واکنش به حادثه تکان دهنده در یک مهد کودک : حسن هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی با ...


حسن هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی با اعلام تاسف از اتفاق پیش‌آمده گفت: من به‌طور کامل در جریان این واقعه تلخ هستم و فیلم آن را مشاهده کردم. می‌خواهم رسانه‌های محترم و اذهان عمومی آگاه باشند که اقدامات لازم در زمینه پیگیری این تخلف صورت گرفته است. روزنامه فرهیختگان: درست از روزی که فیلم کودک‌آزاری در یکی از مهدکودک‌های ایران منتشر شد، اعتراضات عمومی دامنه پیدا کرد و مردم به دنبال نهادی می‌گشتند که صدای اعتراض‌شان را برسانند. ماجرا از این قرار بود که دوربینی در یک مهدکودک نشان می‌داد که مربی مهد با رفتاری غیرانسانی کودکی را خوابانده و با کتک به او غذا می‌دهد، بعد هم در یک حرکت کاملا عجیب و غریب که نشان‌دهنده نفرت مربی از بچه‌ها و شاید شغلش باشد او را از موهایش بلند می‌کند و هلش می‌دهد.

تصویر کودکی که تمام لحظه‌های حضور در مهدکودک نفسش حبس شده و منتظر است تا مادرش بیاید او را به آغوش بکشد، به اندازه کافی تصویر دردناک همه کسانی است که در دوران کودکی حضور در مهدکودک‌ها را تجربه کرده‌اند. کودکی که نه زوری برای دفاع از خودش دارد و نه زبانی که لب به اعتراض بگشاید و نه شجاعتی که ماجرا را برای خانواده‌اش شرح دهد.

کودکی که برای چند ساعت از خانواده‌اش جدا می‌شود و مدام چشم به در دارد که مادر یا پدر او را به آغوش بکشد، حالا تصور کنید یکی از همین بچه‌هایی که ما در خیابان می‌بینیم و قربان صدقه‌شان می‌رویم، به جرم سر و صدا کردن زیر دست و پای مربی‌اش جرات نفس کشیدن نداشته باشد و مربی با هر قاشقی که به زور به حلق او فرو می‌کند، ضربه‌ای نثار صورت کوچک و بی‌گناهش کند. و این اتفاقی بود که در یکی از مهدکودک‌های استان اردبیل افتاده بود.

هنوز اذهان عمومی در شوک خبر اذیت و آزار دو دانش‌آموز دبستانی توسط معلمان آنها در مدرسه به آرامش نرسیده بود، که انتشار این فیلم بار دیگر این سوال را در ذهن‌ها به وجود آورد که چقدر سیستم آموزشی ما با ضوابط و قوانین پیش می‌رود.

زنان شاغل که مجبور هستند فرزندان‌شان را به مهدکودک‌ها بسپارند، با انتشار این تصاویر چقدر می‌توانند به مهدهای کودک اعتماد کنند و فرزندان خود را به مهدکودک‌ها بسپارند. چه ضمانتی وجود دارد که فرزند آنها مورد اذیت و آزار و ضرب و جرح ذهن بیمار یک مربی متخلف یا بیمار قرار نگیرد؟

مسئولان مهدکودک به مقامات قضایی تحویل داده شدند

این ماجرا در ابتدا توسط سازمان بهزیستی استان اردبیل تکذیب شد و آنها را وادار کرد که اعلام کنند تصاویر ساختگی است، اما وقتی کار به جاهای باریک کشید و اعتراض‌ها بالا گرفت، چاره‌ای جز اعتراف به این ماجرای تلخ برای سازمان بهزیستی باقی نماند.

رویا محمدی، مدیرکل سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی درباره انتشار این تصاویر و نحوه نظارت بر مهدکودک‌ها عنوان کرد: «نظر به اینکه براساس بند 1 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 /11/ 80 مجلس شورای اسلامی، صدور پروانه فعالیت مهدهای کودک برعهده سازمان بهزیستی کشور است، این دستورالعمل در اجرای ماده 3 دستورالعمل اجرایی موضوع بندهای 1 تا 12 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب جلسه مورخ 6 /3 /87 شورای معاونین سازمان بهزیستی، توسط معاونت امور اجتماعی تهیه، به تصویب شورای معاونین رسیده و مبنای کار کمیسیون عالی و کمیسیون استان‌ها خواهد بود.

