ورود ایرانیان به اهرام مصر ممنوع شد : گردشگران ایرانی به مصر می‌روند. اما این ...


گردشگران ایرانی به مصر می‌روند. اما این رفتن شرط و شروطی دارد. شرط و شروطی که باز هم «اهرام ثلاثه» و «مجسمه ابوالهل» را برای ایرانی‌ها در حد نقاشی و چند کارت پستال باقی خواهد گذاشت. روزنامه بهار:  گردشگران ایرانی به مصر می‌روند. اما این رفتن شرط و شروطی دارد. شرط و شروطی که باز هم «اهرام ثلاثه» و «مجسمه ابوالهل» را برای ایرانی‌ها در حد نقاشی و چند کارت پستال باقی خواهد گذاشت. این را وزیر گردشگری مصر در سفرش به تهران تعیین کرده است. اما همه‌اش این نیست.

وزیر گردشگری مصر حتی با تهران توافق کرده که «گردشگران ایرانی هنگام ورود به مصر توسط دستگاه‌های امنیتی بررسی شوند.» آن‌گونه که وزیر گردشگری مصر پس از بازگشت از ایران در فرودگاه مصر گفته ایران هم با شرط و شروط کنار آمده تا روابط تیره‌وتار دو کشور با این «کاپیتالاسیون مصری» بعد از 30 سال و اندی مستحکم شود.

براساس این توافق نامه گردشگران ایرانی می‌توانند به دو شهر تاریخی مصر (الاقصر و اسوان) بروند. توافق ایران و مصر بر سر این کاپیتالاسیون مصری در حالی است که گردشگری بین دو کشور از انقلاب اسلامی ایران تاکنون وجود نداشته است. البته این توافق نامه و امضای آن حرف و حدیث‌های فراوانی دارد.

 امضای «کاپیتالاسیون مصری» از سوی ایران و مصر در حالی است که پیش از این تهران با هدف تحقق بخشیدن به رویای دیدن «اهرام ثلاثه» از نزدیک قدم اول را برداشته و روادید اتباع مصری به ایران را رد کرد. حسن‌نیتی که البته در جاده یک طرفه میان تهران با قاهره باقی ماند. حال مصر نهایت حسن‌نیت خود را به ایران می‌خواهد نشان بدهد. حسن‌نیتی که با شنیدن آمار دخل و خرج ایرانی‌ها در سفرهای گردشگردی به گوش مصری‌ها رسیده است.


از این جهت وزیر گردشگری مصر در سفر اخیرش به تهران، در پاسخ به سوال خبرنگاران در فرودگاه قاهره گفت: «سفر گردشگران ایرانی به مصر تنها به دو شهر الاقصر و اسوان محدود خواهد شد. براساس این توافق مصر می‌تواند اشراف امنیتی بر گردشگران ایرانی داشته باشد.» ابراز خشنودی وزیر گردشگری مصر از حضور گردشگران ایرانی در دو شهر الاقصر و اسوان در حالی است که عادل الزکی رییس کمیته گردشگری خارجی انجمن آژانس‌های گردشگری مصر با انتقاد از این توافق نامه گفته است که: «این توافقنامه غیرعملی است.

 اجرای هر نوع توافقنامه توسط مصر در وضعیت فعلی غیر ممکن است.» به گزارش الاهرام، وی با اشاره به مخالف دستگاه امنیتی مصر و افکار عمومی این کشور با ورود ایرانیان شیعه به مصر اضافه کرد: «در وضعیت بی‌ثبات سیاسی فعلی، مصر قادر نخواهد بود که از عهده خطرات امنیتی ایجاد شده توسط گردشگران ایرانی بربیاید.»

این ادعا در حالی است که وزیر گردشگری مصر با رد این ادعا و نگرانی‌ها درباره گسترش مذهب تشیع در میان مردم مصر در صورت سفر گردشگران ایرانی به این کشور، آن را یک «نگرانی اغراق‌آمیز» عنوان کرد که واقعیت ندارد. هشام زعزوع افزود: «نگرانی‌ها درباره گسترش مذهب تشیع در میان مردم مصر در صورت سفر گردشگران ایرانی به این کشور، یک «نگرانی اغراق‌آمیز» است و واقعیت ندارد. احمدی‌نژاد در دیدار با هیات مصری در تهران گفت که ملت ایران عاشق مصر و مصری‌هاست و برای آن‌ها خواهان خیر و پیشرفت هستند.»


وزیر گردشگری مصر اضافه کرد: «سفر به ایران با موفقیت بزرگ همراه بود. در این سفر توافق نهایی درباره انجام برخی سفرهای گردشگری ایرانیان به مصر به دست آمد تا ایرانی‌ها بتوانند از مناطق باستانی و تاریخی در دو شهر اقصر و اسوان مصر بازدید کنند چراکه ایرانی‌ها مشتاق دیدار از تمدن قدیم مصر هستند.

 ایرانی‌ها در مذاکرات اخیر هیچ درخواستی برای داشتن برنامه دیدار از مزارهای آل‌البیت (اهل‌البیت) در قاهره نداشتند. در صورتی که ایرانی‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهان بازدید از قاهره باشند این بازدید به منطقه اهرام و دیگر مناطق تاریخی فرعونی مختصر خواهد شد.» زعزوع ادامه داد: «با طرف ایرانی این توافق انجام شد که نیروهای امنیتی مصر شامل دستگاه امنیت داخلی یا سرویس اطلاعات امنیتی، گردشگران ایرانی را بررسی خواهند کرد تا این‌که هدف اساسی آن‌ها تنها گردشگری باشد.»


وزیر گردشگری مصر ادامه داد: «اگر به سود کشورم و ملت کشورم باشد، آماده همکاری با غول چراغ هم خواهم بود. باز شدن مصر در برابر گردشگران ایرانی علیه هیچ یک از کشورهای جنوب خلیج‌فارس نیست کشورهایی که همگی دارای روابط بازرگانی و توریستی با ایران هستند. رابطه با ایران و پذیرش گردشگران ایرانی برای آن‌ها حلال و برای ما و فعالان گردشگری مصر حرام باشد؟»

اگرچه براساس این توافق نامه ایرانی‌ها هر چند محدود می‌توانند به مصر بدون دیدن «اهرام ثلاثه» بروند و بیایند اما مصر همچنان نگران است. نگرانی که به تحریم‌های بین‌الملل ایران باز می‌گردد. تحریم‌هایی که آژانس‌های گردشگری مصری را محتاط‌تر کرده است. اهرام ثلاثه مهم‌ترین مقصد گردشگری در مصر، در پایتخت این کشور یعنی قاهره قرار دارد.

 در قاهره مزار حضرت زینب خواهر امام حسین (ع) (مسجد سیده زینب) و مزار سر امام حسین (ع) (مقام راس الحسین) وجود دارد که در سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به قاهره، وی به بازدید این مکان پرداخت. قبل از این رییس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره گفته بود که گردشگران ایرانی در سفر به مصر از مزارهای اهل بیت در قاهره زیارت خواهند کرد.


ویدیو : ورود ایرانیان به اهرام مصر ممنوع شد