وزارت اطلاعات در سه اپیزود :         پس از وقایع انتخابات سال گذشته که بخش ...



 

 

 

وزارت اطلاعات , اطلاعات دارویی وزارت بهداشت , کارت شناسایی وزارت اطلاعات

 

پس از وقایع انتخابات سال گذشته که بخش عمده ای از توان وزارت اطلاعات مصروف آن شده بود، اینک بار دیگر وزارت اطلاعات کشورمان در مسیر اقتدار قرار گرفته که ثمرات مثبت آن در حال عیان شدن است.

هر چند که به لحاظ مسایل امنیتی، تمام کارنامه این وزارتخانه بر ما آشکار نیست اما در اثبات اینکه توانمندی های وزارت اطلاعات ایران بار دیگر سیر صعودی خود را بازیافته می توان به سه فراز مهم که رسانه ای هم شدند اشاره کرد.

اولین مورد به دستگیری عبدالمالک ریگی مربوط می شود که انصافا باید آن را شاهکاری در عملیات های امنیتی و اطلاعاتی دانست که قابلیت ثبت در تاریخ را هم دارد.

سردسته تروریست های شرق کشور در حالی که چند روز قبل از دستگیری با آمریکایی ها در افغانستان جلسه داشت، هرگز فکر نمی کرد داخل هواپیماهای قزاق ها و در ارتفاع 30 هزارپایی به دام بیفتد ؛ اما این اتفاق رخ داد تا نه تنها مردم و افکار عمومی بلکه سازمان های جاسوسی جهان نیز این عملیات را به دیده تحسین بنگرند.

دستگیری ریگی، خوشایندترین خبر امنیتی سالهای اخیر بود که به تمام معنا، ملتی را خوشحال کرد.

اما مورد دوم از اقدامات برجسته دستگاه اطلاعاتی ایران به شناسایی و برخورد با شرکت های هرمی مربوط می شود که از سالها پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرده و عجیب ریشه دوانیده بودند.

شرکت های هرمی هر چند سردسته های هرم ها را به مال و منالی افسانه ای رسانده بودند اما انبوهی از مردم را -که به هوای ثروت بادآورده فریب این مجموعه را خورده بودند- به خاک سیاه نشاندند و حتی خانواده های زیادی را نیز متلاشی کردند.

در واقع فعالیت غیرقانونی و گسترده هرمی ها، از رویکرد صرفا اقتصادی و مالی خارج و به یک مشکل امنیتی، اجتماعی و حتی اخلاقی بدل شده بود.

پیچیدگی کار و ریشه های خارجی اغلب این شرکت ها، شناسایی و برخورد با آنها را به غایت مشکل کرده بود و بی هیچ تردیدی باید گفت که اگر اقدامات تخصصی اطلاعاتی از سوی ماموران امنیتی صورت نمی گرفت با روش های متعارف پلیسی و قضایی، برخورد با این جریان مخرب، به این وسعت و شدت امکان پذیر نبود.

سالم سازی محیط اقتصادی و اجتماعی از شرکت های هرمی خدمت بزرگی بود که وزارت اطلاعات به جامعه کرد و البته روند مبارزه با فعالیت های هرمی همچنان ادامه دارد.

اما سومین نقطه اوج به دستگیری عوامل ترور شهید علیمحمدی مربوط می شود. سرویس های اطلاعاتی اسراییل پس از شناسایی استاد علیمحمدی ، عملیات بسیار پیچیده ای برای ترور وی طراحی و اجرا کردند. آنها حتی در گزینش عامل ترور نیز هوشمندانه عمل کردند و سراغ ورزشکاری رفتند که هیچ کس به فکرش هم نمی رسید عامل موساد در ترور باشد.

عملیات موساد به حدی تخصصی و پیچیده بود که عامل ترور برای آموزش و تمرین، در اسراییل و یکی از کشورهای شرق آسیا دوره های تخصصی دیده و بارها عملیات را شبیه سازی کرده بود.

با این حال، وزارت اطلاعات کشورمان توانست مزدور موساد را که در قبال وعده دریافت 50 میلیون تومان چنین جنایتی کرده بود را به دام بیندازد و برتری خود را بر موساد دیکته نماید و مانع از اقدامات تروریستی بعدی شود.

مردم ایران فارغ از اینکه چه گرایش سیاسی دارند قطعا از اینکه چتر امنیتی قابل اعتمادی بر فضای عمومی کشورمان حاکم باشد، خرسند خواهند بود و این خرسندی تنها با اقتدار وزارتخانه ای محقق می شود که برغم کارهای بزرگ، هرگز مردانش مقابل دوربین های تلویزیونی و در همایش های پرطمطراق مورد تشویق قرار نمی گیرند و به همان گمنامی خود بسنده می نمایند....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : وزارت اطلاعات در سه اپیزود