واکنش رسانه های دنیا به «انرژی هسته ای» تتلو : این روزها امیرحسین مقصودلو ملقب ...


این روزها امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو حسابی در کانون توجهات قرار دارد. او که زمانی یک خواننده زیرزمینی محسوب می شد حالا و به قول طنازان اینترنتی تبدیل به یک خواننده روی ناو شده.



هفته نامه تماشاگران امروز - رسول مجیدی: «اینم از تایمز: یعنی نیویورک تایمز و واشنگتن پست که دیگه این دوتا خفن ترین در دنیا هستن؛ نمی دونم چی بگم فقط می دونم همش لطف خداست.»

این یکی از پست های امیر تتلو است بعد از موزیک ویدئوی جدیدش. خواننده زیرزمینی که برای این آهنگ از سوی یکی از نهادهای وابسته به ارتش تقدیر شده اما همچنان مجاز نیست، حتی همین آهنگی که حسابی نامش را همزمان با پایان مذاکرات هسته ای ایران و غرب، سر زبان ها انداخته است؛ خواننده عشق فوتبالی که یکی از محبوب ترین ستاره های دنیای مجازی است.

او با هیجان از این گفته که مهمترین رسانه های دنیا از آهنگ جدیدش نوشته اند و آنچه در ادامه می خوانید نگاهی به این نوشته ها درباره تتلو است.

امیر تتلو انرژی هسته ای , انرژی هسته ای تتلو , انرژی هسته‌ای تتلو

این روزها امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو حسابی در کانون توجهات قرار دارد. او که زمانی یک خواننده زیرزمینی محسوب می شد حالا و به قول طنازان اینترنتی تبدیل به یک خواننده روی ناو شده.

تتلو که همچنان سودای بازی حرفه ای در ورزش فوتبال را در سر می پروراند، اخیرا اعلام کرده اگر در لیگ برتر ایران به بازی گرفته نشود به کشورهای دیگر همچون ترکیه خواهد رفت. او به واسطه همین علاقه فوتبالی اش، یک سالی می شود که جایی در رسانه های ورزشی برای خود باز کرده اما حالا و با انتشار کلیپ بحث برانگیز «انرژی هسته ای» حرف او بیشتر از همیشه به تیتر یک تبدیل شده است.

رسانه هایی که تا همین چند سال پیش از بردن نام او هم ابا داشتند و خواستار برخورد قضایی با خواننده های زیرزمینی بودند، در اقدامی مشترک ویدئوکلیپ او را در صدر اخبار خود قرار دادند؛ اما مهمتر از توجه سایت های محافظه کار به امیر تتلو، لوکیشن های ویدئوکلیپ اوست. بیشتر زمان کلیپ جدید تتلو در محیط های نظامی و ناو جدید ارتش ایران فیلمبرداری شده است. همین هم شایعات زیادی را در رسانه ها و فضای مجازی به وجود آورده.

در هفته ای که گذشت این موضوع حتی مورد توجه رسانه های خارجی هم قرار گرفت و روزنامه ها و مجلات معتبری به ابعاد این ماجرا پرداختند. به قول قدیمی ها «هر کسی از ظن خود شد یار من». هر روزنامه ای تحلیل خاص خود را داشت و انتشار این ویدئو کلیپ را در راستای سیاست های جدید سیاستمداران ایرانی می دانست.

به طور مثال مجله معتبر تایم آمریکا با انتشار این ویدئو مدعی شد: «ارتش ایران به علاقه به رپ، ریتم، موزیک بلوز و شبکه های اجتماعی مشهور نیست اما فرماندهان ایرانی به امیر تتلو کمک کرده اند تا با ساخت ویدئویی در یک ناو و همراه با ارتشیان، به توافق هسته ای واکنش نشان دهد.»

واکنش رسانه های خارجی به توافق هسته ای , انرژی هسته ای , انرژی هسته ای چیست

این مجله در ادامه نوشته است: «تتلو در اینستاگرامش بیش از یک میلیون و چهارصد هزار طرفدار دارد اما نمی تواند ویدئوکلیپ هایش را از تلویزیون ایران پخش کند چرا که موزیکش مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد دولت ایران نیست. با این همه این موضوع نتوانست مانع اجازه ارتش برای دسترسی کامل به تتلو جهت ساخت ویدئوکلیپ شود.»

