ورزشکاران قلیانی حتما بخوانند! : نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: ...


نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: مصرف قلیان علاوه بر اثرات بسیار مخرب بر سلامتی ورزشکاران و کمک به بروز سرطان‌های مختلف در آن‌ها می‌تواند موجبات خداحافظی آن‌ها از ورزش حرفه‌ای را نیز فراهم کند. ایسنا: نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: مصرف قلیان علاوه بر اثرات بسیار مخرب بر سلامتی ورزشکاران و کمک به بروز سرطان‌های مختلف در آن‌ها می‌تواند موجبات خداحافظی آن‌ها از ورزش حرفه‌ای را نیز فراهم کند.

دکتر لاله حاکمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اثرات مخرب مصرف قلیان بر سلامتی ورزشکاران خاطرنشان کرد: بر خلاف اینکه عده‌ای این تصور را دارند که مضرات دود قلیان کمتر از سیگار است باید گفت مصرف قلیان به مراتب دارای اثرات مخرب بیشتری بر سلامت ورزشکاران و تمامی افراد می‌شود. همچنین ترکیبات شیمیایی که در تنباکوی قلیان جهت خوش‌رنگ و خوش‌بوتر شدن آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند موجب بروز انواع سرطان شود.

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه دود قلیان تاثیرات مخرب زیادی بر روی ظرفیت بازدمی ورزشکاران می‌گذارد گفت: به دنبال این موضوع مقدار زمان بازدمی ورزشکاران طولانی‌تر می‌شود تا آن را به یک بازدم موثر تبدیل کند.

همچنین استنشاق دود قلیان سبب بیماری‌های مزمن ریوی مانند برونشیت مزمن یا تخریب دیواره‌های ریه شود که باعث کاهش توان و ظرفیت تنفسی آن‌ها شده و مصرف دارو برای درمان این بیماری‌ها نیز عوارض زیادی دارد.

وی نقش مصرف قلیان در بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان مری، معده، حنجره، کلیه، روده بزرگ و پروستات را مهم ارزیابی کرد و افزود: استنشاق دود قلیان همچنین موجب بیماری سختی شریان‌های حیاتی بدن مانند شریان‌های خون‌رسان به مغز، قلب و سایر اندام‌های بدنی می‌شود که می‌تواند با اختلال در خون‌رسانی موجب سکته‌های مغزی، قلبی و یا درد بسیار شدید و عوارض خطرناک دیگر در اندام‌های مختلف بدن که خون کافی به آن‌ها نمی‌رسد بشود.

حاکمی در پایان نقش مخرب مصرف قلیان بر بروز بیماری‌هایی نظیر فشار خون را یادآور شد و تصریح کرد: دود قلیان می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر شود که نقش مخرب آن در کاهش ظرفیت تنفسی و توان بازیکنان فوتبال و یا ورزشکاران دیگر بسیار زیاد است که این می‌تواند علاوه بر اینکه ورزشکاران نتوانند توانایی‌های خود را در زمین مسابقه به میزان مطلوب به کار گیرند در صورت استفاده مداوم می‌تواند زمینه‌ساز خداحافظی آن‌ها از دنیای حرفه‌ای ورزش را فراهم کند.


ویدیو : ورزشکاران قلیانی حتما بخوانند!