وزیر بهداشت: روغن پالم در شیر می ریزند! : وزیر بهداشت ضمن هشدار به مردم در ...


وزیر بهداشت ضمن هشدار به مردم در مورد مصرف شیرهای پرچرب گفت: وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است. خبرگزری فارس: حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر در جمع خبرنگاران وجود روغن پالم در شیر را تائید کرد و گفت: متأسفانه این موضوع صحت دارد و ما گزارش مربوطه را به رئیس جمهور ارائه کرده‌ایم.

او گفت: در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی این مسئله به ایشان نیز اطلاع داده شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا استفاده از روغن پالم به 30 درصد کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت گفت: بسیاری از چربی‌هایش به خاطر روغن پالم است نه بخاطر چربی طبیعی شیر و مردم بدانند که هزینه را برای چه شیری پرداخت می‌کنند.

او به مردم توصیه کرد تا به جای استفاده از شیر پرچرب از شیر کم‌چرب استفاده کرده و گفت: باید این تخلف در صنایع لبنی به صورت تدریجی اصلاح شود چرا که نمی‌توان صنایع لبنیات را به یکباره تعطیل کرد.

هاشمی در واکنش به اینکه بخش عمده شیرهای موجود در بازار را شیرخشک تشکیل می‌دهد، گفت: نمی‌گویم شیر خشک خوب است اما روغن پالپ به مراتب بدتر از آن است.

او در مورد افزایش قیمت لبنیات گفت: مجلس و دولت همت وافر داشته باشد تا لااقل در سال آینده شاهد افزایش قیمت لبنیات نباشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از مردم کمبود ویتامین D و کلسیم دارند، گفت: در حوزه تغذیه با لبنیات هرچقدر دولت و مجلس هزینه کنند در دراز مدت به نفع کشور خواهد بود چرا که موجب کاهش بیماری‌ها در آینده می‌شود.

او از برنامه وزارت بهداشت برای تأمین ویتامین D و کلسیم مردم خبر داد و گفت: افزایش قیمت موجب کاهش سرانه مصرف شیر شده است.

هاشمی دوران شیرخوارگی را مهمترین دوران یک نوزاد دانست و گفت: وزارت بهداشت مشوق‌هایی را برای ترویج تغذیه با شیر مادر وضع کرده است اما همه مردم، دستگاه‌ها و مسئولان باید به ترویج تغذیه با شیر مادر بپردازند.

او با مقایسه مشوق‌های کشورهای توسعه‌ یافته با مشوق‌های ایران گفت: آنها مشوق‌های بسیاری را در نظر گرفته‌اند چرا که شیر شاخص سلامت نوزادان را بالا می‌برد.

به گفته وزیر بهداشت، شاخص سلامت نوزادان ایرانی خوب است اما عالی نیست.

او در این زمینه گفت: زمانی در حوزه شاخص سلامت نوزادان رتبه اول منطقه را داشتیم اما اکنون رتبه ما دورقمی است.

هاشمی گفت: در 3 ماه اول شیرخوارگی تغذیه تنها به وسیله شیر مادر انجام می‌شود و از ماه ششم به بعد مکمل‌های غذائی نیز به شیر مادر افزوده می‌شود؛ از سال اول به بعد شیر مادر باید در کنار غذاها به کودک داده شود و سال دوم شیر مادر به 30 درصد کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: وزارت بهداشت معتقد است که دوران شیردهی مادر باید 12 ماه اول نوزاد را شامل شود و هر دستگاهی که تصمیم بگیرد این امر تسهیل شود ما از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت خطاب به مجلس و دولت گفت: می‌دانیم افزایش دوران شیردهی مادران کارمند هزینه‌بر است اما از لحاظ اقتصادی در بلند مدت حتماً به صرفه خواهد بود، اگر مادران می‌خواهند به کودک خود شیر دهند ما نباید مانع این عمل شویم و مجلس و دولت باید این امر را تسهیل کنند.

او در پاسخ به این سوال که مشخصاً دولت و مجلس باید چه کاری انجام دهند، گفت: نیازی نیست ما بگوییم چه کاری انجام دهند، بهتر است وظایف را به گردن یکدیگر نیندازند مجلس قانون بگذارد و اعتبار تخصیص دهد و دولت هم آن را اجرا کند، اینکه تنها در حرف بگوییم تغذیه با شیر مادر خوب است تاثیری در سلامت کودکان نمی‌گذارد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اجرای بسته بهداشتی قرار بود در دو ماه گذشته آغاز شود اما به علت مشکلات آغاز نشد، گفت: در جلسه دیروز تصمیماتی پیرامون نحوه اجرای بسته بهداشتی گرفته شد و مشخص شد که اعتبارات آن چگونه باید تأمین شود، نهادهای تصمیم‌گیرنده در مورد اعتبارات باید اعتبار لازم را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم بسته را اجرا کنیم.

او گفت: دسته‌ای از مسئولان به ما نگاه درمانگر دارند اما باید قسم بخوریم که نگاه ما درمانگر نیست و هر آدم عاقلی می‌داند که پیشگیری بهتر از درمان است و این مسئولان بهتر است اعتبارات لازم را جهت اجرای بسته بهداشتی در اختیار ما قرار دهند.

او با ابراز امیدواری نسبت به جبران عقب‌ماندگی عدم اجرای بسته بهداشتی گفت: امیدواریم که بتوانیم در نیمه دوم سال این بسته را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت از ارائه ریز برنامه این وزارتخانه جهت استفاده از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به دولت خبر داد و گفت : اگر این یک درصد را به ما اختصاص دهند بالای 95 درصد مناطق محروم دارای پزشک می‌شوند.

او ادامه داد: 80 میلیارد تومان نیز صرف تأمین 51 قلم داروی رایگان می‌شود تا به 22 میلیون روستایی داده شود همچنین مکمل‌های رایگان برای زنان باردار نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

هاشمی در ادامه به عدم تزریق واکسن پنتاوالال در ایران اشاره کرد و گفت: همه کشورهای منطقه به بچه‌های خود این واکسن را تزریق می‌کنند اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی‌دهد، ما قصد داریم از امسال تزریق این واکسن را آغاز کنیم.


ویدیو : وزیر بهداشت: روغن پالم در شیر می ریزند!