وزیر ارشاد: قلاده‌ های طلا نقد منطقی نشد : در كار سیاسی، اتهامات مختلف متصور ...


در كار سیاسی، اتهامات مختلف متصور است اما نكته مهم اینجا است، كسی نتوانست نقد منطقی به ساخت «قلاده‌های طلا» داشته باشد و همین امر باعث شد، برخی بی‌انصاف‌ها، تنها هو و جنجال كنند. خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقدیر از عوامل «قلاده‌های طلا» گفت: این فیلم در قالب دسته بندی‌ها جای نمی‌گیرد و برای كشور عزیزمان ایران ساخته شده است.

سید محمد حسینی در وزارت ارشاد در سخنانی با بیان اینكه، هرچه ارزش یك كار بیشتر باشد با اتهامات و تهدیدات بیشتری روبرو می‌شود، ادامه داد: اینكه گفته می‌شود، «قلاده‌های طلا» با تهدیدهای بسیاری روبرو می‌شود، نشان از ارزش آن دارد وگرنه یك كار خنثی، تهدیدی نیاز ندارد.

 حتما زحمت دوستان در این فیلم در نزد خداوند باقی است و انشاء الله بتوانیم «قلاده‌های طلا» را در هفته‌های فیلم ایران كه در جای جای دنیا برگزار می‌شود، به نمایش در آوریم.


سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سختی‌های ساخت یك فیلم سینمایی با مضمون سیاسی، ادامه داد: كار فیلم سازی در مجموع كار ساده‌ای نیست. در «قلاده‌های طلا» جمع زیادی دست در دست هم دادند تا ویژگی‌های مختلف باعث شود تا مردم از آن استقبال كنند.

همانطور كه گفتم كار فیلم سازی به هیچ وجه كار ساده‌ای نیست، به ویژه آنكه مضمونی سیاسی داشته باشد چون در عالم سیاست دسته بندی‌ها و موافقان و مخالفان وجود دارند و همین ،‌ كار را دشوارتر می‌كند.


حسینی در ادامه خطاب به عوامل سازنده «قلاده‌های طلا» عنوان كرد: شما به خوبی توانستید، اتفاقات و مسائل به وقوع پیوسته را روشن كرده و مردم را از صف كسانی كه می‌خواستند براندازی كنند و انتخابات را بهانه‌ای كرده بودند، جدا كنید. شاید این كار با ده‌ها سخنرانی و مقاله مطبوعاتی متصور نبود لذا معتقدم «قلاده‌های طلا» اثر بسیار ارزشمندی است.

وی یادآور شد: در كار سیاسی، اتهامات مختلف متصور است اما نكته مهم اینجا است، كسی نتوانست نقد منطقی به ساخت «قلاده‌های طلا» داشته باشد و همین امر باعث شد، برخی بی‌انصاف‌ها، تنها هو و جنجال كنند. در واقع اینكه كسی نتوانست نقد منطقی به فیلم داشته باشد از آنجا نشات می‌گیرد كه «قلاده‌های طلا» یك واقع‌نگاری با تحقیقات گسترده بود و مستندات و مدارك زیادی برای اتفاقاتی كه تصویر می‌شود، وجود داشت. طبیعی است كه اگر با فیلم ضعیفی روبرو بودیم آن را هو می‌كردند اما ظرافت‌هایی در «قلاده‌های طلا» بود كه بسیاری به آن دقت نكرده بودند.

وزیر ارشاد , استعفای وزیر ارشاد , استعفا وزیر ارشاد

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش «قلاده‌های طلا» را نقطه عطفی در ساخت فیلم‌های سیاسی دانست و گفت: علاوه بر محتوا، در شكل ظاهری،‌ صدا‌، تصویر‌ و... این فیلم هم دقت شده بود. به نظرم «قلاده‌های طلا» نقطه عطفی در ساخت فیلم‌هایی با مضمون سیاسی در كشور بود و سطح توقعات را بالا برد، ضمن آنكه باید دقت كرد ساخت یك فیلم درباره موضوعی كه تنها یكی دو سال از آن می‌گذرد، بسیار سخت است.