ما هم تمام اقدامات مربوط به مهدکودک‌ها را مطابق قانون فوق‌الذکر انجام می‌دهیم. بعد از انتشار این تصاویر بود که اقدام به پلمب این واحد آموزشی کردیم و مربی و مسئول این مهدکودک به مقامات قضایی تحویل داده شدند، قطعا ما همچنان در شوک این اتفاق هستیم، نظارت‌های مداومی بر فعالیت مهدکودک‌ها داریم و بازرسان ما به‌طور مستمر به مهدکودک‌ها سر می‌زنند، اما این اتفاق زمانی افتاده که بازرسی به مهد نرفته بود. اما حداقل در چهار ماه گذشته بیش از پنج‌بار به تمام مهدکودک‌های استان سر زده‌ایم. قطعا با این تخلف برخورد جدی‌ای صورت خواهد گرفت.»

هیچ اغماضی صورت نمی‌گیرد

حسن هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی با اعلام تاسف از اتفاق پیش‌آمده گفت: «من به‌طور کامل در جریان این واقعه تلخ هستم و فیلم آن را مشاهده کردم. می‌خواهم رسانه‌های محترم و اذهان عمومی آگاه باشند که اقدامات لازم در زمینه پیگیری این تخلف صورت گرفته است. مدیرکل سازمان بهزیستی استان اردبیل نیز یک مصاحبه مطبوعاتی داشت و موضع خود را اعلام کرد. ظرف 12 ساعت بعد از انتشار تصاویر مهدکودک مورد بحث، آنجا مورد بازرسی قرار گرفت و تعطیل شد و عاملان این موضوع بازداشت شدند و در اختیار قوه قضائیه قرار گرفتند. بنده نیز به‌عنوان متولی بهزیستی شکایت کردم و منتظر اقدامات بعدی هستم. متاسفانه بر کسی پوشیده نیست که گاهی این اتفاق‌ها می‌افتد و ما درصدد هستیم به‌طور کامل این اتفاقات را ریشه‌کن کنیم. هیچ چشم‌پوشی هم در زمینه این اقدام غیرانسانی در کار نیست.»

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر گزینش مربیان مهدکودک افزود: «ما گزینش داریم، اما این مهدکودک‌ها همگی به مراکز غیردولتی وابسته‌اند. اینها هیچ‌کدام دولتی نیستند و رئیس هر مرکز باید پاسخگوی تخلفات مرکزش باشد و ما به‌عنوان متولی دولتی و ناظر، وظیفه نظارت داریم، البته با ملاحظات کامل. به نظر می‌رسد ما در توسعه مهدکودک‌ها موفق بوده‌ایم اما به این موضوع هم واقف هستیم که از این دست اتفاقات هرگز نباید بیفتد. توصیه و خواسته من در این راه دشوار و اتفاق ناگواری که افتاده از رسانه‌ها این است که با یک منطق خوب رسانه‌ای ماجرا را دنبال کنند. من باز هم تاکید می‌کنم آنچه که وظیفه سازمانی بوده انجام شده و مابقی با قوه قضائیه است.»

رئیس سازمان بهزیستی در پایان تاکید کرد: «آرمان ما این است که این اتفاق‌ها دیگر تکرار نشود و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مهم خواهیم کرد. من باز هم تاکید می‌کنم که تست‌های متعددی از کلیه مربیان انجام می‌شود و همه آنها پرونده‌های گزینشی دارند که شما با تماس با بخش گزینش سازمان بهزیستی می‌توانید این پرونده‌ها را مشاهده کنید. اما این روند سه سال است که شروع شده و برای جا افتادن آن نیاز به زمان بیشتری داریم. بحث سوءسابقه این مربیان نیز در مراکز انتظامی انجام می‌شود.

ما آنقدر در گزینش مربیان سرسختی کردیم که بارها مورد اعتراض قرار گرفته‌ایم اما اعلام کردیم این ضرورت کار در سازمان بهزیستی است. ما هیچ‌گونه چشم‌پوشی و اغماضی در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی نداریم.» سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فرهیختگان، با ابراز نگرانی از انتشار این ویدئو اعلام کرد: «قطعا این مساله در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از نمایندگان استان اردبیل خواهش می‌کنیم که شخصا به پیگیری موضوع بپردازند. متاسفانه در روزهای اخیر خبرهای خوبی در زمینه بحث آموزش به گوش ما نمی‌رسد و امیدواریم که هرچه زودتر بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم....»


ویدیو : واکنش به حادثه تکان دهنده در یک مهد کودک