واکنش کاهشی بازار به خبرهای مثبت : حرکت خلاف جهت سکه و طلای جهانیواکنش کاهشی ...



خبرهای بازار الکترونیک , نشانه مثبت بازار مسکن , بازار

حرکت خلاف جهت سکه و طلای جهانی
واکنش کاهشی بازار به خبرهای مثبت

انتشار برخی اخبار مثبت از فضای بین‌المللی و منطقه‌ای بازار داخلی ارز را با کاهش قیمت روبه‌رو کرد و با وجودی که بهای جهانی طلا نیز با افزایش روبه‌رو شده بود، قیمت سکه و طلا نیز با کاهش بیشتر مواجه شد.

بازار داخلی با بروز برخی شرایط تازه برای حمله را غرب به سوریه قدری از حساسیت خود به این مساله از دست داده واز برخی خبرهای مثبت از جمله برنامه دیدار وزیر خارجه ایران با اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اواخر شهریورماه در نیویورک تاثیر بیشتری گرفته است.

 

این شرایط در حالی است که برنامه دیدار وزیر خارجه آمریکا با کشورهای گروه 20 چندان موفقیت‌آمیز نبوده و عملا نتوانسته خارج از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به غیر‌از فرانسه و ترکیه، کشوری را برای اقدام یکجانبه علیه سوریه با خود متحد سازد. در نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی نیز اتریش مستقیما و رسما به آمریکا برای حمله مستقیم به آمریکا انتقاد کرده است.


در واقع اجماع کشورهای جهان برای مخالفت با اقدام یکجانبه آمریکا به سوریه این کشور را دچار تردید کرده است.


روسیه به آمریکا هشدار داده بود که در صورت نبود یک اجماع جهانی برای حمله به سوریه، اگر به سوریه حمله شود، روس‌ها به دولت بشار اسد سلاح خواهند داد. ازاین رو بازارهای مالی جهان نسبت به زمان به وجود آمده برای رسیدن به یک توافق جهانی و تاخیر در حمله خوشبین شده‌اند. به هر حال بازار داخلی دیروز تا ساعات میانی با کاهش 40 تومانی قیمت دلار آمریکا روبه‌رو شد.

 

بهای سکه نیز تقریبا با 22 هزار تومان کاهش قیمت مواجه شد که در شرایط بازگشت تقریبا 20 دلاری قیمت جهانی طلا، بسیار قابل‌توجه است. دیروز نرخ هر دلار آمریکا تا ساعت 13 به 3280 تومان رسید که نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه تقریبا 40 تومان افت داشت. نرخ درهم تا 900 تومان افت کرد. یورو به 4380 تومان رسید.


در بازار سکه نیز بهای هر سکه طرح جدید به یک میلیون و 118 هزار تومان رسید و 22 هزار تومان نسبت به روز پنج‌شنبه افت داشت. نیم سکه تا 558 هزار تومان و ربع سکه تا 355 هزار تومان بر تابلوها تا ساعت13 افت ثبت کرد. در بازار البته تا ظهر اغلب فروشنده شدند. در بازار نوسانی این روزها، البته امکان نوسان قیمت نیز کماکان وجود دارد ونباید از سفته‌بازی‌ها غافل ماند.


دیروز در اولین روز کاری هفته همچنین بهای هر گرم طلای 18 عیار با تقریبا 1000 تومان کاهش، تا 111 هزار و 400 تومان نزول کرد. به نظر می‌رسد که جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت جدید روند مثبتی را پی گرفته و با وجود اعلام نرخ تورم تقریبا 40 درصدی برای ماه مرداد، امید بهبود فضای اقتصادی حتی در میان مدت هم نوید بخش خواهد بود.

 

با این حال، بحران سوریه همپوشانی وسیع‌تری از فاندامنتال‌های اقتصادی جهان دارد و سایه ناامنی در منطقه انرژی‌زای دنیا همچنان از داده‌های ضعیف و غیر‌قابل‌انتظار اقتصاد آمریکا مهم‌تر جلوه می‌کند.


در بازارهای جهانی
شامگاه جمعه اعلام تعداد مشاغل آمریکا موجب شد تا بهای طلا از سطح 1370 دلار دوباره اوج بگیرد و با تقریبا 19 دلار افزایش در پایان معاملات هفتگی در سطح 1389 دلار متوقف شود. انتشار گزارش جدید وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار کار و نرخ بیکاری در ماه اوت موجب افزایش بهای طلا شد.


بهای طلا که تا 1370 دلار در روز جمعه افت کرده بود، بامداد دیروز با افزایش در 1389 دلار بسته شد.


اقتصاد آمریکا طی ماه گذشته 169 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این رقم کمتر از انتظارات اولیه کارشناسان اقتصادی بوده است. برخی انتظار ایجاد 180 هزار شغل برای این ماه داشته‌اند.


با این حال به دلیل انصراف بخش زیادی از متقاضیان کار، نرخ بیکاری آمریکا در ماه اوت به 3/7 درصد رسیده که این پایین‌ترین رقم در چهار سال اخیر به شمار می‌رود.


نتایج نظرسنجی این هفته کیتکو
همچنین تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در خصوص پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش رو نشان می‌دهد که از میان 20 شرکت‌کننده ‌این هفته کیتکو، 13 نفر به افزایش قیمت طلا،6 نفر به کاهش بهای آن و تنها یک نفر به ثبات قیمت آن رای داده‌اند. دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی از جمله این افراد هستند.


آمریکا خریداران نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کرد
همچنین از دیگر خبرهای مثبت دیروز برای اقتصاد داخلی اینکه آمریکا برای چهارمین بار 10 کشور اروپایی به همراه ژاپن را از تحریم‌های نفتی خود علیه ایران معاف کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها این چهارمین بار است که آمریکا خریداران نفت ایران را برای یک دوره شش ماهه از تحریم‌های خود علیه ایران معاف می‌کند. 10 کشور اروپایی که از این تحریم‌ها معاف شدند شامل بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس هستند.


واشنگتن این کشور‌ها را با شرط کاهش واردات نفت و وابستگی به ایران از تحریم‌های مالی خود معاف کرده است و از آنجا که ژاپن در ماه‌های گذشته واردات نفت خود را از ایران کاهش داده و در ماه ژوئن واردات نفت از ایران 1/38 درصد کمتر از سال قبل بود معافیت ژاپن از این تحریم‌ها انتظار می‌رفت.


وزارت امور خارجه آمریکا در ماه دسامبر درباره تمدید معافیت دیگر خریداران نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و شش کشور دیگر مشتری نفتی ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.


جان کری - وزیر امور خارجه آمریکا - در بیانیه‌ای مدعی شده است: ما فشار قابل‌توجهی را روی دولت ایران اعمال کرده‌ایم و به همکاری با شرکای خود برای افزایش فشار روی ایران ادامه خواهیم داد.


سكه‌های پلمب شده جدید از مهرماه
دبیر كل بانك مركزی از آغاز بسته‌بندی سكه‌های ربع و نیم بهار آزادی توسط این بانك خبر داد و گفت: این سكه‌ها از مهرماه آینده به صورت بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود. محمود احمدی در گفت‌وگو با «ایرنا»، افزود: سكه‌های نیم و ربع بهار آزادی در بسته‌بندی‌های امنیتی همانند سكه‌های گرمی عرضه می‌شود.


وی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است، سكه‌های تمام بهار آزادی نیز در قالب این طرح قرار گیرد و در آینده به صورت بسته‌بندی توزیع شود./دنیای اقتصاد

 


ویدیو : واکنش کاهشی بازار به خبرهای مثبت