حسینی همچنین به برخی از انتقادات كه گفته می‌شد چرا شعارهایی خاص در فیلم تصویر و بیان می‌شوند‌، اظهار كرد:‌ علما و بزرگان و ائمه‌ ما، مشی‌شان بر این بود كه اجازه می‌دادند مخالفان حرف‌شان را بزنند و سپس آنها را نقد می‌كردند، شهید مطهری هم همین گونه بود. اینكه بتوانیم مسائل و دیدگاه را مطرح كرده و سپس آنها را نقد كنیم، بسیار مهم است و «قلاده‌های طلا» در این مورد یك نمونه خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش به انتقادات عده‌ای به كلیت سینما هم اشاره كرد و گفت: بعضی‌ها گویا با اصل و اساس سینما مشكل دارند و دائم نقاط ضعف را بزرگ می‌كنند و خوبی‌ها را وارونه جلوه می‌دهند، به آنها هم باید گفت، انصاف داشته باشید. چرا كه در این دوران حداقل ده‌ها فیلم می‌توان نام برد كه آثاری ارزشمند هستند، اما همین افراد هیچ وقت به آنها نپرداختند.

وی ادامه داد: بعضی‌ها آنقدر به كندوكاو زوایای فیلم می‌پردازند و مسائلی را مطرح می‌كنند كه گاهی صدای فیلمنامه نویس هم در می آید كه من اصلا ذهنم به این چیزهایی كه شما می‌گویید، نرسیده است! آنها گاها مسائل را پیچیده می‌كنند و همه افراد،‌ اقدامات و فعالیت‌ها را زیر سوال می‌برند.

حسینی پیشنهاد داد: این افراد به جای وقت صرف كردن برای ایراد گرفتن، فیلمنامه‌های خوبی را بنویسند و هنرمندان كشور هم آنها را اجرا كنند. امیدوارم این افراد عینك بدبینی كه به چشمانشان زده‌اند را بردارند و به جای ایراد گرفتن، خودشان فیلمنامه‌های خوبی را ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست ضمن تشكر مجدد از عوامل ساخت «قلاده‌های طلا» بیان كرد: زمانی كه صحبت‌های مختلفی درباره اكران شدن و یا نشدن «قلاده‌های طلا» به دلیل مسائل امنیتی مطرح می‌شد، ما این فیلم را درچهار سانس در سالن وزارت ارشاد به نمایش در آوردیم و از مسئولین هم برای دیدن آن دعوت كردیم. همه افرادی كه فیلم را دیده بودند به اتفاق می‌گفتند اصلا صحبت درباره اینكه «قلاده‌های طلا» فیلمی ضد امنیتی است درست نیست و همین نمایش‌ها فضا را بهتر كرد.

در این نشست كه در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد، ابوالقاسم طالبی ـ كارگردان فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این فیلم تشكر كرد و ادامه داد: امام كاظم(ع) گفته‌اند كسی كه « جوانمرد نیست بیم ندارد»، مولا علی (ع) می‌گویند:«جوانمردی صندوقچه‌ای است كه یكی از محتوایاتش دین است.» ما در طول ساخت «قلاده‌های طلا» یكسری جوانمردی‌ها و یكسری ناجوانمردی‌هایی دیدیم.

وی با اشاره به حمایت‌های وزیر ارشاد از ساخت «قلاده‌های طلا»، یادآور شد: جناب آقای حسینی از ابتدایی كه مشكل پیدا كردیم، پشت فیلم ایستادند. وزارت اطلاعات درباره فیلم دارای شبهاتی بود و عده‌ای هم ناجوانمردانه نسبت به آن موضع می‌گرفتند و از طریق خاستگاه خودشان كه عموما تریبون‌های غربی بود، جنگ روانی را علیه فیلم انجام می‌دادند اما متاسفانه در داخل هم عده‌ای پژواك سخنان آنان بودند آن هم بدون اینكه بدانند اصلا موضوع فیلم چیست.

