واکنش «اردوغان» به مواضع ایران در قبال موشک های «پاتریوت» : واکنش «اردوغان» ...



واکنش «اردوغان» به مواضع ایران در قبال موشک های «پاتریوت»

واکنش نخست وزیر ترکیه به مواضع ایران در قبال استقرار موشک های ناتو، تصمیم سنای آمریکا برای فشار بر ترکیه بر سر مبادله طلای این کشور با گاز ایران، بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ادامه فعالیت های غنی سازی و نیز رد گزارش یک خبرگزاری آمریکایی و حمله گروهی مهاجم به سفارت ایران در برلین، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

واکنش نخست وزیر ترکیه به مواضع ایران در قبال استقرار موشک های ناتو، تصمیم سنای آمریکا برای فشار بر ترکیه بر سر مبادله طلای این کشور با گاز ایران، بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ادامه فعالیت های غنی سازی و نیز رد گزارش یک خبرگزاری آمریکایی و حمله گروهی مهاجم به سفارت ایران در برلین، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

موشک های ایران , موشک ایران , واکنش ایران به ترامپ

 

به گزارش «تابناک»، بخش عمده ای از اخبار مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به جنبه هایی از روابط ایران و ترکیه اختصاص دارد. در این راستا، امروز نیز همچون روزهای گذشته، یکی از بحث های مهم رسانه ای و تحلیلی، به موضوع استقرار سامانه موشکی «پاتریوت» در خاک ترکیه، اثرات منطقه ای این اقدام و موضع ایران در قبال آن مربوط می شود.

در همین رابطه، روزنامه «تودی زمان»، امروز واکنش «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه درباره مواضع ایران نسبت به این موضوع را بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، اردوغان طی سخنانی، از مواضع و دیدگاه های ابراز شده از سوی ایران انتقاد کرده است. وی که در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا سخن می گفته، در پاسخ خبرنگاری که در این رابطه از وی سوالی پرسیده، پاسخ داده: «به حکومت خود اعتقاد داشته باشید.  به دولت خود اعتقاد داشته باشید. وقتی حکومت شما درباره چیزی تصیم می گیرد، می داند با چه کسی مشورت کند و این تصمیم را گرفته و آن را دنبال می کند. ما به حکم و اجازه هیچ کسی نیاز نداریم». 

 

فرار اردوغان به ایران , سفر اردوغان به ایران , مواضع ترامپ در مورد ایران

 

در خبری دیگر مربوط به ترکیه، روزنامه «فایننشال تایمز» از تصمیم آمریکا برای اعمال فشار بر این کشور به منظور پایان دادن به واردات گاز  از ایران در قبال صادرات طلا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، پس از آنکه دولت آنکارا تأیید کرد ایران از پول گاز فروخته شده به ترکیه جهت خرید طلا از این کشور استفاده می کند، توجه سنای آمریکا به این موضوع جلب شده است. در این رابطه، گروهی از سناتورها در حال تدوین یک بسته تحریمی هستند که به گفته خودشان، در میان سایر مسائل، به «بازی طلا در برابر گاز» ترکیه نیز پایان خواهد داد. ممکن است این بسته تحریمی جدید پیش از پایان کار کنگره فعلی تصویب شود و در غیر این صورت، در دستور کار کنگره بعدی که در ماه ژانویه تشکیل می شود، قرار خواهد داشت.

اما در میان دیگر اخبار، سخنان روز گذشته، «فریدون عباسی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه با اشاره به این سخنان نوشته ایران با قدرت به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد. این خبرگزاری به نقل از عباسی نوشته: با وجود تحریم ها، ما در تعداد سانتریفیوژهای قدیمی و نسل جدید و همچنین در غنی سازی افزایش چشمگیر داشته ایم و در طی سال جاری به توسعه این امر ادامه خواهیم داد. خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره کرده که عباسی، از آزمایش رآکتور آب سنگین اراک در آینده ای نزدیک خبر داده است.

 

هشدار اردوغان به ایران , نخستین واکنش رسمی ایران به پیروزی ترامپ , واکنش موسس تلگرام به خبر انتقال سرورهایش به ایران

 

در همین حال، روزنامه «جروزالم پست» نیز تمرکز خود را بخش های دیگری از سخنان عباسی قرار داده که در آن، شایعات مطرح شده در گزارش روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس را رد کرده بود. این خبرگزاری با انتشار نموداری مدعی شده بود ایران در پی ساخت بمبی هسته ای با قابلیت انفجاری سه برابر بیش از بمب منفجر شده در هیروشیما است؛ اما جروزالم پست اشاره می کند که عباسی این گزارش را کذب خوانده است. این روزنامه در ادامه به جزئیات گزارش آسوشیتدپرس و همچنین واکنش های رسانه ها، مطبوعات و متخصصان ایرانی درباره آن پرداخته است؛ از جمله واکنش های مورد اشاره این روزنامه، مطلب روز گذشته «تابناک» است که در آن آمده بود این نمودار می تواند صرفاً بخشی از یک پایان نامه و یا جزوه علمی- تحقیقاتی بوده باشد. 

 

اردوغان به ایران می آید , واکنش ایران به انفجار تروریستی در ترکیه , رژیم منحوس اسراییل در تیررس موشک های ایران اسلامی

 

در نهایت، روزنامه «واشنگتن پست» از حمله گروهی مهاجم به سفارت ایران در برلین و واکنش دولت آلمان از این واقعه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، گروهی مهاجم با سنگ و رنگ به سفارت ایران در برلین حمله کرده و پرچم جمهوری اسلامی ایران را نیز پایین کشیده اند. این واقعه باعث شده وزیر خارجه آلمان در تماسی با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان تأسف خود را از پیش آمدن آن ابراز کند. واشنگتن پست می نویسد تاکنون جزئیاتی از هدف اصلی این مهاجمان و دلیل اقدام آن ها منتشر نشده است./تابناک

 


ویدیو : واکنش «اردوغان» به مواضع ایران در قبال موشک های «پاتریوت»