وزیر خارجه عراق: انسجام ایران و امریکا به ضرر ما نخواهد بود : وزیر امور خارجه ...



وزیر امور خارجه عراق , داماد وزیر خارجه امریکا , وزارت خارجه ایران

وزیر امور خارجه عراق گفت توافق احتمالی آمریکا و ایران به ضرر عراق نخواهد بود بلکه به نفع این کشور است.

به گزارش «تیک»، روزنامه الشرق الاوسط، ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با این روزنامه درباره صحبت های علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران که گفته بود بغداد، پایتخت امپراطوری ایران است، گفت: عراق از حاکمیت کامل برخوردار است و به هیچ کس اجازه نخواهد داد در حاکمیت و امور داخلی این کشور دخالت کند.

الجعفری افزود: ایران در مرحله ای کنار ما ایستاد و دولت عراق را به رسمیت شناخت و از ما حمایت کرد و حتی موضع اخیر آن درباره حملات تروریست ها قابل تمجید است اما اگر ثابت شود که به حاکمیت ما خدشه وارد می‌شود با هیچ کشوری مسامحه نخواهیم کرد خواه ایران باشد یا هر کشور دیگری.

وی درپاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای احتمالی بین ایران و آمریکا به ضرر عراق خواهد بود یا خیر گفت: هرگز. بلکه به نفع عراق خواهد بود زیرا عراق امیدوار است کانون های تنش از بین برود و اوضاع رو به ثبات حرکت کند و صفحه ای جدید از هماهنگی و انسجام گشوده شود. وقتی آمریکا و ایران باهم منسجم شوند، به ضرر ما نخواهد بود.

الشرق الاوسط پرسید: ‌به عبارت دیگر آیا این انسجام در چارچوب معامله ای بر سر عراق خواهد بود؟

الجعفری پاسخ داد: ما به زبان توطئه و معامله به ضرر دیگران ایمان نداریم. امیدواریم که محبت و همدلی در جهان حاکم شود. ایران، همسایه ماست و وقتی روابط آن با یک کشور دیگر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم متشنج می‌شود، بازتاب آن را در عراق می‌بینیم. ما نمی‌خواهیم منطقه را در معرض تنش قرار دهیم زیرا به حسن همجواری با کشورهای منطقه ایمان داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات کشورهای عربی و ایران را تشویق می‌کند یا خیر گفت: قطعا اینگونه است. زبان گفتگو از اصول اولیه برای غنی کردن تفکر و فرهنگ است. با وجود همه اختلاف ها باید فن گفتگو با دیگران را بلد باشیم. گفتگو بین دو زبان فارسی و عربی، به ایجاد تفاهم منجر خواهد شد همانگونه که بین ایران و عراق رخ داد. کشورهای عربی نیز می‌تواند از ما الگو برداری کنند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک


ویدیو : وزیر خارجه عراق: انسجام ایران و امریکا به ضرر ما نخواهد بود