ابوالقاسم طالبی گفت: باید از آقای وزیر تشكر زیادی بكنم چون با فضایی كه ایجاد شد حتی تعدادی از دوستان معاونت سینمایی هم به ما می‌گفتند كه بی‌خیال ساخت این فیلم شویم اما آقای وزیر پای ساخت «قلاده‌های طلا» ایستادند، این را باید برای اولین بار بگویم شب اول كه نمایش فیلم در برج میلاد لغو شد، آقای وزیر بودند كه به ما گفتند نمایش فیلم را عقب بیندازید تا من سوء تفاهم‌ها را برطرف كنم.

این كارگردان در ادامه سخنانش به عدم حضور «قلاده‌های طلا» در بخش مسابقه سی‌امین جشنواره فیلم فجر اشاره كرد و گفت: بسیاری به ما می‌گفتند كه فیلم بازی‌های هماهنگی دارد و زحمت زیادی برای آن كشیده شده است، شما چرا با تمهیدی در بخش مسابقه حضور نیافتید؟! خیلی راحت می‌شد نقش بازی كرد و مثلا تهیه كنندگی فیلم از آقای خزاعی به من منتقل شود و ما هم در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا كنیم، اما خواستیم صادق باشیم و این كار را انجام ندادیم. آقای وزیر هم به دلیل این جوانمردی كه بچه‌های «قلاده‌های طلا» كردند، قرار شد مراسم تقدیری را برگزار كنند بنابراین از ایشان تشكر كنیم.

 ابوالقاسم طالبی در بخش دیگری از سخنان ابتدایی‌اش به برخی از هجمه‌ها علیه «قلاده‌های طلا» و عوامل آن اشاره و بیان كرد: در فضای مجازی و شبكه‌های وابسته به دشمنان انقلاب مطرح می‌شد كه «قلاده‌های طلا» یك فیلم حكومتی است به نوعی كه گویا برخی دیگر كه فیلم می‌سازند از راند حكومتی استفاده نمی‌كنند.

وی ادامه داد: جالب است كه در این میان عده‌ای كه خود برای تلویزیون كار می‌كنند و حقوق می‌گیرند یا آنكه با حمایت دولتی به جشنواره خارجی می‌روند وحق ماموریت هم می‌گیرند، گاها به ما می‌گفتند حكومتی! اگر منظور از حكومتی بودن این است كه ما دل‌بسته نظامیم و به حكومت وابسته‌ هستیم. اما اگر منظور از حكومتی بودن این باشد كه مثلا یك روز آقای وزیر ما را صدا زده باشد، سرمایه بدهد و بگوید فلان فیلم را بسازیید، اصلا این گونه نبود ما حتی در جایی مشكل مالی پیدا كردیم و موسسه رسانه‌های تصویری قسمتی از رایت فیلم را خریداری كرد.

ابوالقاسم طالبی در پایان سخنانش گفت: باید از دوستان برای تامل حرف و حدیث‌ها و برخی از ناجوانمردی‌ها تشكر كنم. بین جبهه حق و باطل جبهه دیگری وجود ندارد یا باید ما را بكشند و یا بگذارند به كارمان ادامه دهیم.

 در ادامه این نشست محمد خزاعی ـ تهیه كننده فیلم ـ هم ضمن تشكر از عوامل فیلم، مخصوصا ابوالقاسم طالبی یادآور شد: از زمانیكه كه كار را شروع كردیم، باور آقای طالبی بود كه وظیفه‌ای داریم كه در قبال وقایع سكوت نكرده و این باور باعث شد كه چنین قصه‌هایی شكل بگیرد و بنیاد روایت فتح، حمایت مالی اولیه‌ ما را برعهده گرفت.

وی ادامه داد:‌ پس از نگارش فیلمنامه‌، سال 89 كه شروع به فیلم برداری كردیم، فشارهای بسیاری روی همكارانی كه با ما بودند، وارد می‌آمد. حتی به آقای جلیلوند یا برخی دیگر از عوامل فیلم گفته بودند كه اگر در پروژه «قلاده‌های طلا» حضور داشته باشید، دیگر در سینما به شما كار نمی‌دهند و البته در برابر این هجمه‌ها یكی دو نفر هم كنار كشیدند. در همین جا جا دارد به دلیل تحمل فشارها و مساعدت همكاران، دست تك تك عوامل فیلم را ببوسم.

