می‌گیرید. باور کنید وضع دنیا آن‌قدر‌ها که خبر‌ها نشان می‌دهد قمر در عقرب نیست!

شادی در تعادل است
سعی کنید در زندگی بین بخش‌های مختلف و وجوه گوناگون آن تعادل برقرار کنید. یعنی برای همه چیزهایی که در زندگی اهمیت دارد وقت بگذارید. زمانی را به نظافت و زمانی را به تفریح اختصاص دهید. روی تقویم چک‌آپ‌های دوره‌ای و مراجعات به پزشکان را علامت بزنید و آن را فراموش نکنید. به ازای هر یک ساعت کار کردن یک ربع استراحت کنید.
زمان‌هایی را به سر زدن به اقوام و خویشان اختصاص دهید حتی اگر فقط نیم ساعت توقف داشته باشید. نگویید من بزرگ‌ترم و فقط آنها باید به من سربزنند. این کار تعادل زندگی شما را بر هم می‌زند و تعامل و ارتباط شما را نیز مختل می‌کند. هر وقت نیاز به استراحت داشتید، استراحت کنید و برای فیلم دیدن شب و روزتان را به هم نچسبانید!

ساعتی برای خنده
این روزها جوان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های موبایل دائم دارند لطیفه می‌خوانند. شما چطور؟
آخرین فیلم کمدی که دیدید کی بود؟
تا حالا به نمایش طنز رفته‌اید؟
چقدر می‌خندید؟ آخرین جوکی که برای کسی تعریف کرده‌اید، کی بود؟
آخرین لطیفه‌ای را که شنیده‌اید به خاطر دارید؟
سعی کنید خندیدن بخش ثابت برنامه‌های روزانه‌تان شود حتی اگر ده دقیقه در روز را طنز و خنده اختصاص دهید برای سلامت روحی و جسمی شما مفید خواهد بود.

مشغول باشید
شاید شما هم این حدیث را شنیده باشید که مغز بیکار لانه شیطان است. اگر غم و غصه و ترس را از جلوه‌های شیطان در نظر بگیریم، می‌بینیم که مشغول بودن سبب می‌شود دچار غم و غصه و ترس و نگرانی نشوید. کار درمانی یکی از درمان‌هایی است که حتی برای بزهکارانی که به بازپروری و اصلاح آنان امید دارند به کار می‌بندند، زیرا دریافته‌اند مشغول بودن می‌تواند مسیر ذهن را عوض کند.یکی از بزرگ‌ترین منابع شادی انجام دادن و البته خوب انجام دادن کاری است که برای شما ارزشمند است. این کار به شما رضایت خاطر و حس کنترل می‌دهد، افکار منفی را دور می‌کند، سطح انرژی ذهنی و جسمی را بالا می‌برد و باعث احساس شادمانی شما می‌شود. آموختن چیزهای جدید و پرورش جسم با ورزش از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند شادمانی را به شما هدیه کند.

از چیزهای مضر دور بمانید
اگر یک سبک زندگی سالم را پیشه کنید و تمام چیزهایی را که منابع معتبر می‌گوید برای سلامت مضر است کنار بگذارید زندگی شاد و سالم خواهید داشت. پس با تغییر در سبک زندگی و تفکر خود امسال بیش از همیشه از زندگی لذت ببرید.
منبع: چهاردیواری


ویدیو : وقتی هنوز زندگی هست و بهار هم هست می توان شاد بود