وحدت سینماگران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک! :    اخبار فرهنگی - یا جشن سینما می تواند ...



خیلی دور خیلی نزدیک , خب نیمه اول که خیلی رقابت نزدیک و تنگاتنگی را شاهد , خیلی سبز

 

 اخبار فرهنگی - یا جشن سینما می تواند همه طیف های سینمایی را زیر یک سقف گرد بیاورد؟
وحدت سینماگران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک!

 پس از برگزاری نشست خبری شانزدهمین جشن سینمای ایران، دیروز داوران این رخداد سینمایی نیز معرفی شدند. جشن سینمای ایران پس از جشنواره فیلم فجر مهم ترین رخداد سینمایی کشور است. رخدادی که پس از سه سال وقفه مجدداً برگزار می شود. اما سوال این جاست که آیا جشن سینمای ایران می تواند به وحدت میان سینماگران یاری برساند. آیا با برپایی جشن می توان کسانی که به هر دلیل نسبت به عملکرد مدیران خانه سینما منتقدند را نیز با جامعه صنفی سینمای کشور آشتی داد؟ پاسخ دبیر جشن امسال که سینماگری خوش نام و خوش سابقه است به این سوال کلی و محافظه کارانه بود.

جشنی که امسال تنها با حضور آثاری برگزار می شود که در سه سال اخیر اکران یا دست کم دارای پروانه نمایش باشند. در گزارش امروز درباره جشن خانه سینما با تعدادی از کارگردانان سینمای ایران گفت و گو کرده ایم.

***

* بهنام بهزادی:
اختلاف بین سینماگران در این سالها خارج از حوزه سینما بوده
بهنام بهزادی با بیان این مطلب که خانه سینما در حال بازسازی است به بانی فیلم گفت: آشنایی چندانی با ساز و کار برگزاری جشن در سال های گذشته ندارم و فکر می کنم شرط دارا بودن پروانه نمایش فیلم ها برای حضور در جشن خانه سینما صرفاً تصمیمی محتاطانه است تا برگزار کنندگان جشن خودشان را پیدا کنند. طبعاً باید برای فیلم های شرکت کننده ملاک و مقیاس مشخصی وجود داشته باشد و شرط دارا بودن پروانه نمایش احتمالاً دم دستی ترین شرط ممکن است. هر چند که ترجیح می دهم آثار مورد ارزیابی قرار گیرد بیشتر باشد. چرا که قطعاً مابین آثاری که پروانه نمایش نگرفتند آثار خوب و قابل قبولی وجود دارد.

 

کارگردان «قاعده تصادف» ادامه داد: به نظرم عمده اختلافی که این سالها بین سینماگران وجود داشته خارج از حوزه سینما بوده و احساس می کنم تلاشی بوده در جهت به دست آوردن سهمی بیشتر از طرف گروهی که جایگاه موجهی را بین سینماگران نداشتند. به عبارت دیگر خود سینما در این بین چندان حائز اهمیت نبوده. بنابراین در حالیکه امیدوارم تمام سینماگران با دوستی گرد هم آیند، اما چندان هم به این وحدت خوشبین نیستم.

*جمیل رستمی:
وحدت سینماگران با چنین مراسمی ایجاد نمی شود
جمیل رستمی به بانی فیلم گفت: شرط دارا بودن پروانه نمایش فیلم ها برای حضور در جشن خانه سینما چندان جذاب و قابل قبول نیست. به این دلیل که بسیاری از فیلم ها تازه آماده شدند یا تا به حال نتوانستند پروانه نمایش بگیرند. سال های پیش بدین شکل نبود. مثلاً 7 ـ 6 سال پیش من فیلم «ژانی گل» را در آنجا شرکت دادم و برنده جایزه هم شدم، اما نه آن زمان و نه هم اکنون این فیلم پروانه نمایش ندارد. این فیلم جزو فیلم های توقیفی بسیار برجسته دوران احمدی نژاد است. به نظرم خانه سینما چون فضایی آکادمیک دارد و همکاران در آنجا مقام داوری قرار دارند نیازی به چنین شرطی نداشته. چون قرار بر اکران عمومی فیلم ها که نیست.


رستمی افزود: قطعاً وحدت سینماگران با چنین مراسمی ایجاد نمی شود، اما این جشن ها می تواند در اینکه اهالی صنوف با تفکرات مختلف در کنار هم جمع شوند تاثیرگذار باشد. به هر حال سینما چتر بزرگی است و گردهم آیی تمام سینماگران زیر این چتر بسیار ارزشمند است. در کل من چندان درگیر این جشن نیستم و بدون توجه به هیچ مسئله ای تمام توجه ام به کار خودم معطوف است.