تهیه‌كننده «قلاده‌های طلا» در ادامه به فروش بسیار خوب فیلم اشاره كرد و گفت: شاید بتوان گفت این فیلم تنها پروژه سیاسی كه پس از انقلاب فروش بسیار خوبی هم داشت خیلی‌ها با دیدن این فیلم نگرششان نسبت به جریان انتخابات عوض شد و به خصوص در شهرستان‌ها در جهت روشنگری گام بزرگی برداشت.

سوابق وزیر پیشنهادی ارشاد چیست؟ , وزیر جدید ارشاد , عوض شدن وزیر ارشاد

خزاعی در پایان سخنانش در این بخش با اعلام خبر اكران «قلاده‌های طلا» در لبنان اظهار كرد: اكران فیلم در خارج از كشور در حال برنامه‌ریزی و آغاز شدن است. اولین اكران ما در كشور لبنان خواهد بود كه آنها خودشان تماس گرفته‌اند و درخواست كردند، امیدوارم معاونت سینمایی هم برای اكران بین المللی فیلم به ما كمك كند.

 در ادامه‌ داریوش اسد زاده از بازیگران فیلم به حواشی ساخت «قلاده‌های طلا» اشاره كرد و گفت: در مدتی كه در خدمت تئاتر و سینما بودم و در طول این 70 سال، سه نسل از سینما و تئاتر دیدم كه همیشه هم شاهد رقابت‌ها و حسادت‌ها بسیاری بودم، در سینما همیشه یك عده مخالف و موافق داریم.

وی با یادآوری یكی از مشكلاتی كه برای خود او در هنگام ساخت «قلاده‌های طلا» به وجود آمده بود، ادامه داد: یك روز با من تماس گرفتند و خانمی پشت خط بود و گفت كه چرا این فیلم را بازی كردید؟ و من هم پاسخ دادم مگر این كار اشكالی دارد؟ گفت شما در تئاتر و سینما سابقه بسیاری دارید اما واقعا چرا در این فیلم بازی كردید. من هم پاسخ دادم كه یك هنرمند هستم و این كار من است و صحبت‌هایی را انجام دادم اما ناگهان مشاهده كردم كه همین حرف‌ها از یكی از شبكه‌های ماهواره‌ای پخش شد و متعجب شدم.

اسدزاده همچنین به اینكه برخی می‌گفتند «قلاده‌های طلا» در اكران باید تحریم شود، اشاره كرد و گفت: عده‌ای می گفتند كه ما فیلم را تحریم می‌كنیم و آن را نمی‌بینیم. من هم در مواجه با یكی دو نفر از این افراد گفتم كه تعدادی از هنرمندان كشور روی این پروژه زحمت كشیدند و شما حداقل كیفیت اثر را مشاهده كنید و سپس اگر خواستید آن را نقد كنید. اما جالب بود كه فیلم فروش بسیار خوبی كرد و معلوم شد كه تحریم «قلاده‌های طلا» دروغی بیش نبود.

اسحاق خانزادی ـ صداگذار «قلاده‌های طلا» ـ هم در سخنانی با ابراز رضایت از حضور در این پروژه بیان كرد: افتخار می‌كنم كه در این پروژه حضور داشتم. من 33 سال كارمند وزارت ارشاد بودم. جنگ كه شروع شد، جزو اولین نفرها به جنگ رفتم و با تمام وجود برای این كشور كار كردم.

وی ادامه داد:‌ هنگامی كه برای پروژه «قلاده‌های طلا» به من پیشنهاد كار شد، بسیاری می‌گفتند كه این كار را انجام نده اما وقتی قسمت‌هایی از این فیلم را دیدم، احساس كردم كه با اثری بسیار برجسته روبرو هستم و من هم سعی كردم تمام تجربیاتی كه در این سال‌ها اندوخته بودم را در این فیلم استفاده كنم.

