وقتی سینمایی ها خودزنی می کنند...! : در سال های اخیر سینماگرانی بوده اند که ...


در سال های اخیر سینماگرانی بوده اند که به بهانه های مختلف، باب اعتراض را در سینمای ایران باز کرده اند. خیلی هایشان به فساد سینما اشاره کرده و آن را غیرقابل تحمل دانسته اند، برخی دیگر به سطح پایین و سخیف فیلم ها معترض شده اند.



روزنامه هفت صبح: در سال های اخیر سینماگرانی بوده اند که به بهانه های مختلف، باب اعتراض را در سینمای ایران باز کرده اند. خیلی هایشان به فساد سینما اشاره کرده و آن را غیرقابل تحمل دانسته اند، برخی دیگر به سطح پایین و سخیف فیلم ها معترض شده اند، برخی فیلم های روشنفکری را دلیل نابودی سینما دانسته اند و خیلی ها هم گفته اند که مردم تمایلی به سینما ندارند.

فرج الله سلحشور

وقتی بچه ها با هم دعوا می کنند , وقتی پاها بی قراری می کنند , وقتی که دیگران زندگی شما را کنترل می‌کنند

بعد از انتشار خبرهای مختلف راجع به دعوت از آنجلینا جولی برای بازی در یک فیلم ایرانی، سلحشور به این ماجرا واکنش شدیدی نشان داد و گفت: «هنرپیشه های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند...! سینمای ایران فاحشه خانه است، مگر صبح تا شب عکس های هنرمندان چاپ نمی شود. وقتی زن های ما افتخارشان این است که عکس های خود را به صورت نیمه عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند.»

این نقل قول مثل بمب در سینمای ایران صدا کرد و با اعتراض شدید بازیگران مختلف روبرو شد تا جایی که 13 نفر از بازیگران زن سینما از سلحشور شکایت کردند و پای او را به دادگاه کشیدند و نهایتا مجبور به عذرخواهی شد.


مجید مجیدی

وقتی عالمی فوت می کنند , دانلود فیلم سینمایی , فیلم سینمایی

چندین سال پیش مجید مجیدی نسبت به وضیعت سینمای ایران واکنش منفی نشان داده و در نامه ای نوشته بود که صدای پای ابتذال در سینما شنیده می شود و نگران تکرار تاریخ است: «گوش بداریم که صدای پای ابتذال به راحتی به گوش می رسد. آنچه به درست یا به غلط با واژه فیلم فارسی می خواندیمش، دوباره سر و گوشی می جنباند. تابلوهای رنگارنگی که فقط در کار فریب چشم هایند و با اندیشه و آگاهی بیگانه اند، دوباره در سر چهارراه ها حاضر می شوند. ترانه خوانی های کوچه و بازاری، عشق های کاغذ کاغذی و لحن های کلاه مخملی دوباره در فیلم ها ظاهر می شوند.» این نامه هم زمان خودش با واکنش های مختلفی روبرو بود.


بهروز افخمی

دانلود فیلم سینمایی ایرانی , پردیس سینمایی کوروش , دانلود فیلم سینمایی 50 کیلو آلبالو

بهروز افخمی چندین بار است که به سینمای روشنفکری ایران می توپد و معتقد است این جنس سینما باعث شده تا مردم به رفتن سینما ترغیب نشوند: «کسانی که امروز وارد سالن های نمخاش فیلم ایرانی می شوند کمتر از 10 درصد جمعیت مردم ایران هستند؛ یعنی کمتر از 10 درصد از تماشاچیان بالقوه. در واقع 90 درصد از تماشاچیان واقعی از سالن های سینما اخراج شده اند. یعنی سیاست حاکم سر سینمای ایران به آنها یاد داده است که سینما نیایند و سینما را از سبد تفریحات خودشان دور انداخته اند. مردم سینمای شبه روشنفکری و جشنواره ای را دور انداخته اند ولی آنها می گویند ذائقه مردم عوض شده است.»