*حسین شهابی:
خانه سینما باید خودش را از مسائل دور نگه دارد
حسین شهابی در این خصوص به بانی فیلم گفت: خانه سینما اگر زیر شاخه ای از وزارت ارشاد است پس گذاشتن شرط دارا بودن پروانه نمایش و... برای حضور در جشن ممانعتی ندارد، اما اگر خانه سینما طرفدار سینماست و به رشد و اعتلای سینمای واقعی می اندیشد باید خود را از این مصوبات و برنامه ها جدا کند. حتی معتقدم جشنواره فجر نیز نباید بر اساس پروانه ساخت یا نمایش یا... فیلم ها را شرکت دهد. خانه سینما خانه امن سینماگران است و اگر بخواهد به رسالت اش عمل کند باید خودش را از این قضایا کنار بکشد.


کارگردان «روز روشن» خاطرنشان ساخت: مطمئناً جشن خانه سینما اگر پیرو حساسیت های جشنواره فجر نباشد می تواند منجر به وحدت سینماگران شود. تبعیض بین سینماگران، دخالت های دولتی و... از مسائلی است که همواره سینماگران را در جشنواره فجر مورد آزار قرار داده. البته تا به حال هیچوقت در جشن خانه سینما شرکت نکردم، اما تا جایی که از دوستان سراغ دارم تا به حال کسی از آن ناراضی نبوده. قطعاً تمام این جشن ها برای این طراحی می شوند که به رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کمک کنند و در صورتیکه درست عمل نمایند و درگیر مسائل جناحی نشوند می توانند به رسالت شان برسند.

*هومن سیدی:
بد نیست که تمام امور قانونمند باشد
هومن سیدی در گفت و گو با بانی فیلم خاطرنشان ساخت: شرط دارا بودن پروانه نمایش فیلم برای حضور در جشن خیلی قانون بی ربطی و عجیبی نیست. مسلماً بد نیست که تمام امور قانونمند باشد، اما زمانی هست که فیلمی بی هیچ دلیل موجهی پروانه نمایش نمی گیرد و این مشکل دیگریست که نباید با این مساله اشتباه گرفته شود. طبیعی است که فیلم باید پروانه ساخت و پروانه نمایش داشته باشد و این قانونی کاملاً عادی است. البته خیلی از فیلم هایی که در سالهای گذشته مشکل پروانه نمایش داشتند در حال حاضر توانستند آن را اخذ کنند و فکر نمی کنم به غیر 2 ـ 1 فیلمی که مشکل اساسی با آن دارند، فیلم دیگری بدون پروانه نمایش مانده باشد.

کارگردان «سیزده» ادامه داد: فکر می کنم این مساله به خودی خود محرکی باشد که فیلمسازان سریع تر اقدام به گرفتن پروانه نمایش کنند یا اینکه متولیان امور می توانند یک پروانه نمایش خاص برای خانه سینما صادر کنند. با این توجیه که نوع مدیوم خانه سینما متفاوت است و پروانه صادر شده برای آن به معنای نمایش عمومی فیلم در سطح کشور نیست. البته باید در نظر داشته باشیم که در نهایت وزارت ارشاد و خانه سینما با هم کار می کنند.

وی ادامه داد: قطعاً جشن خانه سینما می تواند باعث ایجاد وحدت بین سینماگران باشد. فی النفسه  برپایی این جشن بعد از سالها وقفه خوشایند است. قرار بود به دعوت خانه سینما جزو یکی از داوران جشن باشم، اما به علت شروع فیلم ام نتوانستم در آنجا حضور داشته باشم و از این بابت بسیار متاسفم. قطعاً اگر کمکی برای بهتر برگزاری جشن از عهده ام بر آید با کمال میل انجام می دهم. چرا که در حال حاضر مهمتر از هر مسئله ای برپایی این جشن مثل سالیان گذشته است.

*پناه بر خدا رضایی:
بسیاری از فیلم های خوب هنوز اکران نشدند
پناه بر خدا رضایی به بانی فیلم گفت: شرط دارا بودن پروانه نمایش برای شرکت در جشن خانه سینما به هیچ وجه شرط خوب و کارشناسی شده ای نیست. به دلیل اینکه هنوز بسیاری از فیلم های خوب هستند که اکران نشدند. در کل تنها امیدوارم که این جشن همه سینماگران را گرد هم آورد.