علی‌رام نورایی از بازیگران فیلم هم در ادامه با بیان اینكه حضور در «قلاده‌های طلا» برای او افتخار بوده است، گفت: دوستان مختلف از مشكلاتی كه گریبان گیر عوامل فیلم بود، صحبت كردند اما من می‌گویم كه این مشكلات همچنان گریبان گیر ما است و گوشه و كنار خبر می‌رسد كه فلانی‌ها كار ندارند، چون در «قلاده‌های طلا» بوده‌اند. از نشریات تخصصیص سینمایی‌ هم گله دارم، چرا كه حتی در هنگام اكران «قلاده‌های طلا» مجلات آشپزی به سراغ ما آمدند ولی سینمایی‌ها خیر.

خزاعی هم در ادامه سخنان نورایی بیان كرد: بعضی از نشریات از قدیم خط فكری‌شان معلوم بود. ما جایزه‌مان را از مردم گرفته‌ایم. من تقریبا به همه سینماها رفته‌ام و می‌دیدم كه فیلم مردم را از همه قشرها و افرادی را از جناح‌های مختلف جذب كرده است، حتی دوستانی از جناح اصلاح طلب فیلم را در سینما می‌دیدند. نكته جالب توجه هم این بود كه روحانیون حضوری جدی در سینماها داشتند تا جایی كه مدیر یكی از سینماهای قم به من می‌گفت حضور این تعداد از روحانیون در سینما بی‌سابقه است.

در ادامه این نشست و صحبت عوامل «قلاده‌های طلا‌»، محمدرضا شریفی نیا از بازیگران این فیلم هم در سخنانی به برخی حواشی‌ها اشاره كرد.

وزیر ارشاد بی غیرت , وزیر ارشاد برکناری‌ام شایعه است , وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی درباره استفاده از ماهواره اظهارنظر کرد

این بازیگر سینما با بیان اینكه كار هنرمند در قبال معضلات و مسائل جامعه تحلیل،‌ پژوهش و بیان هنرمندانه است، ادامه داد: من تصور می‌كنم كه اگر معضلی در جامعه ایجاد شد، هنرمند باید تحلیل و پژوهش درباره آن معضل ‌، واقعیت را آشكار كند. من با صحبتی كه با آقای طالبی در همان ابتدای شروع ساخت «قلاده‌های طلا» كردم احساسم این بود كه این فیلم با تحقیق بسیار خوبی ساخته می‌شود. با صحبت‌های آقای طالبی، تصورم این بود كه فیلم به شكل بسیار وزینی ساخته خواهد شد و مردم می‌توانند پشت پرده جریانات سیاسی را از نگاه یك هنرمند و با پژوهش بسیار خوب مشاهده كنند.

وی با بیان اینكه پیامی در «قلاده‌های طلا» نهفته است كه افراد مختلف از جمله رسانه‌ها نسبت به آن غافل بودند، یادآور شد: پیامی كه فیلم داشت، این بود كه یكسری از مسئولین اگرچه در جایگاه دولتی نشسته‌اند، اما به دشمن خدمت می‌كنند كه بعضا اقدامات آنها مردم را از دین و اخلاق جدا می‌كند.

شریفی نیا با یادآوری دوران ریاست جمهوری شهید رجایی ادامه داد:‌ من هیچ وقت واقعه ریاست جمهوری شهید رجایی را از یاد نمی‌برم. كشمیری آن زمان یك مسئول دولتی بود و از این جایگاه بسیاری را به بیراهه كشیده بود و چون مسئول دولتی بود خیلی‌ها فكر می‌كردند كه از منظر دین و جامعه اسلامی صحبت می‌كند. پیام این فیلم، این نكته بود كه گاهی شاید باید بازگردیم و جایگاه‌ها را به دقت بازنگری كنیم.

 پیام این فیلم این بود كه شاید اگر برخی اشتباهاتی را مرتكب نمی‌شدند، وقایع 88 به این شكل پیش نمی‌رفت و جامعه به فضای دو قطبی این چنینی نمی‌رسید. به نظرم این هوشیاری مسئولین بود كه در چنین شرایطی مجوز «قلاده‌های طلا» را دادند، چرا كه دو قطبی شدن خطر بسیار بزرگی برای جامعه ما بود.


