وسایل نجات در تابستان را بشناسید! : یكی از مسائلی كه با شروع فصل گرما باید ...


یكی از مسائلی كه با شروع فصل گرما باید به آن فكر كنید، محافظت از خود و خانواده‌تان در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب است؛ سرطان پوست یكی از شایع‌ترین انواع سرطان است كه بیش از نیمی از موارد سرطان را شامل می‌شود.


وسایل خانه شما چه رنگی است؟ روحیه خود ر بشناسید , کاردستی با وسایل دور ریختنی , تابستان

یكی از مسائلی كه با شروع فصل گرما باید به آن فكر كنید، محافظت از خود و خانواده‌تان در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب است؛ خوب به آن فكر كنید. سرطان پوست یكی از شایع‌ترین انواع سرطان است كه بیش از نیمی از موارد سرطان را شامل می‌شود. با این حال می‌توانید با محافظت صحیح از خودتان از بروز بیش از 90درصد كل سرطان‌های پوست جلوگیری كنید.



چرا چتر و عینك مهم هستند؟

خیلی از مردم تصور می‌كنند، مصرف ضدآفتاب باعث می‌شود، بتوانند تمام روز را بدون بروز سوختگی در آفتاب بمانند اما به عقیده متخصصان استفاده از كرم ضد آفتاب به تنهایی كافی نیست. علاوه بر مصرف كرم ضدآفتاب مناسب به روش صحیح استفاده از آن، باید از چترهای سایه‌بان، پوشیدن لباس نخی با بافت ریز و كلاه لبه‌دار كه ترجیحا از پارچه‌های مخصوص محافظت‌كننده در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید تهیه شده باشند استفاده كنید. چشم‌ها را فراموش نكنید! از عینك آفتابی‌هایی استفاده كنید كه كاملا چشم را بپوشانند و لنز (UV) داشته باشند. شدیدترین ساعات تابش اشعه ماورای بنفش خورشید بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر است. در این مدت هرطور شده از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید جلوگیری كنید. اگر با ساعت مچی رابطه خوبی ندارید از قانون سایه‌ها پیروی كنید و زمانی‌كه سایه شما روی زمین از خودتان كوتاه‌تر است در نورآفتاب قرارنگیرید.



عدد مناسب خودتان را بدانید

بنیاد سرطان پوست آمریكا، 6 گونه برای رنگ پوست تعریف كرده است از پوست خیلی روشن تا پوست سیاه كه هر نوع پوست را خطرات متفاوت ناشی از آسیب‌های نورخورشید تهدید می‌كند و می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. انواع مختلف پوست نیاز به SPF (عامل محافظت‌كننده در مقابل نور آفتاب )‌هایی با شماره‌های مختلف دارند. آكادمی امراض پوست آمریكا استفاده از حداقل SPF، یعنی شماره 15 را توصیه می‌كند. افرادی كه پوست بسیار روشن دارند و اغلب پوست‌شان به‌سادگی در معرض آفتاب می‌سوزد، باید از شماره‌های بالاتر SPF مثل 30 یا 45 استفاده كنند. البته نه به این معنا كه می‌توانند با مصرف SPF 45، مدت زیادی را بدون محافظ و سایه‌بان و كلاه زیر نور آفتاب بمانند. طبق بررسی‌های انجام شده، كرم ضدآفتابی با SPF 45 تنها 3 تا 4 درصد بیشتر از كرم‌های ضد‌آفتاب با SPF 15 از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می‌كنند. ملانین یا رنگ‌دانه‌های پوست در افراد بسیار تیره پوست با ضد آفتاب معادلSPF 13 در مقابل نور آفتاب مقاومت دارد اما همین افراد با پوست سیاه یا قهوه‌ای‌شان باید از ضدآفتابی حداقل با SPF 15 استفاده كنند. می‌توانیم این طور نتیجه گیری كنیم كه SPF 13 به علاوه 15 می‌شود 28، یعنی نزدیك بهSPF 30.