*کاظم راست گفتار:
همه ملزم به رعایت قانون هستیم
کاظم راست گفتار در این خصوص به بانی فیلم گفت: شرط دارا بودن پروانه نمایش برای شرکت در جشن خانه سینما یک قانون عام است و برای تمام جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود کاربرد دارد. این قانونی است که در ایران گذاشته شده و همه ملزم به رعایت اش هستند. چرا که اگر غیر این باشد اوضاع خیلی نابسامانی می شود. قانون قانون است. از نظر شخصی من هیچ مجله، روزنامه، فیلم و... نیاز به مجوز ندارد، اما همانطور که گفتم این قانون در ایران گذاشته شده و همه ملزم به رعایت اش هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این جشن می تواند منادی وحدت سینماگران باشد گفت: مگر قرار است بین سینماگران وحدت ایجاد شود؟ ما حزب سیاسی نیستیم که حالا بخواهیم با هم به وحدت برسیم. فیلمسازان طیف وسیعی را با عقاید و نظرات گوناگون تشکیل می دهند و تنها امیدوارم با جشن سینما به وحدت صنفی ای برسیم که حافظ منافع حداکثری صنوف باشد. این جشن و گردهمایی را باید به فال نیک گرفت. چه بسا باقی مسائل بی سر و سامان سینما از طریق این وفاق صنفی به سامان برسد.

*معرفی داوران شانزدهمین جشن خانه سینما
اسامی داوران بخش فیلم بلند سینمایی در شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران متشکل از 58 داور از 12 صنف سینمایی اعلام شد.

شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به منظور ارزشیابی آثار سینمایی به برگزیدگان خود در 11 رشته، 18 تندیس شایستگی اهدا می کند که بخش‌های مدنظر برای دریافت تندیس شایستگی عبارتند از:

 بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر زن (ایفای نقش اول)، بهترین بازیگر مرد (ایفای نقش اول)، بهترین بازیگر زن (ایفای نقش مکمل)، بهترین بازیگر مرد (ایفای نقش مکمل)، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین چهره پردازی، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین جلوه‌های بصری

58 داور از 12 صنف سینمایی نیز آثار شانزدهمین جشن خانه سینما را داوری می‌کنند، که از این بین 11 صنف دارای تندیس با 5 داور و صنف دستیاران کارگردان و برنامه‌ریز با 2 داور به ارزیابی آثار در بخش‌های این جشن سینمایی می‌نشینند.

اسامی داوران سینمایی شانزدهمین جشن سینمای ایران در بخش مختلف عبارتند از:
آهنگسازان‌: فریدون شهبازیان‌، آریا عظیمی‌، ناصر چشم آذر‌، مهدی بزرگمهر‌، بیتا بهشتیان‌
چهره‌پردازان: سودابه خسروی‌، محمد قومی‌، عباس افشاریان‌، علی بهرامی فر‌، امیر ترابی‌
صدابرداران: بهمن حیدری‌، سیدمازیار شیخ محبوبی‌، آرش قاسمی‌، ناصر انتظاری هروی‌، بهروز شهامت
طراحان هنری: بهزاد آدینه‌زاده‌، ملک جهان خزاعی،‌ محسن شاه ابراهیمی‌، پروین صفری‌، عبدالحمید قدیریان
فیلمنامه‌نویسان: رضا مقصودی‌، بهمن زرین‌پور‌، سید سعید رحمانی،‌ مسعود احمدیان‌، سعید عقیقی‌
بازیگران: هنگامه قاضیانی‌، مسعود رایگان‌، فرهاد اصلانی‌، همایون ارشادی‌، سروش صحت‌
انجمن جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی‌، اکبر محمدی‌، عباس شوقی‌، ایمان کرمیان‌، حسن راستگو‌
تدوینگران: ژیلا ایپکچی‌، معصومه شاه نظری‌، مصطفی خرقه پوش‌، احمد ضابطی جهرمی‌، شیرین وحیدی
کارگردانان: سیامک شایقی،‌ بهرام توکلی‌، محسن امیر یوسفی‌، محمدعلی باشه آهنگر‌، حمید نعمت‌ا...
انجمن جلوه‌های ویژه بصری: حسن ایزدی‌، بهزاد رجبی پور‌، امیر سحر خیز‌، بهنام خاکسار‌، امیررضا معتمدی‌
فیلمبرداران: محمود کلاری‌، همایون پایور‌، علیرضا زرین دست‌، علی لقمانی‌، محمدرضا سکوت
برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان: فاطمه زیوری‌، کاوه سجاد حسینی جشن بزرگ سینمای ایران در تاریخ 21 شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود.

اخبار فرهنگی  - بانی فیلم

 


ویدیو : وحدت سینماگران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک!