واکنش انصار حزب الله به انتشار یک خبر :  اخباراجتماعی - انصار حزب‌الله: از ...



انصار حزب الله , انصار حزب‌الله , عضویت در انصار حزب الله


 اخباراجتماعی - انصار حزب‌الله: از گروه‌های سیار استفاده می‌کنیم

به‌‌هرحال مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در تعالیم مکتب و سازوکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که موضوع یکی از اصول اولیه قانون اساسی قرار گرفته و در تعبیرات رهبر‌معظم‌انقلاب نیز به‌عنوان «وظیفه شرعی و انقلابی همگان» مورد تاکید بوده است.

پیرو تیتر دیروز «شرق» تحت‌عنوان «گشت موتورسوار «انصار» می‌آید»، «انصار حزب‌الله» توضیحی به روزنامه ارسال کرده‌اند که با توجه به بازنشر آن در تابناک  عینا نقل می‌شود:

«احتراما در مورد تیتر اول آن روزنامه مورخ 18/4/93 با عنوان «گشت موتورسوار «انصار» می‌آید» و زیرتیتر آن، که به‌نوعی خلاف مقصود گوینده را تداعی می‌کند، توضیحاتی جهت انتشار در اولین شماره منتشره در همان صفحه و با همان تیتر و قلم وفق قانون مطبوعات در پی به اطلاع می‌رسد:

الف- همانگونه که در متن چاپ‌شده روزنامه به نقل از ایسنا صریحا ذکر شده چون عنوان گشت موتوری احیانا ممکن است شائبه تشابه و یا تعارض با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی را تداعی کند، ما در لفظ مناقشه نداشته و از این عنوان عبور می‌کنیم و همانگونه که در خبرپردازی‌ ایسنا به‌خوبی مشاهده می‌شود از تعبیر گروه‌های سیار امربه‌معروف استفاده می‌کنیم. علیهذا تیترپردازی آن روزنامه با اصطلاحی که منشأ حساسیت شده و در متن همان خبر تعدیل و تصحیح شده است نوعی تحریف آشکار در ادای رسالت مطبوعاتی و اخلاق رسانه‌ای محسوب شده و لازم است به صورت مکفی و وفق قانون و اخلاق تصحیح و جبران شود.

ب- در مورد جمله زیرتیتر که از قول دبیرکل انصار ذکر شده بود که گشت‌های موتوری نیاز به مجوز ندارد نیز توضیح لازم اینکه همانگونه که متن خبر آن روزنامه گواه است جمله دبیرکل این نبوده که گشت موتوری احتیاج به مجوز ندارد، بلکه دقیقا پس از نفی و عبور از «گشت موتوری» اظهار شده است که احتیاج به مجوز ندارد، هرچند در سوال خبرنگار ایسنا تعبیر گشت موتوری به کار رفته باشد. متاسفانه اینگونه تیترپردازی شرق یادآور ضرب‌المثل شخصی است که می‌گفت «حسن و حسین دختران معاویه هستند» که دیگری در تصحیح اشتباه او گفت: اساسا حسن و حسین دختر نیستند.

به‌‌هرحال مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در تعالیم مکتب و سازوکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که موضوع یکی از اصول اولیه قانون اساسی قرار گرفته و در تعبیرات رهبر‌معظم‌انقلاب نیز به‌عنوان «وظیفه شرعی و انقلابی همگان» مورد تاکید بوده است. قهرا وظیفه همگانی نیاز به کسب مجوز ندارد. خواه آمربه‌معروف از موتور بهره گیرد یا هر وسیله نقلیه دیگری و خواه در نقطه‌ای ثابت باشد و یا سیار، این عوامل تاثیری در صورت مسئله و ماهیت امربه‌معروف ندارد.

توضیح «شرق»: درباره تکذیب موتوری‌بودن کسانی که «انصار حزب‌الله» آنان را «گروه‌های سیار امربه‌معروف» می‌خواند در گفت‌وگوی انتشاریافته توسط «ایسنا» که در «شرق» بازتاب یافت، آمده است: «وی[عبدالمجید محتشم] با اشاره به برخی از مطالب مطرح‌شده در مورد این گشت‌ها که با عنوان گشت‌های موتوری مطرح شده است و همچنین واکنش نیروی انتظامی در این ارتباط اظهار کرد: ما در لفظ، مناقشه نداریم و اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم و تاکید داریم که این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد». بر این اساس؛ عنوان «گشت موتوری»، پس از جمله «وی با اشاره به...» آمده و منسوب به دبیرکل «انصار حزب‌الله» است.

