واکنش مثبت به رفتار مذاکره کنندگان ایرانی : مذاکرات هسته ای به دیوار سخت خورد.این ...


مذاکرات هسته ای به دیوار سخت خورد.این می تواند توصیفی خلاصه از مذاکرات اردیبهشتی وین باشد. خبرآنلاین: مذاکرات هسته ای به دیوار سخت خورد.این می تواند توصیفی خلاصه از مذاکرات اردیبهشتی وین باشد.

مذاکرات وین 4 برای رسانه ها و مذاکره کنندگان ایران و 1+5 نا امید کننده ترین دور مذاکرات بود.حتی انتظارها برای شنیدن خبری در کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون محقق نشد.

موضوعی که عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده که نقش سخنگوی هیات ایرانی را دارداین چنین توضیحش داد:«طبیعتا چون پیشرفت خاصی در مذاکرات صورت نگرفت، دلیلی هم وجود نداشت که کنفرانس مشترکی برگزار شود. ما درابتدای راهِ یک دوره مذاکرات طولانی و پیچیده و فشرده قرار داریم و هرگاه توافقی -هرچند مقدماتی- حاصل شود، طرفین آن را بیان خواهند کرد.»

عراقچی همچنین گفت که اختلاف های دوطرف بیش از 13 مورد است. برای همین بود که او در پایان مذاکرات از عبارت« پیشرفت محسوسی نداشتیم» استفاده کرد.

در تهران واکنش به رفتار تیم مذاکره کننده ایرانی مذاکرات مثبت است. علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس صلابت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راقابل تقدیر خوانده و گفته است:«آمریکایی‌ها هم باید بدانند اگر مذاکرات در نهایت به نتیجه نرسد، جمهوری اسلامی با اقتدار بیشتری سیاست‌های منطقی توسعه فناوری‌های هسته‌ای را در چارچوب عهدنامه ان‌پی‌تی و مقررات آژانس ادامه می‌دهد و عملا بازنده اصلی در به نتیجه نرسیدن مذاکرات آمریکا خواهد بود چرا که آمریکایی‌ها عامل اصلی به نتیجه نرسیدن این دور از مذاکرات بودند. »

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اما تاکید کرده است که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تمامی موضوعاتی که موجب نگرانی ما هستند در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای رسیدن به توافق جامع مورد بحث قرار می‌گیرند، بنابراین مسأله موشک‌های بالستیک این کشور نیز جزء آنها است.

مذاکرات ایران و آمریکا در وین 4 در حالی برگزار شد که در این دور ،ایران مذاکره در خصوص موشک های بالیستیک خود را «غیر قابل مذاکره» خوانده است.

اظهارت رئیس جمهور و مقام معظم رهبری دو روز قبل از مذاکرات درباره نپذیرفتن آپارتاید هسته ای و بحث درباره موشک های ایرانی پیام هایی بود که تهران قبل از مذاکرات آن را به طرف غربی ارسال کرد.در آخرین روز مذاکرات هم دیدار ظریف و اشتون به طور سه‌جانبه با حضور وندی شرمن نماینده آمریکا برگزار شد. این حضور به معنای قاطعیت ایران برای برداشته شدن همه تحریم ها خصوصا تحریم های آمریکا در قبال ایران است.

در حالی که آمریکایی ها به دنبال یک برنامه سمبلیک هسته ای برای ایران هستند، ایران حاضر نیست برنامه تحقیق و توسعه و غنی سازی خود را متوقف کند.

ایران با بازطراحی راکتور اراک و تداوم بازرسی هاحسن نیت خود را نشان داد.در مقابل رفتار آمریکا در زمینه حق هسته ای ایران به تعبیر رئیس مجلس «اسباب بازی هسته ای» بوده است.مارک دابویز که به دولت اوباما در زمینه تحریم های ایران مشاوره می دهد به روزنامه آمریکایی یو. اس. ای. تودی گفته است: در خاتمه مذاکرات، نوعی ظرفیت غنی سازی برای ایران باقی خواهد ماند.

به دلیل همین مواضع است که مذاکرات به نقطه سخت رسیده است. به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای یک پیغام مهم برای آمریکا دارد؛ ادامه برنامه هسته ای ایران. امری که برای آمریکا شکست محسوب می شود.

با این حال ایران هم نمی خواهد این مذاکرات شکست بخورد. روزهای چانه زنی های دیپلماتیک در راه است.

دو طرف درباره دور جدید مذاکرات اظهار نظر رسمی نکرده اند، با این حال خبرگزاری روسی "ریانووستی" به نقل از "سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پیش بینی کرد که دور بعدی مذاکرات در نیمه دوم خرداد ماه برگزار می شود.


ویدیو : واکنش مثبت به رفتار مذاکره کنندگان ایرانی