وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد : اردوغان پارسال ...



داعش در ایران , دستگیری داعش در ایران , حمله داعش به ایران

اردوغان پارسال نیز در اظهاراتی کم سابقه به شدت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و چند روز پس از آن اظهارات در قالب سفری رسمی به ایران آمد.

 چند روز پیش بود که معاون وزیر دفاع روسیه در یک جلسه برای خبرنگاران در وزارت دفاع این کشور اسناد و مدارکی مبنی بر قاچاق نفت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را به خبرنگاران نشان داد و پس از آن دولت مسکو اعلام کرد اسناد و شواهد را در اختیار شورای امنیت ملل متحد می گذارد.

آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه که متولی جلسه بود در سخنانی اعلام کرد: یک تیم متحد از جنایتکاران و مقامات دولتی ترکیه در کار دزدی نفت از کشورهای همسایه دست دارند. این نفت از طریق خط لوله هایی متشکل از هزاران تانکر عرضه سوخت به ترکیه منتقل می شود.

تصویر ماهواره ای ارایه شده از سوی روسیه که مسیر انتقال نفت داعش به ترکیه را نشان می دهد

آخرین اخبار داعش در ایران , داعش ایران , فرار اردوغان به ایران


این روایتی است که دولت روسیه پس از سقوط جنگنده سوخوی 24 خود به دست ترکیه به شدت پیگیر آن است و مقامات مسکو می گویند رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را بابت حمایت ها از داعش و نقض قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت کمک به انتقال و فروش نقت گروه داعش، رسوا خواهند کرد.

روی دیگر روایت را دولت ترکیه ارایه می کند. اردوغان در روزهای گذشته بارها با رد اتهام دست داشتن در قاچاق نفت داعش مدعی شده است بزرگ ترین خریدار نفت داعش یک شهروند سوری- روسی به نام " جورج هشراوی" است. به ادعای اردوغان نام این فرد در گزارش وزارت خزانه داری آمریکا درباره فروش نفت داعش به عنوان بزرگ ترین خریدار آمده است.

اختلافات بین ترکیه و روسیه بالا گرفته است و در این جنگ لفظی و سیاسی و رسانه ای، دو طرف اتهامات سنگینی علیه یکدیگر اقامه می کنند و با اظهار نظرهای صریح برخی مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به نظر می رسد ، ایران نیز در این نزاع جانب روسیه را دارد.

دیروز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی اعلام کرد مستشاران ایرانی در سوریه اسناد و مدارکی از مسیرهای انتقال نفت داعش به ترکیه دارند و اگر مقامات آنکارا مایل باشند ایران این اسناد را در اختیار آنها قرار می دهد.

با وجودی که تا کنون دستگاه رسمی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرها و موضع گیری ها کوشیده است جانب احتیاط را نگه داشته و از موضعگیری صریح علیه همسایه غربی اجتناب کند، اما سخنان غیر دوستانه اخیر اردوغان درباره " هشدار به روحانی و اینکه رسانه های دولتی در ایران رعایت جانب اخلاق و انصاف را ندارند و به دروغ و افترا و تهمت متوسل شده و پای خانواده اردوغان را نیز به موضوع کشیده اند" ترکش های صریحی بود که در جنگ شخصی اردوغان و پوتین به دامن حسن روحانی رییس جمهوری ایران رسید و پای رییس جمهور ایران را نیز به میانه این دعوا باز کرد.

این نخستین بار نیست که اردوغان در اظهاراتی غیر قابل پیش بینی سخنانی صریح و توهین آمیز درباره ایران بیان می کند او سال گذشته نیز تنها چند روز پیش از سفر رسمی به ایران در اظهاراتی کم سابقه از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در یمن به شدت انتقاد کرد و سپس عازم تهران شد و در تهران مورد استقبال رسمی قرار گرفت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران این سخنان او را به رویش نیاوردند و تهران و آنکارا ترجیح دادند از کنار سخنان انتقادی و هیجانی اردوغان درباره ایران بگذرند.وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد

حالا اما این تنها روسیه و یا حتی ایران نیست که اردوغان را متهم به همدستی یا دستکم اغماض در برابر داعش می دانند ، در داخل ترکیه نیز طیف های زیادی از رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی اردوغان را همدست داعش می بینند و به شدت از سیاست های او در قبال داعش تبری می جویند.

هم اکنون دو روزنامه نگار روزنامه جمهوریت ترکیه به اتهام انتشار اسنادی از ارسال سلاح از سوی سازمان امنیت ترکیه به گروه داعش در سوریه ، در زندان هستند.

با وجودی که اردوغان اعلام کرده است اگر اسناد حمایت دولت او از داعش و خرید نفت این گروه تروریستی از سوی ترکیه رو شود او از منصب خود کناره خواهد گرفت اما جدای از طبیعت رجزخوان اردوغان، تردیدی در این واقعیت نیست که ترکیه یکی از مهم ترین دالان ها و معابر عبور نفت داعش به جهان خارج می تواند باشد و به طور طبیعی وقتی سازمان های اطلاعاتی کشورهای همسایه ترکیه از جمله روسیه توانسته اند شواهدی از خطوط انتقال نفت داعش به خاک ترکیه را رصد کرده و اسناد آن را  ارایه کنند، به طور طبیعی دستگاه های اطلاعاتی و دولت ترکیه به طریق اولی می بایست از این اطلاعات باخبربوده باشند چه آنکه اگر بی خبر باشند، نشان دهنده ضعف و سستی آنها در مواجهه با گروهی تروریستی چون داعش می تواند باشد.

با گذر زمان و حساس تر شدن جامعه جهانی و کشورهای مختلف نسبت به تهدیداتی که می تواند از سوی داعش متوحه صلح و ثبات منطقه و جهان شود، اردوغان و دولت ترکیه بیش از گذشته زیر فشار افکار عمومی داخلی و جهانی برای مبارزه جدی با داعش خواهد بود.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  عصر  ایران 


ویدیو : وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد