واکنش گورباچف به قتل مخالف دولت روسیه : میخاییل گورباچف رئیس‌جمهوری شوروی سابق ...


میخاییل گورباچف رئیس‌جمهوری شوروی سابق اعلام کرد: قتل بوریس نمتسوف رهبر مخالفان دولت روسیه برای بی‌ثبات کردن اوضاع کشور انجام گرفت. خبرگزاری آنا: گورباچف روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: در حال حاضر نباید تا انجام تحقیقات در مورد قتل نمتسوف نتیجه گیری قطعی کرد.

بوریس نمتسوف رهبر مخالفان دولت روسیه شامگاه دیروز جمعه، در نزدیکی میدان سرخ به ضرب گلوله فرد نا‌شناسی به قتل رسید و مهاجم پس از تیراندازی با خودرو متواری شد.

گورباچف در مورد امکان اعلام وضعیت فوق العاده در روسیه در آینده برای جلوگیری از بی‌ثباتی اوضاع گفت: توسل به زور برای حل این مساله، ممکن است وضعیت روسیه را متشنج کند.

وی با اشاره به لزوم یافتن عوامل ترور نمتسوف خاطرنشان کرد: یافتن افرادی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند بسیار دشوار است اما باید تمام تلاش‌ها برای یافتن عاملان این جنایت به عمل آید.

رئیس‌جمهوری شوروی سابق این احتمال را که نیروهای سیاسی خارجی از قتل نمتسوف سوء استفاده کنند، بعید ندانست.

وی با بیان اینکه بعید است غرب به چنین جنایتی در روسیه برای ضربه زدن به این کشور و رسیدن به اهداف خود دست بزند، اظهار داشت: اما مجرمانی که در قتل نمتسوف شرکت داشتند چنین محاسبه‌ای را کرده بودند.

گورباچف احتمال وجود سفارش دهنده خارجی در این قتل را بعید ندانست.

بوریس نمتسوف از رهبران دولت روسیه بود که روابط حسنه‌ای با دولت اوکراین داشت. وی از الحاق کریمه به روسیه انتقاد کرد و در دوره ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری اسبق و غرب گرای اوکراین هم (در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹) مشاور وی بود.

نمتسوف که در دو سال گذشته نماینده مجلس محلی استان یاروسلاو بوده است، در دوره رییس جمهوری بوریس یلتسین رییس جمهور فقید روسیه مدتی معاون نخست وزیر و یک دوره هم استاندار استان نیژنی نووگراد بود.

وی در هفته‌های اخیر شخصا برای برپایی راهپیمایی مخالفان دولت در مسکو تلاش کرده و قرار بود این راهپیمایی روز اول ماه مارس در جنوب شرق مسکو برگزار شود که با تصمیم مخالفان لغو شد.

در حال حاضر می‌خاییل کاسیانف نخست‌وزیر اسبق روسیه و از رهبران مخالفان دولت با شهرداری مسکو برای برگزاری راهپیمایی سوگواری نمتسوف در مرکز پایتخت مذاکره می‌کند.


ویدیو : واکنش گورباچف به قتل مخالف دولت روسیه