در جمله بعدی نیز محتشم استفاده از گشت موتوری را نفی نکرده، بلکه گفته‌اند: «اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم» و روی واژه عبور از «لفظ» تاکید کرده‌اند و نه تکذیب «گشت موتوری». علاوه بر این، سایت رسمی و خبری این تشکل، پنجشنبه 12تیر93 مطلبی با روتیتر «درجلسه هفتگی انصار حزب‌الله مطرح شد» و تیتر «گشت‌های موتوری حزب‌الله و ملاحظات پیش‌رو»، منتشر کرده که در همان ابتدای خبر آمده است: «روز یکم تیرماه، اولین گروه‌های گشت‌های موتوری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای عمل به این فریضه راهی خیابان‌های تهران شدند» کنار این خبر نیز عکسی از تعداد پرشماری از نیروهای موتورسوار «انصار حزب‌الله» جلب توجه می‌کند.

 

در بند دوم توضیح ارسالی نیز در انتقاد از جمله «زیر تیتر» روزنامه «شرق» آمده است: «جمله دبیرکل این نبوده که گشت موتوری احتیاج به مجوز ندارد»؛ این در حالی است که زیرتیتر «شرق»، جمله «گشت امربه‌معروف، احتیاج به مجوز ندارد»، بوده است که مستند آن نیز بخشی از گفت و گو است که در آن تصریح شده است: «وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های ذیربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این ارتباط مجوزی گرفته‌اید» افزود: این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته اینگونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد. محتشم افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه شرعی، انقلابی و همگانی است.»

 
لباس‌شخصی‌ها «انصار حزب‌الله» و دیگران هستند
به بهانه صحبت‌های دوروز پیش‌ دبیرکل «انصار حزب‌الله» درباره تداوم فعالیت «گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» شرق گفت‌وگویی با عبدالحمید محتشم انجام و چالش‌های قانونی قضیه و همین‌طور بحث لباس‌شخصی‌ها را هم با او مطرح کرده‌ است.

 شما اعلام کرده‌اید که فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انصار حزب‌الله تداوم پیدا می‌کند. منظور شما گروه‌های موتوری است؟
یعنی وسیله نقلیه‌ای که در اختیارشان است.

 این وسیله یعنی موتور نیست؟
چرا، بله ولی ما در وظایف دستگاه‌ها نمی‌خواهیم دخالت کنیم.

در صحبتی که در جلسه هفتگی انصار شده و خبری که روی سایت شما هم هست دقیقا از عنوان موتورسوار استفاده شده‌ است.

در جلسه هفتگی که سخنرانان مختلف می‌آیند. در سایت مطرح شده اما چون منشا سوء تفاهم شده ما اصراری نداشتیم.

 یعنی آنچه الان روی سایتتان درباره فعال‌شدن گشت‌های موتور هست را تکذیب می‌کنید؟ من دقیقا متوجه منظور شما نمی‌شوم.
چون در تداعی منشا سوءبرداشت می‌شود ما روی این بحث اصراری نداریم.

 افراد شما تا کجا مجاز به تذکردادن به دیگران هستند؟ اگر فردی امربه‌معروف انصار را نپذیرفت یا اصلا نسبت به درست‌بودن تذکر آنان معترض بود، گشت انصار چه اقدامی قرار است انجام دهند؟
ما ضابط رسمی که نیستیم و ضابطان کار خود را انجام می‌دهند. بحث اجرا موکول به آنهاست.

 هیچ ارتباط رسمی و غیررسمی‌ای با نیروی انتظامی و بسیج ندارید؟
نخیر آنها شرح وظایف قانونی خود را دارند، ما تا حدی که مجاز هستیم وارد عمل می‌شویم.

 این حد مجاز تعریفش چیست؟
یعنی تذکر بازدارنده.

 یعنی اگر فرد به «تذکر بازدارنده» شما توجه نکرد اقدامی انجام نمی‌دهید؟ اگر اعتراض و درگیری احتمالی صورت گرفت چه؟
از طرف ما تلاش می‌شود به این وضعیت منجر نشود. اما اگر مقاومت صورت گیرد؛ محتمل است.

 شما که می‌گویید که قانونا وظیفه‌ای بر شما محول نشده اگر مشکلی پیش آید چه؟ مسوولیتش با چه کسی است؟
اگر مقاومت ایجاد شود، سازوکار خودش را دارد.

 چه سازوکاری؟
از جانب ما اصراری بر مشاجره و تنازع نیست.

 شما سال 84 هم بیانیه‌ای درباره برخورد با مفاسد اجتماعی و جرایم همسو داده بودید. همان زمان رییس دادگستری تهران در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که ما کاری با «انصار» نداریم و در قانون به‌جز بسیج چیزی تحت عنوان «انصار» به‌عنوان ضابط قضایی دیده نشده است. و اگر کسی در این زمینه وارد شود، خلاف قانون است. فکر نمی‌کنید که ممکن است کار شما غیرقانونی باشد و در عمل با نهادهای قانونی به مشکل بخورد؟
ما حیطه عملمان مشخص است و در حیطه‌ای نمی‌آید که در تعارض با قانون قرار گیرد.

 ولی صحبت‌های رییس وقت دادگستری بر غیرقانونی‌بودن فعالیت انصار در حوزه عمومی تکیه دارد.

من بعید می‌دانم که آنها تذکر لسانی را نفی کرده باشند. ما در شرع مقدس تکلیف داریم

 امربه‌معروف شروطی دارد. آیا شما این شروط را رعایت می‌کنید؟
طبعا باید اینطور باشد. ما رفتار غیرمتعارف انجام نمی‌دهیم.

 شما چرا در بین موارد تحت شمول امربه‌معروف‌ و نهی‌ازمنکر این اندازه روی بحث حجاب تاکید دارید. خیلی از موارد دیگر هم هست. مثل بحث مفاسد اقتصادی، رشوه، دروغ و... که در این سال‌ها هم زیاد شده؛ وارد نمی‌شوید؟
در آموزه‌های مکتبی ما بحث حیا و حجاب جایگاه خاصی دارد. برخی موارد مفسده آشکار هستند.
 
شاید کس دیگری بگوید مثلا دروغ‌نگفتن جایگاه خاص‌تری دارد. معیار شما برای این اولویت چیست؟
ما بالاخره در «یالثارات» به همه مباحث منکراتی پرداخته‌ایم و در آرشیو ما موجود است. همین بحث مفاسد اقتصادی را به‌ویژه پرداخته‌ایم.

 این همه رخداد مفسده‌آمیز در سال‌های اخیر داشتیم. واکنش شما در عرصه عمومی مثلا درباره مفاسد اقتصادی چه بود؟
ما چند راهپیمایی و تجمع داشتیم. اما حجاب چون مفسده آشکار است باید واکنش فوری و به‌روز در برابرش انجام شود.

 شما فهرستی از این منکرات آشکار دارید؟ یا فقط مساله حجاب است؟
شما بفرمایید.

 شما در این حوزه داعیه دارید.

موارد دیگر هم بوده مثلا یک مورد این بود که در میدان انقلاب یک سازه با آرم رژیم جعلی اسراییل نصب شده بود که ما مخالفت کردیم و شهرداری آن را برداشت و سازه دیگری نصب کرد.

 برخلاف آنچه معمولا ادعا می‌شود، برخوردهای شما بیشتر شایبه سیاسی دارد تا فرهنگی. مثلا در دولت اصلاحات شما به شدت فعال بودید. با آمدن  دولت احمدی‌نژاد کاملا در خفا ماندید. دولت روحانی که روی کار آمده دوباره فعالیت‌هایتان شروع شده. یعنی ما در هشت سال گذشته هیچ مشکل و مساله‌ای نداشتیم؟ وضعیت حجاب از نظر شما آن زمان مشکلی نداشت؟
«یالثارات»، بیلان کار «انصار» است. می‌شود با مراجعه به آن دید که ما فعال بود‌ه‌ایم. چند تظاهرات داشته‌ایم.