البته تمام واکنش های بین المللی به کلیپ انرژی هسته ای تتلو به گزارش تایم محدود نمی شود. روزنامه واشنگتن پست که سیاست های ضد ایرانی مدیران این روزنامه در سال های گذشته هم در آن مشهود بوده، گزارشی از این موضوع تهیه کرده: «یک خواننده جوان با مدل موهای غیررسمی و گردنبند منجوق دوزی شده، هیچ شباهتی به پوستر یک کودک بزرگ شده در ایران ندارد اما این خواننده که با نام امیر تتلو شناخته می شود، دست به انتشار ویدئویی زده که رگه های تبلیغات ملی گرایانه در آن هویداست.»

سایت المانیتور که رخدادهای خاورمیانه را رصد می کند با انتشار گزارشی بلندبالا، تحلیل جالبی انجام داده و مدعی شده است: «این حقیقت که ارتش ایران با امیر تتلو همکاری کرده، نشان می دهد که سیاستمداران ایران برای تهییج نسل جوان شان از ابزارهای جدیدی استفاده می کنند.»

تحلیلگر این سایت در ادامه نوشته است: «این ویدئو دو هدف داشت. صحبت با جوانان به زبان خودشان و دادن پیام به جهان که ایران از صلح در منطقه دفاع می کند.»

با این همه جالب ترین واکنش بین المللی به کلیپ انرژی هسته ای تتلو را می توان در روزنامه گاردین خواند. این روزنامه در نسخه دیجیتالش و در گزارشی بلندبالا ادعاهای جالبی را از افکار پشت پرده انتشار این کلیپ مطرح کرده است: «ویدئوی اخیر تتلو نشان می دهد که چگونه دولت ایران در یک دهه گذشته برای جذب جمعیت جوان کشورش، دست به حمایت و تبلیغ ایران دوستی زده.»

طرح گرافیکی انرژی هسته ای رضاآشایی , تتلو در رسانه های خارجی , عکس انرژی هسته ای

گاردین در ادامه تحلیلش نوشته: «بعضی از رهبران فرهنگی ایران متوجه شده اند که مخاطبان رسانه ملی در کشور رو به افول بوده است. در دو دهه گذشته، فیلمسازان با به تصویر کشیدن فیلم هایی از دفاع مقدس و نوشتن کتاب هایی در این مورد و ساخت سریال هایی با این مضمون مردم را جذب می کردند. حالا اما سبک فیلم های دفاع مقدسی هم عوض شده و فیلم های پرفروشی چون اخراجی ها از ده نمکی که ته مایه طنز دارند، اقبال بالایی پیدا می کنند.»

این روزنامه روشنفکری انگلیس در ادامه ادعاهایش نوشته: «ترویج ملی گرایی در ایران را می توان در فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا به خوبی دید. در این فیلم مصطفی چمران، اولین وزیر دفاع را یک چهره وطن پرست معرفی می کنند. یا مسعود ده نمکی، سردبیر پیشین نشریه شلمچه با ساخت سه گانه ای جوان پسند تصویر دیگری از جنگ داد. یا در نمونه دیگری از گسترش ملی گرایی در ایران می توان به موضوع 175 تشییع جنازه غواص جنگ ایران و عراق پرداخت. مردم در رسانه های جمعی حسابی به این موضوع واکنش نشان دادند و مردم با هر طرز فکری برای تکریم آنها پای به مراسم گذاشتند. به همین دلیل کلیپ تتلو را هم می توان در ادامه سیاست های 10 سال اخیر ایران دانست.»

فارغ از همه نگاه ها به علت ساخت ویدئوکلیپ انرژی هسته ای تتلو، باید گفت که به نظر می رسد این کلیپ به هدف خود رسیده است. هم در بین مردم ایران دیده شده و هم توجه رسانه های بین المللی را جلب کرده است.


ویدیو : واکنش رسانه های دنیا به «انرژی هسته ای» تتلو