وضعیت بازار خودرو در آستانه نوروز : هفته آخر اسفند است و زمان برای خرید كالایی ...


هفته آخر اسفند است و زمان برای خرید كالایی مانند خودرو محدود به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود فعالان بازار از معاملات راضی نیستند. به گفته فعالان بازار خودرو، معاملات نسبت به هفته‌های قبل كاهش پیدا كرده است؛ درحالی‌كه با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، انتظار برای خرید خودرو بیشتر بود. روزنامه دنیای اقتصاد: هفته آخر اسفند است و زمان برای خرید كالایی مانند خودرو محدود به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود فعالان بازار از معاملات راضی نیستند. به گفته فعالان بازار خودرو، معاملات نسبت به هفته‌های قبل كاهش پیدا كرده است؛ درحالی‌كه با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، انتظار برای خرید خودرو بیشتر بود.

یكی از فعالان بازار در این رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: قیمت‌ها بعد از مدت‌ها ثبات، طی هفته‌های گذشته كمی افزایش یافت؛ اما معاملات هم‌پای افزایش قیمت‌ها پیش نرفته و به همین دلیل بازار كمی آرام شده است.

 به تعبیر این فعال بازار در حال حاضر قیمت‌ها هنوز توفانی است؛ درحالی‌كه معاملات بیشتر شبیه یك توفان فروكش كرده‌ است.

با این تفاسیر بازار خودرو در هفته‌ای كه گذشت، بسیار آرام بوده و تقاضا برای خرید خودرو هیچ شباهتی به بازار شب عید سال‌های قبل ندارد.  آرامش بازار خودرو در حالی است كه به نظر می‌رسید بعد از اینكه خودروسازان اعلام كردند افزایش قیمت‌ها در سال آینده قطعی است، مشتریان برای خرید خودرو در آخرین روزهای امسال شتاب بیشتری به خرج دهند، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد، با این وجود آیا دلیل كم بودن معاملات بازار این است كه هنوز مشتریان خودرو به كاهش قیمت‌ها در سال آینده امیدوار هستند؟ یا اینكه خودروهای داخلی بیش از این گنجایش افزایش قیمت را ندارند؟

یك فعال بازار عقیده دارد معمولی بودن معاملات در بازار شب عید امسال به این دلیل است كه پول‌های سرگردان از بازار خودرو خارج شده‌اند و معاملاتی كه در حال حاضر در جریان هستند، فقط توسط مشتریان بازار خودرو رقم می‌خورد. به این ترتیب قیمت‌ها كه زمانی در بازار خودرو بسیار حبابی شده بودند، حالا به سقف خود رسیده‌اند و همین موضوع نیز دست‌ها دلال‌ها را از این بازار كوتاه كرده است زیرا با وجود چنین قیمت‌هایی ریسك معاملات بسیار زیاد شده است.

به نظر می‌رسد معاملاتی كه در حال حاضر در بازار جریان دارند، آینه‌ای باشند برای نشان دادن مشتریان واقعی بازار، مشتریانی كه تعداد آنها نسبت به سال‌های قبل بسیار كاهش یافته است.
پیش از این خودروسازان و كارشناسان از كاهش قابل توجه مشتریان صنعت خودرو به واسطه افزایش قیمت خودرو و از بین رفتن قدرت خرید آنها خبر داده بودند، موضوعی كه باتوجه به كاهش معاملات حالا به خوبی می‌توان آن را مشاهده كرد.

وارداتی‌های با ثبات

 اما سری بزنیم به بازار خودرو، بازاری كه با وجود افزایش قیمت‌ها خرید و فروش در آن كمی سخت شده است اما به هر حال به واسطه وجود بخشی از مشتریان كه هنوز قدرت خرید خود را از دست نداده‌اند، معاملات كمابیش در آن جریان دارد.

هرچند خودروهای داخلی طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند، اما آن‌طور كه از بازار وارداتی‌ها خبر می‌رسد آنها تغییر چندانی نداشته‌اند و همچنان روی قیمت‌های قبلی ثابت مانده‌اند. بر همین اساس خودروی هیوندایی سوناتا طی هفته گذشته 130 میلیون تومان قیمت داشته و آزرا نیز با 195 میلیون تومان قیمت به فروش می‌رود.

خودروهای شاسی‌بلند خانواده هیوندایی؛ یعنی ‌IX55 و IX35 به ترتیب قیمت‌هایی برابر با 218 و 138 میلیون تومان دارند كه نسبت به هفته‌های گذشته تغییری در پی نداشته است.

سانتافه مدل 2014 نیز با قیمت 179 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. اما ‌I30 هم كه نمونه هاچ‌بک این خانواده است، قیمتی برابر با 101 میلیون تومان و یاریس هاچ‌بک نیز 85 میلیون تومان قیمت دارد.

اسپورتیج هم به‌عنوان شاسی‌بلند خانواده كیا 140 میلیون تومان ارزش دارد و سراتو نیز روی 112 میلیون تومان ثابت بوده است. اما دو خودروی تویوتا؛ یعنی اوریون و كرولا به ترتیب در بازار این هفته 202 و 128 میلیون تومان قیمت داشته‌اند.

آرامش خودروهای داخلی


هرچند به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ثبات در پیش گرفته‌اند، اما این ثبات قیمت در حالی رخ داده است كه طی هفته‌های گذشته با داغ شدن معاملات قیمت‌ها با افزایش همراه بوده‌اند.
 بر همین اساس منحنی رشد معاملات با منحنی رشد قیمت‌ها اصلا هماهنگ نبوده است و حالا هم معاملات به صورت معمولی در جریان هستند.

206‌ تیپ 5 كه در كارخانه قیمتی برابر با 34 میلیون و 650 هزار تومان دارد در بازار با قیمت 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.  مدل صندوقدار این خانواده هم كه در حال حاضر در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان دارد،؛ درحالی‌كه قیمت آن در كارخانه 35 میلیون و 100 هزار تومان است.  اما دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر90، در مدل ‌E2 كه در ایران خودرو به تولید می‌رسد در بازار 37 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود و تندر 90 پارس خودرو نیز 100 هزار تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. مدل E1 این خودرو نیز 33 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.

پژو 405 بنزینی نیز در بازار 27 میلیون و 800 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 31 میلیون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  پژو پارس سال هم كه در كارخانه 30 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار 4 میلیون و 200 هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

پارس یورو4 هم با قیمت 35 میلیون و 100 هزار تومان در بازار قابل خرید و فروش است.

اما رانای ال.ایكس با موتور‌TU5، 32 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد. سمند ال.ایكس نیز در مدل دو ایربگ خود و با استاندارد آلایندگی یورو2، برابر با 28 میلیون و 500 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 30 میلیون و 200 هزار تومان قابل معامله است.

اما سری به خانواده پراید هم بزنیم تا ببینیم قیمت‌های این خانواده در چه حالی است. پراید 111 در مدل اس.ای با قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ درحالی‌كه قیمت این خودرو در كارخانه حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان است.

 پراید 131 در مدل SX، 17 میلیون و 400 هزار تومان معامله می‌شود و 132 مدل SX نیز 18 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. مدل دوگانه‌سوز آن نیز با پرداخت 19 میلیون تومان قابل معامله است.  خودروی تیبا نیز در مدل فول خود 23 میلیون و 200 هزار تومان در بازار ارزشگذاری شده است.

اما تیانا، خودروی ژاپنی كه در پارس خودرو مونتاژ می‌شود، طی هفته گذشته در بازار برابر با 150 میلیون تومان معامله می‌شده و مگان فول آپشن نیز 87 میلیون تومان است.


ویدیو : وضعیت بازار خودرو در آستانه نوروز