وضعیت روانی بشار چگونه است؟ : اخیرا شماری از طرفداران اردنی بشار اسد، رئیس ...


اخیرا شماری از طرفداران اردنی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نظام او به سوریه رفتند و ضمن دیدار و دادن هدایایی به او از وی و نظامش حمایت کردند که این مساله جنجالی گسترده در اردن به وجود آورده است.  تابناک: اخیرا شماری از طرفداران اردنی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نظام او به سوریه رفتند و ضمن دیدار و دادن هدایایی به او از وی و نظامش حمایت کردند که این مساله جنجالی گسترده در اردن به وجود آورده است.

 به ویژه اخوان المسلمین اردن و جریان های سلفی انتقادهای تند و صریحی را علیه این دیدار و کسانی که در آن مشارکت داشته اند، بیان کرده اند.


 به تازگی اطلاعات تازه ای از جزئیات این دیدار منتشر شده است. یکی از فعالان جریان مخالف اردن درباره جزئیات این دیدار گفت که این هیئت در جریان دیدارشان با بشار اسد، عبای اردنی ای را به دوش اسد انداخت تا بدین ترتیب رهبری او را به عنوان "پیشوای قوم" به رسمیت بشناسند.

ضرغام الهلسه، فعال مخالف اردنی که خود جزء هیئتی بوده که به دیدن بشار اسد رفته بود، در صفحه فیسبوک خود در این باره نوشت: «بله عبای عربی اردنی را به دوش بشار اسد انداختیم چرا که به حقانیت وی معتقدیم و او را پیشوای قوم می دانیم.»

این عبا را سمیح خریس، وکلیل اردنی بر دوش بشار اسد انداخت و تصاویر آن را منتشر کرد که در حال حاضر چهار روز است که جنجالی گسترده در اردن ایجاد کرده است. به ویژه اخوان المسلمین که از بارزترین جریان های جبهه حمایت از مخالفان اسد در اردن محسوب می شود.

الهلسه در صفحه فیسبوک خود همچنین می نویسد: ایده رفتن نزد اسد و انداختن عبای پیشوای قوم بر دوش او را خودم مطرح کردم، برای من منصب و پست مهم نیست، ما طرح خود را اعلام کرده ایم و عناوین آن را در اختیار رسانه ها قرار داده ایم، ما گفته ایم که طرفدار چه طرحی برای حل بحران سوریه هستیم، آن چه ما گفته ایم گفت وگوی ملی بدون هیچ گونه پیش شرطی است.

اگر عرب های سوریه این طرح ملی را بپذیرند و آن را پیش بگیرند، ما هم در کنار شهروندان سوری خواهیم ایستاد و به کمک آنها برای تعالی سوریه تلاش خواهیم کرد. من چشم پزشک و آدم معروف و شناخته شده ای هستم و همه از سابقه من در پیشبرد طرح ملی و قومی ام آگاهند. به اعتقاد من هر کسی از هر جایگاه و منصبی باید بپذیرد که پشت میز مذاکره بنشیند تا مشکل سوریه حل شود.


این در حالی است که گفته می شود شماری از نمایندگان سابق پارلمان اردن نیز جزء هیئتی که نزد اسد رفته اند، بوده اند. مساله ای که باعث شده تا برای بسیاری این سوال به وجود بیاید که آیا این سفر با آگاهی کامل دولت اردن صورت گرفته است؟ و این که به این ترتیب آیا دولت اردن قصد داشته است به نوعی حمایت خود را از اسد و حکومت او به اطلاعش برساند؟

بر خلاف نام هایی که برخی از رسانه های محلی اردنی از میان نمایندگان سابق حاضر در این نشست منتشر کرده اند، دکتر سفیان التل، فعال مشهور سیاسی در گفت وگو با القدس العربی حضورش در این هیئت را رد کرده است. منصور مراد، نماینده اسبق پارلمان اردن نیز حضورش در این هیئت را رد کرده و گفته است که زمانی که این هیئت در سوریه بوده، وی در اردن بوده است.

 وی که از طرفداران پروپاقرص اسد است با فرستادن نامه ای به رسانه ها گفته است که در آن تاریخ در امان بوده و از پایتخت خارج نشده است. دکتر هانی الخصاونه، وزیر اسبق اطلاع رسانی اردن نیز گفته که جزء این هیئت نبوده است. الخصاونه نیز از طرفداران بشار اسد است که از اعلام مواضعش در حمایت از او ابایی ندارد و بارها گفته که طرفدار انجام اصلاحات توسط حکومت سوریه و گفت وگوی ملی میان مخالفان با نظام بشار اسد است.


این در حالی است که خانم دکتر راویه البورنو، یکی از روان پزشک های اردنی ای که در این جلسه حاضر بوده، وضعیت روانی وی را این گونه توصیف کرده است؛ در او حالتی از جوانی و شادابی دیدم. بر خلاف آن چه رسانه های غربی می گویند کاملا واقعیت را درک می کند و به آن نزدیک است. برای او امور کاملا روشن است و هیئت اردنی را مطمئن کرد که به زودی بحران پایان می یابد.

البورنو خود عکسی را منتشر کرده که در آن به اسد دست می دهد.

جمعه الوحش، نویسنده و فعال سیاسی در این باره نوشت که این اظهارات خانم دکتر البورنو را تلویزیون رسمی سوریه و خبرگزاری رسمی این کشور، سانا نیز منتشر کرده اند.

البورنو، نخستین پزشک روانشناس محسوب می شود که بعد از 10 سال با شرکت در یک هئیت مردمی نزد اسد می رود و با او دیدار می کند.

خانم دکتر راویه البورنو همچنین تاکید می کند که سوریه به ریاست بشار اسد قوی تر از گذشته از بحرانی که گریبانگیرش شده است، خارج می شود.

وی که از سال های 1979 تا 1981 در لیبی بوده است، در دوران انقلاب لیبی علیه معمر قذافی جزئیات دقیقی از وضعیت روانی او گفته بود و حکومت دیکتاتوری او را به خوبی تشریح کرده بود که به اعتقاد بسیاری با واقعیت مطابقت داشت.


ویدیو : وضعیت روانی بشار چگونه است؟