واکنش تند حاتمی‌ کیا به اظهارات کیارستمی : ابراهیم حاتمی‌کیا شدیدا از سخنان ...


ابراهیم حاتمی‌کیا شدیدا از سخنان عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری صریح مسئولان امر در این زمینه شد. خبرگزاری ایسنا: ابراهیم حاتمی‌کیا شدیدا از سخنان عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری صریح مسئولان امر در این زمینه شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پشت تریبون رفت و با انتقاد شدید از سخنان عباس کیارستمی گفت: عزیز کرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را افرادی دانست که قربانی جنگ شده‌اند. من مصاحبه ایشان را چندبار نگاه کردم که ببینم آیا اشتباه می‌کنم یا خیر؛ البته از قبل هم می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ بی‌اعتنا است.

وی افزود: ایشان عزیز کرده بودند و هستند. ایشان همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های خارجی بالا برده‌اند و دستشان درد نکند اما آنچه اکنون رخ داده میزان را به دست بچه‌ها و کسانی می‌دهد که باید متوجه برخی از امور باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «چ» توضیح داد: برادران و آنهایی که به قصد گفتن بعضی حرف‌ها به سینما آمده‌اید، الان استاد اعظم ما نگاهش به سینما و دوران دفاع مقدس این گونه است که می‌گوید. از آقای رئیس جمهور، آقای وزیر ارشاد، آقای ایوبی، آقای جعفری جلوه و تمام کسانی که دستی بر جریان سینما دارند انتظار دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند.

حاتمی‌کیا با تاکید بر این که عزتش را از جای دیگر به دست می‌آورد، خطاب به حجت‌الله ایوبی تصریح کرد: آقای ایوبی! شما در جنگ بودید و بچه‌های جنگ و شهدا را می‌شناسید. از شما انتظار داریم در این باره به صراحت سخن بگویید.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنانش با تاکید بر موضع‌گیری مسئولان در برابر اظهارات کیارستمی که نام او را به زبان نمی‌آورد، گفت: معتقدم اگر مسئولان امر نظری به صراحت ندهند، دارم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق وجود دارد. به خون همین شهدا دعا کنید کسانی که شهدا و خون آن‌ها را نمی‌بینند رسوا شوند.

در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جوایز برگزیدگان اهدا شد که از جمله آن می‌توان به تندیس بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم چ، تندیس بهترین فیلم به بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم چ، تندیس‌های بهترین بازیگری مرد و زن به ترتیب به بابک حمیدیان برای بازی در فیلم چ و مریلا زارعی برای بازی در فیلم شیار ۱۴۳ اهدا شد.

قبل از آنکه ابراهیم حاتمی کیا برای دریافت جایزه‌اش به روی سن برود و این سخنان را مطرح کند، حجت‌الله ایوبی مراسم اختتامیه را ترک کرده بود. البته طبق پیامک یکی از خبرگزاری‌ها، رئیس سازمان سینمایی عصر دیروز در گفت‌و‌گویی درباره سخنان کیارستمی واکنش شدیدالحن نشان داده و گفته بود: «خبر اظهار نظر سخیف یکی از کارگردانان درباره دفاع مقدس را بررسی می‌کنیم. دفاع مقدس خط قرمز همه است. سینما خود را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس می‌داند.»


ویدیو : واکنش تند حاتمی‌ کیا به اظهارات کیارستمی