بهرام توکلی

دانلود فیلم سینمایی بارکد , فیلم سینمایی ایرانی , فیلم سینمایی جدید

بهرام توکلی هم همی اواخر در گفتگو با هفت صبح به وضعیت تعریف کردن قصه و فیلمنامه در سینمای ایران انتقاد کرده و گفته «هنوز خیلی از ما از جمله خود من خیلی اوقات درست بلد نیستیم قصه تعریف کنیم. فیلمنامه نویس یا کارگردان هایی که بلد باشند قصه تعریف کنند، معدود هستند.»

یا در جایی دیگر راجع به کمبود مخاطبان سینما حرف به میان آورده: «سینمای ما مشتری ندارد. از جمعیت حدود هشتاد میلیونی کشور کمتر از یک درصد به سینما می روند. به این نمی گویند حیات. منتهی چون همه مان در یک دایره بسته ایم، دل مان به همین جمعیت معدود خوش است. یعنی من فیلم می سازم برای کمتر از یک درصد جامعه...»


مجید مظفری

دانلود فیلم سینمایی جدید ایرانی , دانلود فیلم سینمایی 2016 , فیلم سینمایی دختر

در گفتگویی به شدت نسبت به ورود بازیگران جدید و به اصطلاح «موج چشم آبی ها» صحبت به میان آورده و گفته بود: «من روراست به شما می گویم؛ وقتی موج چشم آبی ها و شباهت برخی هنرپیشه ها به آرتیست های قدیمی شروع شد و مانکن ها به سینما آمدند باید فاتحه این سینما را خواند.»

مظفری از سلحشور هم دفاع کرده و گفته بود: «فردی مثل آقای سلحشور شمشیر را از رو می بندد و می گوید سینمای ایران فاحشه خانه است، پس باید یا این حرف را قبول کنیم یا آن حرف را. و در این میان یک کاری انجام دهیم. ما برای این بنده خدا شمشیر از رو می بندیم که چرا این حرف را زدی و از طرف دیگر خودمان هم این حرف ها را می زنیم.»


حمید گودرزی

شهرک سینمایی غزالی , پردیس سینمایی کورش , فیلم سینمایی بارکد

بعد از اکران دو فیلم «روباه» و «ایران برگر» در گفتگویی صراحتا به وضعیت سینمای ایران و مخصوصا مقوله باندبازی اعتراض کرد و گفت: «من اهل رابطه و باندبازی نیستم. یک گوشه دنیا نشسته ام و دارم زندگی می کنم... اما امروز قشنگ باندبازی می کنند و هر کسی تیم خودش را دارد و گعده هایش نیز مشخص است. نمی خواهم اسم ببرم. اصلا علاقه ای هم ندارم، دوستان بتازانند، عیبی هم ندارد، نوش جانشان!»

در جایی دیگر هم گفته بود: «سینمایی که در آن عروسک می فروشند، باید به حالش گریه کنی! یعنی در این سینما عروسک بیشتر از آدمیزاد زنده می فروشد!»


پرستو صالحی

سینمایی , فیلم سینمایی نفس , فیلم سینمایی هیهات

دلیل اعتراض چه بود؟ پرستو صالحی بعد از مدت ها کم کاری در صفحه فیس بوکش راجع به این مسئله توضیحات عجیبی داد و نوشت فقط بازیگرانی در طولانی مدت روی بورس هستند که در طولانی مدت خودشان را به تهیه کننده ها بفروشند و ... بعد از این پست، او گفتگوهای مختلفی انجام داد و توضیح داد که سر حرفش باقی مانده.

این مسئله با اعتراض فراوان بازیگران از جمله بهرام رادان و نیکی کریمی روبرو شد. رادان گفته بود همه کسانی که درخصوص فساد در سینمای ایران مصاحبه کرده اند ربطی به سینما ندارند یا هر کس می گوید سینما فاسد است آن را رها کند و کریمی هم گفته بود: «به کار بردن واژه پاک یا ناپاک برای سینما درست نیست.»


ویدیو : وقتی سینمایی ها خودزنی می کنند...!