گرم است اما دستكش دست‌تان كنید

آیا هنگام خرید كرم ضد آفتاب تنها به عدد SPF روی تیوپ آن اعتماد می‌كنید؟ این كار را نكنید.این بار كه برای خرید ضد آفتاب به فروشگاه رفتید نگاه دقیق‌تری به نوشته‌های روی آن بیندازید. SPF تنها در مقابل اشعه ماورای بنفش(UVB (Bموثر واقع می‌شود نه ماورای بنفش UVA (A)جالب این‌جاست، بدانید هر2 اشعه ماورای بنفش به پوست آسیب می‌رسانند و منجر به سرطان می‌شوند پس بر كرم‌های ضد آفتاب واجب است كه در مقابل هر 2 محافظت به عمل آورند. حتما دقت كنید كه روی برچسب آن نوشته شده باشد (broad-spectrum) یعنی طیف گسترده.              



این نكته‌ها را بدانید

  •  با وجود تمام آنچه تبلیغات ادعا می‌كنند، هیچ كرم ضد آفتابی ضد آب یا ضد تعریق نیست. كرم‌های مقاوم در برابر آب باید هنگام عرق ریختن یا شنا كردن هر 40 دقیقه تجدید شوند.
  •   ممكن است خنده دار به نظر برسد اما مواد تشكیل‌دهنده كرم ضد آفتاب زیر نورخورشید تجزیه می‌شوند. برخی از این مواد به مرور زمان تجزیه می‌شوند ولی نور خورشید هم به این تحلیل رفتن سرعت می‌بخشد. پس كرم‌های ضد آفتابی كه ازسال پیش مانده اند را دور بریزید و كرم جدید را دور از نور آفتاب نگهداری كنید یا اگر در فضای باز قرار گرفتید آن را در سایه بگذارید.54درصد كرم‌های ضدآفتاب حاوی موادی هستند كه وقتی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند ناپایدار می‌شوند و خاصیت مقبول را ارائه نمی‌دهند.
  •   هیچ كرمی وجود ندارند كه به‌طور كامل جلوی اشعه‌های ماورای بنفش خورشید را بگیرد.
  •  در استفاده از كرم ضدآفتاب صرفه‌جویی نكنید. اغلب كسانی كه از كرم ضدآفتاب استفاده می‌كنند باز هم دچار سوختگی می‌شوند زیرا از ابتدا ضد آفتاب كافی به پوست خود نمی‌زنند. مقدار زیادی كرم استفاده كنید تا قشر ضخیم روی پوست شما را كه در معرض آفتاب قرار می‌گیرد بپوشاند. به قسمت‌هایی كه معمولا از قلم می‌افتند مثل گوش‌ها، دور چشم‌ها، دور تا دور گردن، دست‌ها، پاها و پنجه‌ها دقت كنید.
  •   هنگام رانندگی از ضد آفتاب یا دست‌كش بلند استفاده كنید زیرا پنجره كنار راننده هم مثل پنجره خانه اشعه ماورای بنفش را از خود عبور می‌دهد. به خاطر داشته باشید كه آب، شن و ماسه، بتون و برف همگی انعكاس نور خورشید را افزایش می‌دهند. پس هرچه می‌توانید كرم ضد آفتاب بمالید و كمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.



خساست به خرج ندهید

یك انسان بالغ متوسط در هر بار مصرف تقریبا به یك كف دست پر، كرم ضدآفتاب نیاز دارد. هرچه جثه فرد بزرگ‌تر باشد به مقدار بیشتری ضد آفتاب نیاز دارد.كرم ضد آفتاب باید هر 2 ساعت تجدید شود.اگر می‌خواهید شنا كنید یا ورزشی انجام دهید كه باعث عرق ریختن می‌شود باید هربار بعد از خشك كردن خودتان كرم بزنید. چنانچه كرم ضد آفتاب درست مصرف شود یك تیوپ معمولی آن مصرف 3 یا 4 نفر از اعضای خانواده تا قبل ازظهر است. انجمن سرطان آمریكا بر اهمیت مصرف كرم ضد آفتاب 15 تا 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن تاكید می‌كند، زیرا در این مدت پوست فرصت دارد تا كرم ضد آفتاب را خوب جذب خود كند. این انجمن همچنین مصرف ضد آفتاب در روزهای ابری را نیز توصیه می‌كند.


ویدیو : وسایل نجات در تابستان را بشناسید!