وقتی آبی ها به حرمت پروین گل نزدند : اوایل دهه 70، علی پروین همزمان سرمربی ...


اوایل دهه 70، علی پروین همزمان سرمربی پرسپولیس و تیم ملی بود. وب سایت مشرق: اوایل دهه 70، علی پروین همزمان سرمربی پرسپولیس و تیم ملی بود.

در روزهایی که رابطه تلویزیون و فدراسیون دنیای وارونه را تداعی می کرد و سیما به خاطر سهم نداشتن از تبلیغات دور زمین ورزشگاه آزادی حاضر به پخش تلویزیونی دربی سرخابی نبود، استقلال و پرسپولیس به مصاف هم رفتند. (تلویزیون اوایل دهه 70 دو بازی استقلال و پرسپولیس را پخش نکرد که استقلال در این دو دیدار یک بر صفر و دو بر صفر برد.)

اما همشهری تماشاگر درباره مسابقه(2-0) مساله قابل توجهی را مطرح کرده است که بدون هیچ جرح و تعدیلی با هم مرور می کنیم:

ملی پوشان استقلال حرمت پروین را نگه داشتند

روزی که استقلال دو بر صفر پرسپولیس را شکست داد و به گواه تماشاگران بی طرف حاضر در ورزشگاه آزادی، آبی پوشان می توانستند آن نتیجه شش بر صفر را هم جبران کنند، وقتی استقلال تا دقیقه 16 با دو گل صادق ورمزیار و صمد مرفاوی از حریف دیرینه پیش افتاد، مهدی فنونی زاده روی یک ضربه ایستگاهی حوالی دقیقه 20 آبی پوشان را در زمین دور هم جمع کرد و از ملی پوشان استقلال خواست به حرمت علی پروین از زدن گل های بعدی به پرسپولیس خودداری کنند و به حفظ همین نتیجه قانع باشند.

در آن دوران علی پروین در ترکیب تیم ملی اغلب از ستاره های استقلال استفاده می کرد و به واسطه درگیری تمام وقت پروین در تیم ملی پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری ضعیف شده بود از یک طرف پروین فرصت چندانی برای آماده سازی پرسپولیس نداشت و از طرف دیگر برخی سرخپوشان به خاطر توجه پروین به استقلالی ها در اردوها و بازی های ملی مثل سابق برای سلطان شان سر و دست نمی شکستند. در چنین شرایطی مهدی فنونی زاده و یکی، دو ملی پوش استقلال تصمیم گرفتند حرمت پروین را نگه دارند.

این کارها با واکنش منصور پورحیدری رو به رو شد. سرمربی استقلال که در رختکن و بین دو نیمه حریف ملی پوشان تیمش نشد و در نهایت برخلاف میل باطنی اش پذیرفت استقلالی ها به جای زدن گل های بیشتر، همان دو گل را حفظ کنند، مدتی بعد ماجرا را در گفت و گو با هفته نامه ارگان باشگاه رسانه ای کرد و گفت: «آن روز اگر فنونی زاده و چند ملی پوش استقلال به احترام سرمربی تیم ملی بازی را کنترل نمی کردند، می توانستیم خاطره شش تایی ها را برای همیشه از ذهن مردم پاک کنیم.»

چند سال بعد برادران بیانی، ورمزیار و حتی خود فنونی زاده صحت این روایت را تایید کردند و گفتند پروین به هیچ وجه از ما نخواسته بود از دقیقه 20 به بعد آرام بازی کنیم و دیگر گل نزنیم، خودمان تصمیم گرفتیم حرمت علی آقا را نگه داریم و اتفاقا پروین متوجه این قضیه شد و در اردوی بعدی تیم ملی از ما تشکر کرد.


ویدیو : وقتی آبی ها به حرمت پروین گل نزدند