بازیگر «قلاده‌های طلا» با ابراز خرسندی از حضورش در این فیلم گفت: من بسیار، بسیار خوشبختم كه در این فیلم حاضر بودم. ما به عنوان هنرمند وظیفه‌ای در جامعه داریم كه به رسالت انبیاء ربط دارد و باید در این راستا همه خطرات آن را به جان بخریم. اینكه فلان تهیه كننده یا فلان موسسه در فیلمش به ما نقش نمی‌دهد، اصلا مهم نیست، اگر احساس كردیم كه راهمان درست است، باید در آن ثابت قدم باشیم.

در ادامه، ابوالقاسم طالبی ضمن بیان توضیحاتی درباره اینكه گفته می‌شود عوامل این فیلم تحریم‌ شده‌اند افزود: برخی فكر نكنند كه موفق شده و عوامل فیلم را تحریم كرده‌اند. همه بچه‌ها آنقدر سرشان شلوغ است كه وقت سر خاراندن ندارند. اینكه چهار نفر ما را تحریم كنند، اصلا مهم نیست.

 واقعا جالب است كه در یك فضای فرهنگی از خارج از كشور به یك نفر بگویند كه تو این فیلم را نبین، چون آنقدر رشد پیدا نكرده‌ای و ممكن است با دیدن فیلم نظراتت عوض شود! دیدیم كه امسال مجاهدین چنین كاری را انجام دادند، بسیاری از شبكه‌های ماهواره‌ای و خارجی هم بدون آنكه فیلم را دیده باشند، نقد كردند و متاسفانه عده‌ای هم در داخل كشور از این جریان تبعیت نمودند.


 محمدرضا عباسیان ـ مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری ـ كه در این مراسم حاضر بود، در سخنانی ضمن تبریك به ابوالقاسم طالبی برای ساخت «قلاده‌های طلا » گفت:‌ من باید به آقای طالبی تبریك بگویم. گاهی فكر می‌كردم چطور یك نفر با این همه مشكلات می‌تواند به كارش ادامه دهد و ثابت قدم باشد و به این نتیجه رسیده‌ام كه جز با توكل به خدا و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، نمی‌توان این فشار را تحمل كرد.

وی ادامه داد: برای موسسه رسانه‌های تصویری افتخاری است كه در «قلاده‌های طلا» مشاركت كرده است. باید بگویم من هم تا زمانی كه بخش‌هایی از فیلم را در تدوین دیدم، تردید بسیاری درباره این كار داشته‌ام اما خوشحالم كه اكنون در این فیلم مشاركت كردیم.

در ادامه ابوالقاسم طالبی ضمن تشكر از موسسه رسانه‌های تصویری، یادآور شد: موسسه «روایت فتح»، «قلاده‌های طلا» را تهیه كرد و موسسه رسانه‌های تصویری هم 33 درصد از رایت آن را خریداری كرده است. در كل این فیلم حدود دو میلیارد تومان هزینه داشته و به دوستانم می‌گویم كه شما هم بگویید چقدر فیلمتان خرج داشته و از كجا پول گرفته‌اید.

در این نشست تعدادی دیگری از عوامل فیلم نیز سخنانی را درباره حضور در قلاده‌های طلا مطرح كردند.

وزیر ارشاد در پایان این نشست لوح یادبودی را به عوامل فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» اهداء كرد.

علاوه بر سازندگان «قلاده‌های طلا»، سعید رجبی فروتن‌ ـ مدیر كل دفتر همكاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی ارشاد ـ ، معاون اداری مالی وزارت ارشاد ، بهمن حبشی،‌ بابك خانیان و ... حضور داشتند.

در این مراسم، جواد شمقدری ـ رییس سازمان سینمایی ـ به دلیل سفرش به جشنواره‌ی شانگهای چین حضور نداشت.    


ویدیو : وزیر ارشاد: قلاده‌ های طلا نقد منطقی نشد