 می‌شود تاریخش را ذکر کنید؟
در «یالثارات» موجود است. تظاهرات هم مکرر داشتیم. خودم حضور داشتم.

 در تجمع جلو وزارت کشور دولت روحانی، شما هم بودید؟
شخصا نه اما بانی آن؛ جمعی از طلاب بودند.

 برای تجمع مجوزی صادر نشده بوده و بعدا از سوی نهادهای قانونی و قضایی هم اشاره شده بود که تجمع غیرقانونی بوده ‌است.

ظاهرا مراجعه داشته‌اند، اما مجوز نداده‌اند.

 شما این حق را برای همه قایلید که بدون صدور مجوز، بتوانند تجمع برگزار کنند؟
جنس فعالیت‌های امربه‌معروفی با سیاسی دوتاست. بالاخره در قانون اساسی هم این تفکیک برای مواردی که به امربه‌معروف مربوط می‌شود، صورت گرفته است.

 اما گاهی درخواست تجمع برای یک خواسته صنفی و غیرسیاسی است ولی بدون مجوز، اجازه برگزاری داده نمی‌شود.

یک وقتی یک اعتراضی هست به اینکه چرا یک قانون نمی‌شود.

 در تجمع جلو سفارت انگلیس هم رفتار ساختارشکنانه رخ داد. شما هم حضور داشتید؟
نخیر. رهبری هم آن را نفی کردند. تجمع هم سیاسی بود. جنس آن تجمع اصلا فرق داشت

 شما گفته‌اید نشریه «یالثارات» را 18 تیر روی دکه می‌برید؟ علت خاصی دارد؟
نخیر. وقتی دادسرای تهران ادعاهای هیات نظارت را مردود شمرد؛ ما دیگر مجاز به انتشارش شدیم.

 کمی به گذشته برگردیم و نقدهای آقای الله‌کرم را به «انصار حزب‌الله» تهران بررسی کنیم. ایشان سال 89 هشدار داده بودند که «اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از طرف مردم تعطیل شود یا مسوولان سازوکار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند؛ به‌زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی مجدد از سوی جریان‌های حزب‌اللهی خواهیم بود» با توجه به اینکه شما زمانی در یک گروه بودید؛ فکر می‌کنید چر ایشان این هشدار را داده‌اند؟
 اطلاعی ندارم؛ البته شنیدم که ایشان چنین حرفی زده است.
 
«لباس‌شخصی»، شده مفهوم بدون مصداق. شما کمک کنید ما مصادیقشان را پیدا کنیم.

لباس‌شخصی‌ها «انصار حزب‌الله» هستند و دیگران هم هستند. اما آن لباس‌شخصی‌های کوی دانشگاه ما نبودیم.

 می‌خواستم اینجا اشاره‌ای هم کنم به یکی از صحبت‌های شما در گذشته که گفته‌ بودید ترور سعید حجاریان تقصیر خودش بود. واقعا چرا؟
چون منادی تئوری خشونت در عمل بودند.

 خشونت یعنی منادی ترور بودن؟
نه. مقاومت مدنی و چانه‌زنی از بالا و فشار از پایین.

 این مقاومت مدنی یعنی به اعتقاد شما منادی خشونت و ترور و حذف فیزیکی‌بودن؟
من که از ترور دفاع نکردم. ما در آنجا کار ترور را محکوم کردیم. این صراحتا در اطلاعیه ما هست و در «یالثارات» هم آمده است. اما درعین‌حال گفتیم محرک این داستان خود فرد بوده است.

 این پرانتزی که شما باز می‌کنید و می‌گویید«درعین حال» ممکن است شایبه حمایت از ترور ایشان را ایجاد کند...

این می‌تواند برداشت شما باشد. عملکرد فرد که با حرف‌هایش در روزنامه خودش به مقام امام حسین و ائمه تعریض می‌کند و حرف‌های مزخرفی که فراریان فتنه‌گر می‌زنند را می‌گفت، محرک بود، معلوم است که از جانب قشرهای متدین تحمل نمی‌شود البته شاید شیوه‌شان متناسب نباشد.
 اخبار  اجتماعی - تابناک


ویدیو : واکنش انصار حزب الله به انتشار یک خبر