ورود آینده‌نگری و ستاره‌شناسی در درمان بیماران سرطانی : نتایج بررسی محققان ...



آینده نگری , ستاره شناسی , فال آینده نگری واقعی

نتایج بررسی محققان پژوهشکده سرطان پستان و مرکز پیشگیری از قصور و جرایم پزشکی نشان می‌دهد که برخی از پزشکان با تبلیغات غیرمجاز مدعی درمان بیماران سرطانی با روش‌های طب سنتی شدند که در یک مورد با هدایت بیمار به سمت عدم استفاده از درمان‌های رایج، منجر به فوت وی شده است.

دکتر یاسمن سعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه پرونده‌های انتظامی حوزه طب مکمل در سرطان گفت: در این مطالعات اقدام به مرور حدود 6 پرونده شاخص در حوزه طب مکمل شده که در سازمان نظام پزشکی مطرح شده است.

وی با تاکید بر این که تمام این پرونده‌ها در رابطه با حوزه سرطان بوده است، اظهار کرد: برخی از این پرونده‌ها مربوط به تخلف از ماده 3 آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی است که در آن پزشکان اقدام به تبلیغات غیرمجاز و گمراه کننده در زمینه درمان بیماران مبتلا به سرطان کرده و مدعی درمان این بیماران شدند.

سعیدی‌نژاد ادامه داد: این پزشکان مبالغ هنگفتی از بیماران دریافت می‌کردند و علی رغم آن که ادعای درمان بیماران مبتلا به سرطان را داشتند، علاوه بر آن که نتوانستند آنها را درمان کنند، این بیماران را به سمت عدم استفاده از درمان‌های رایج هدایت کرده و زمینه فوت برخی از آن‌ها را فراهم کردند.

مجری طرح، برخی دیگر از تخلفات پرونده‌های مورد بررسی در این تحقیقات را زیر سوال بردن طب مدرن ذکر کرد و در این باره توضیح داد: برخی از پزشکان در عین حالی که راهکارهای سنتی را در درمان بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌کردند، با روش‌های فریبکارانه خدمات طب مدرن را زیر سوال می‌برند و یکسری شانتاژهایی را علیه طب مدرن و سیاست‌های سلامت کشور ارائه می‌کردند که این امر در حوزه نظام پزشکی تخلف محسوب می‌شود.

این محقق با تاکید بر این‌که در این پرونده‌ها همه پزشکان ادعای ارائه روش‌های درمانی سنتی را داشتند، اضافه کرد: ولی بررسی‌های کارشناسانه بر روی این پرونده‌ها نشان داد که راهکارهای ارائه شده حتی مربوط به حوزه طب سنتی هم نیست و تنها روشی است که پزشک ارائه کرده است.

وی به نمونه‌ای از تخلفات صورت گرفته در این پرونده‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در یک مورد در درمانگاهی که خدمات طب سنتی برای بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌کردند، در تبلیغات خود اعلام کردند که خدمات آینده‌نگری و ستاره‌شناسی نیز برای بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌دهند.

سعیدی‌نژاد،‌ عرضه داروهای گیاهی بدون هیچ گونه پروتکل را از دیگر تخلفات صورت گرفته در این پرونده‌ها عنوان کرد و افزود: این داروها از سوی پزشک برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز شده و در یک مورد نیز منجر به مسمومیت شدید ناشی از مصرف این داروی به اصطلاح گیاهی در بیمار شد.

به گفته وی، بررسی این داروها نشان داد که این داروها گیاهی محسوب نمی‌شوند.

این حقوقدان و پژوهشگر پژوهشکده سرطان پستان با بیان این که خدمات ارائه در این پرونده‌ها از سوی پزشکانی بوده که دوره‌های رسمی در طب سنتی و مکمل را طی نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت که در سال 91 تصویب و اجرا شد، هرگونه مداخله افراد غیرمتخصص در حوزه طب سنتی ممنوع و ارائه این خدمات منوط به گذراندن دوره‌های رسمی وزارت بهداشت و مورد تائید سازمان نظام پزشکی است.

سعیدی نژاد، اضافه کرد: همچنین ماده 35 آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی تاکید دارد که افرادی می‌توانند در طب مکمل اقدام به ارائه خدمات کنند که دوره‌های آموزشی مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام‌پزشکی را گذرانده باشند؛ در غیر این صورت تخلف انتظامی و جرم تلقی خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که رویکرد سازمان نظام‌پزشکی نسبت به مداخلات پزشکی در حوزه طب سنتی بسیار جدی است، خاطرنشان کرد: بر این اساس در معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کمیسیون کارشناسی طب سنتی و مکمل راه‌اندازی شده است و از این پس تخلفات این حوزه با حضور متخصصان دانشگاهی طب سنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر پژوهشکده سرطان پستان بیشترین تخلفات صورت گرفته در پرونده‌های مورد بررسی را تبلیغات گسترده، گمراه کننده و غیر مجاز دانست و افزود: هر نوع تبلیغ در حوزه پزشکی باید با اخذ مجوز از سوی سازمان نظام پزشکی باشد و تبلیغات صورت گرفته در این پرونده‌ها فاقد مجوزهای مورد نیاز بوده است و بیماران بر اساس این تبلیغات غیر مجاز به این افراد مراجعه کرده‌اند و در نهایت بیماران مراجعه کننده متضرر شده‌اند.

وی تخلف دیگر صورت گرفته در این پرونده‌ها را ناشی از تولید داروهای گیاهی بدون مجوز دانست و ادامه داد: این در حالی است که طبق آیین‌نامه دسته بندی داروهای گیاهی و غیرفرآوری شده، این داروها نیز باید در فهرست دارویی وزارت بهداشت وارد شوند.

به گفته این محقق این مطالعات از سوی پژوهشکده سرطان پستان و با همکاری مرکز پیشگیری از قصور و جرایم پزشکی سازمان نظام پزشکی انجام شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : ورود آینده‌نگری و ستاره‌شناسی در درمان بیماران سرطانی