واکنش ظریف به سوالی درباره «رضا ضراب» : ظریف گفت: رضا ضراب با هیچ کدام از مسئولین ...


ظریف گفت: رضا ضراب با هیچ کدام از مسئولین ایران رابطه ای ندارد. این مسأله در واقع یکی از موضوعات داخلی ترکیه است و ربطی به ما ندارد و دادگاه ها و نهادهای قانونی و حقوقی ترکیه می توانند این مسأله را در ابعاد داخلی کشور خود بررسی کنند. وی ربطی به ایران ندارد. خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیروز در شهر کردنشین وان در ترکیه در چهارچوب نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه، با همتایان آذری و ترک خود المار محمد یار اف و احمد داوداوغلو دیدار کرد. ظریف دقایقی پس از پایان این نشست، به سوالات شبکه ی تلویزیونی CNNturk پاسخ داد.

بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:

-مطمئنم که روابط تجاری ایران و ترکیه کاملاً قانونی است و در چهارچوب قوانین بین المللی تجارت صورت گرفته و ایران به نظام حقوقی موجود در این حوزه پایبند است. ما تحریم های اعمال شده علیه ایران را کاملاً غیرقانونی می دانیم اما همچنان که گفتم در روابط تجاری خود، مبانی حقوقی را رعایت می کنیم.

-قاعدتاً تصمیمات تجاری و اقتصادی ترکیه از سوی مسئولین این کشور اتخاد می شوند و ترکیه نیز در برابر قوانین بین المللی تعهداتی دارد و به این تعهدات عمل کرده است و این رفتار حقوقی به نفع هر دو کشور است و همه چیز کاملاٌ شفاف و قانونی است. نهادهای قانونی ترکیه نیز در این خصوص می توانند تحقیق و بررسی های لازم را به عمل بیاورند و مطمئن شوند که همه چیز قانونی است.

-ما به عنوان ایران ، تمایلی به مداخله در امور داخلی دیگر کشورها نداریم و به ویژه در مورد مسائل داخلی همسایگانمان، هیچ اقدام مداخله جویانه ای انجام نمی دهیم و امیدواریم که روابط ما در همه ی زمینه ها به بهترین شیوه توسعه پیدا کنند و نه تنها در زمینه ی گاز و نفت بلکه در دیگر عرصه ها نیز بتوانیم روابط رو به رشد و سازنده داشته باشیم.

-رضا ضراب با هیچ کدام از مسئولین ایران رابطه ای ندارد. این مسأله در واقع یکی از موضوعات داخلی ترکیه است و ربطی به ما ندارد و دادگاه ها و نهادهای قانونی و حقوقی ترکیه می توانند این مسأله را در ابعاد داخلی کشور خود بررسی کنند. وی ربطی به ایران ندارد.

-در ایران، تحقیقاتی درخصوص فساد مالی در جریان است. تاکنون در این خصوص چیزی مشاهده نشده که ارتباطی با ترکیه داشته باشد. شاید اسم برخی کشورها در این پرونده مشاهده شود اما این مسأله هیچ ارتباطی با پرونده ی فساد مالی مورد بحث شما در ترکیه ندارد. ما در حال حاضر تحقیق می کنیم.

-این مسأله به دادگاه و حوزه های حقوقی مرتبط است و آنها در این خصوص حکم می دهند اما ربطی به مسائل جاری ترکیه ندارد. آن چه که برای ایران اهمیت دارد، عدم پرداخت بدهی های این فرد به خزانه ی دولت است.

-بر این باورم که خانم اشتون نیز مانند ما امیدوار است و تداوم مذاکرات نیز براساس امیدواری است اگر نه چیزی غیر از وقت کشی نخواهد بود و ادامه ی آن بی معنی خواهد بود. اما هر دو طرف باید در اوج حسن نیت به پیمودن این مسیر ادامه دهند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که ملت ایران تردیدهایی درخصوص رویکرد غربی ها دارد و از میزان جدیت و صداقت غربی ها مطمئن نیست. گونه ای بی اعتمادی وجود دارد که ناشی از رفتار سی سال اخیر غرب در قبال ایران است و لازم است که غرب اعتمادسازی کند. مذاکرات ما در روزهای دوشنبه و سه شنبه ی پیش رو ادامه پیدا می کند و طبیعتاً امید ما پیشرفت در حوزه ی مذاکرات است. قرار نیست در یکی دو نشست ژنو به نتیجه نهایی برسیم اما پیشرفت قدم به قدم خواسته ی ماست و به رسیدن به نتایج ماندگار و ارزشمند امیدوار هستیم.


ویدیو : واکنش ظریف به سوالی درباره «رضا ضراب»